Jump to content

VIKTIG! Sirkulering av frostvæske


ET

Recommended Posts

:cheers:

Har båten liggende på vann, og jeg har veldig lyst til å hive på noe mer frostvæske, VP MD17 36hk. Som alle vet må frostvæsken selvsagt få sirkulere inn i hele motoren, og ikke bare ligge i beholderen. Ergo må motoren startes. Når jeg starter, ser jeg i ekspansjonsbeholderen at vannet begynner å sirkulere umiddelbart, siden det med en gang i beholderen kommer en tynn liten stråle i retur fra motoren. Jeg begynner da å lure på om dette returvannet er vann som sirkulerer i hele motoren, eller om det bare er en mindre sløyfe som IKKE går igjennom hele motoren. Spørsmålet da er: Er det tilstrekkelig å starte motoren å la den gå noen minutter (det sirkulerer jo vann?), eller må den helst tas ut på en tur slik at den blir gjennomvarm og (en evt.?) termostat åpner for hele motoren? Det er is på sjøen...

Link to post

Jeg tror jeg ville gjort som guru`n foreslår, eller evnt kjørt motoren opp til driftstemperatur ved å fortøye godt å la den gå med gearet innkoblet, slik at det blir lettere å få den varm.   Du ser når termostaten åpner ved å titte ned i ekspansjonsbeholderen, da kommer det en skikkelig " haug" med kjølevann inn i beholderen. :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Trodde at termostatene var tette, slik at vannet står stille til ønsket temperatur oppnås så fort som mulig. Men siden vannpumpen går, bypasses vel vannkappen i motoren til termostaten åpner? Tenkte kanskje at det var vannstrålen jeg så i beholderen. Hvis dette er tilfelle må nok motoren kjøres varm slik at termostaten åpner.

 

Det er sikkert mulig å tappe motoren også, men kommer alt vannet fra alle kanaler ut?  :cheers:

Link to post

Det er helt riktig det  BK, men hvor lang tid vil det ta å mikse allt sammen gjennom den lille strålen som luftehullet gir?  Da er antagelig motoren så varm at termostaten har åpnet allerede?   :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

ET: :cheers:  .  Det er mulig at du kan ha rett i at det kan finnes, da bør det i tilfellet være et annet lite hull et sted.  Jeg har faktisk aldri sett en termostat, hverken på båt eller bil uten et bitte lite hull.  Det er så lite at du kan ha oversett det. Det kan også skje at "hullet" er laget som en lite flik eller svank i forbindelse med tettingen i termostaten.   :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

:cheers: Det er mulig at det finnes et nano-hull i termostaten, jeg går ikke rundt med mikroskop i lommen, vanligvis.  :seeya:

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et hull der, og spesielt ikke hvis det er så lite som du sier. Motoren tar ikke skade av det stillestående vannet i oppkjøringsperioden, SÅ LENGE termostaten åpner når den skal. Ved et hull i termostaten lekker det vann ut som ikke har noen funksjon? Den lille vannmengden påvirker ikke temperaturgiveren, både på min bil og i båten står temp. nålen stille inntil termostaten plutselig åpner.

Link to post

Tja, hullet er ikke microskopisk, Jeg vil påstå at enten har du ett luftehull i temostaten ellers så har du ett i pumpehuset (eller mulig du har feil temostat)

Poenget er at fjæren på termostaten sitter på vannets retur for å styre tempen utifra aktuell motortemp, om ikke denne fjær er omsluttet av vann så føler denn heller ikke tempen på blokka, ergo så må vannpompa få en anledning til å lufte ut blokka for at sustemet skal funke.

Utover dette så er dette hull helt unødvendig ja :cheers:

Husk at dette hull fort kan tesse seg om det er i pumpehuset (sjekk neste gang du har dette oppe)

Ex: 96 hesters Perkings har dette (ihvertfall den jeg tenker på ), det var forøvrig der jeg fikk min viten fra.

:seeya:

Link to post

Skjønner ikkeno jeg. Så lenge termostatfjæren befinner seg inni kjølekretsen (hvilket den gjør også på retursløyfen), er den omgitt av vann og reagerer dermed også på temperaturøkningen. Retursløyfen blir jo ikke tømt for vann, og må derfor luftes ut gjennom dette hullet for å slipe til nytt vann når motoren startes?

