John_Kr Startet 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2008 (redigert) Hei Yamaha eksperter Trenger noen gode råd angående min Yamaha motor, den stopper enkelte ganger på tomgang. Etter at den har stoppet så er motoren helt "død". Har funnet ut at dersom jeg pumpe 2-3 ganger på blæra så starter den som normalt igjen. Har ingen feilmeldinger eller andre symtomer på feil. Det kan hende at den går noe laft på tomgang, ca 5-6oo omdreininger etter at den er blitt driftsvarm. 7-800 ved kald motor. Trenger hjelp - har hatt to stopper nå som har nesten medført person og materiell skader. Glemte dette: Motoren har gått 78 timer og har kun byttet plugger og gearolje, ikke annen service er utført en vanlig vinterlagringsservice. Filter er heller ikke byttet. Redigert 29.Juli.2008 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Brutus Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Filter eller tankvakuum kan jo være det nærmeste/enkleste å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 (redigert) Har nå gått tilbake til de originale pluggene som jeg vet fungerer samt har byttet det store filterer (Yamarin filteret) i båten. Venter på nytt filter som sitter på selve motoren fra Yamaha, dette filteret så fint ut. Har samtidlig drenert vann i alle filter og den enheten som blander bensin og olje på motoren. Det er egen tankvakum ventil på båten, kanskje den er tett, har ikke sjekket dette? Må få blåst den opp på en måte da.... Kunne tenkt meg å justert tomgangen litt opp fra 500 til 7-800, hvor finner jeg denne skruen? Takker for alle svar. Redigert 29.Juli.2008 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chagall Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Det er egen tankvakum ventil på båten, kanskje den er tett, har ikke sjekket dette? Må få blåst den opp på en måte da.... Hei, hvis det er vacuum på tanken blir som regel "blæra" flat. Problemet ligger nok i tett filter etc. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Om bensinkoblinga på motoren er lekk, kan den trekke falskluft og ikke få bensin. Om den er bare litt lekk, funker den sikkert på høyt turtall, men kanskje ikke lavt. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
John_Kr Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Fornuftige svar... Som nevnt over så drenerte jeg alle filterhusene for vann, det jeg oppdaget var at filterhuset på motoren ikke var hardt tllskrudd, den var grensen til å være løs. Kan selvfølgelig dra inn luft her. Tenkte det var overtrykk på dette filteret og ikke undertrykk, håper jeg tar feil og at det da er undertrykk på filterhuset. Da kan det faktisk være at det trakk falsk luft. Ellers så blir jeg å bytte filteret på motoren. Er dere sikker på at det er undertrykk på filterhuset på motoren? Dersom ja så kan feilen allerede være funnet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Glemte en ting til; Blæra var ikke sugd flat. Så teorien om falsk luft via filterhuset på motoren kan være en mulig årssak, skal prøve å teste dette i dag dersom jeg kommer meg på sjøen - det er tykk tåke i dag. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg løfter denne en gang til slik at jeg får med meg eventuelle andres erfaringer på dette. Beklageligvis er motoren ennå ikke testet med at filteret er skrudd til skikkelig, jeg venter forresten på nytt filter og o-ring. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chrisrik Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hva ble egentlig konklusjonen her? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.