Jump to content

Yamaha 150HK HPDI/VMAX - stopper av og til på tomgang

John_Kr

Recommended Posts

Hei Yamaha eksperter

Trenger noen gode råd angående min Yamaha motor, den stopper enkelte ganger på tomgang. Etter at den har stoppet så er motoren helt "død". Har funnet ut at dersom jeg pumpe 2-3 ganger på blæra så starter den som normalt igjen. Har ingen feilmeldinger eller andre symtomer på feil. Det kan hende at den går noe laft på tomgang, ca 5-6oo omdreininger etter at den er blitt driftsvarm. 7-800 ved kald motor.

Trenger hjelp - har hatt to stopper nå som har nesten medført person og materiell skader.

Glemte dette:

Motoren har gått 78 timer og har kun byttet plugger og gearolje, ikke annen service er utført en vanlig vinterlagringsservice. Filter er heller ikke byttet.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har nå gått tilbake til de originale pluggene som jeg vet fungerer samt har byttet det store filterer (Yamarin filteret) i båten. Venter på nytt filter som sitter på selve motoren fra Yamaha, dette filteret så fint ut. Har samtidlig drenert vann i alle filter og den enheten som blander bensin og olje på motoren.

Det er egen tankvakum ventil på båten, kanskje den er tett, har ikke sjekket dette? Må få blåst den opp på en måte da....

Kunne tenkt meg å justert tomgangen litt opp fra 500 til 7-800, hvor finner jeg denne skruen?

Takker for alle svar.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Fornuftige svar...

Som nevnt over så drenerte jeg alle filterhusene for vann, det jeg oppdaget var at filterhuset på motoren ikke var hardt tllskrudd, den var grensen til å være løs. Kan selvfølgelig dra inn luft her. Tenkte det var overtrykk på dette filteret og ikke undertrykk, håper jeg tar feil og at det da er undertrykk på filterhuset. Da kan det faktisk være at det trakk falsk luft.

Ellers så blir jeg å bytte filteret på motoren.

Er dere sikker på at det er undertrykk på filterhuset på motoren? Dersom ja så kan feilen allerede være funnet.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...