Link to post


ET: Skjønner ikkeno jeg. Så lenge termostatfjæren befinner seg inni kjølekretsen (hvilket den gjør også på retursløyfen), er den omgitt av vann og reagerer dermed også på temperaturøkningen. Retursløyfen blir jo ikke tømt for vann, og må derfor luftes ut gjennom dette hullet for å slipe til nytt vann når motoren startes?


Oki, skjønner, det er verdt å merke seg at dette gjelder om man har hatt av vannet, kokt motoren mm.

Var vel ikke tydelig nok med å poengtere det  :seeya:

:cheers:

Link to post

Aha. Da er vi på nett!  :cheers:

For å avslutte denne lille debatten, tror jeg at jeg gjør følgende: Jeg tapper av en liter vann, heller på ufortynnet kjølevæske, og starter opp. Så lar jeg den gå på litt høy tomgang til jeg kjenner at tempen øker. Når tempen begynner å bli fin-fin, stenger jeg ned. Da tar jeg for gitt at alt er blandet alle steder, og jeg kan sove godt igjen. Synes det høres ut som en plan.  :seeya:

Link to post

Det høres ikke bare ut som en plan, det høres ut som en fin plan.  I tillegg, for å sove enda bedre, kan du huske på at sålenge båten ligger i vann, er temperaturen mot bunnen i alle fall pluss to grader, og da blir det skjelden veldig kaldt i motorrommet om alle luker ligger på. :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post


Pirus: Det høres ikke bare ut som en plan, det høres ut som en fin plan.  I tillegg, for å sove enda bedre, kan du huske på at sålenge båten ligger i vann, er temperaturen mot bunnen i alle fall pluss to grader, og da blir det skjelden veldig kaldt i motorrommet om alle luker ligger på. :santcheers:

 

Utenom da eksospotta mi frøs i stykker da forige eier hadde båten  :seeya:

:cheers:

Link to post

 

Utenom da eksospotta mi frøs i stykker da forige eier hadde båten  :seeya:

:cheers:


 

Eksospotta di??

:lol: :lol: :lol: Kjøpte du eksospotta før du kjøpte båten???? :lol: :lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Dette var nesten like gøy som hos "de andre".Jeg fikk en uimotståelig trang til å kverulere. Det er ikke fjæra som åpner termostaten selv om denne står på termostatens varme side.Fjæra har til hensikt å lukke termostaten.

 

Men for å svare på det opprinnlige spørsmålet først. Den i ekspansjonstanken observerte tynne stråle med vann kommer fra motorens høyeste punkt og har til hensikt å få eventuell luft ut av motorblokka.Samtidig sørger den for sirkulasjon i ekspansjonstanken slik at det er mulig å fylle på den nevnte frostvæska, starte opp og kjøre til alt er blandet. De motorer som ikke har denne finessen har gjerne et hull i termostaten og ofte da med en liten ventil i dette. Som nevnt av andre så må lufta ut for at det skal fungere.

 

Tilbake til termostaten. Alle moderne termostater åpner mot pumpetrykket. Alle moderne termostater er såkalte vokstermostater. De fungereretter etter et hydraulisk prinsipp ved at de inneholder en spesialvoks som utvider seg når den blir varm og ved enkel tørrhydraulikk åpner termostatens ventil mot trykket til den av flere omtalte fjær. Når termostaten åpner lukkes på enkelte termostater by-pass forbindelsen

 

:nono:

Link to post

Er det ikke enklest å ta ut termostaten når du kjører inn frostveske - for å være sikkert på at alle kanalene får sitt? :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Til TMe.  Det var godt noen virkelig hadde greie på dette og kunne svare eksakt.  Vi andre mente, men du visste.

 

Takk skal du ha, vi blir aldri for gamle til å ta til oss lærdom. :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Nå er jobben gjort!

Ikke for å være etterpåklok, men det første jeg tenkte på var faktisk å fjerne termostaten. Men jeg må da i samme slengen innrømme at jeg sannelig ikke var sikker på hvor termostaten lå... og droppet derfor det.

Men i alle fall; jeg tappet av ca en liter og erstattet det med ufortynnet frostvæske. Startet rakleverket og økte tomgangen etter ett minutt til 1000, deretter 1500 omdreininger og lot den stå slik i et kvarter. Da begynte det å bli lunk i maskinen, og frostvæsken begynte å bli varm. Deilig. Tok en liten prøve med meg til den lokale bensinstasjonen og kunne konkludere med at frysepunktet var gått ned fra -10 til -20.

 

Case closed. :seeya:

 

Det var en artig debatt dette, man lærer hele tiden. :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...