mitten Startet 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2008 hei har endelig fått meg båten jeg ønsket, det eneste skåret i gleden var at jeg ikke fikk båtplass i nerheten av heimen, og da kom plutselig behovet for å øke hastigheten. Men her kommer mine manglende kunnskaper til sin rett.....håper selvfølgelig på hjelp fra dere som sitter med kunnskapen... Jeg har i dag en 80 hk ford saab og har peilet meg inn på en 130 hk ford så langt alt greit men her kommer det jeg ikke kan noe om! 1 må jeg bytte gear eller kan jeg bruke det jeg har ? 2 propell må den byttes? hadde vært fint med en smørbrød liste på hva jeg trenger å huske på.... har noen andre anbefalinger på motor? er det noen spesiell grunn til at det ikke anbefales større motor enn 150hk? så nemlig en liten snerten ford på 200 hk som bare var 700 kg inkl gear og jeg ser at 150 hk ford veier det samme? det ble noen spørsmål men jeg håper noen av dere har tid å svare en nybegynner Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Kan bare svare ut fra grunnleggende forståelse, ikke særlig erfaring: Større motor går ikke fortere rundt, dermed må du ha "tyngre" propell, for å få mer fart med samme turtall. ELLER gearkasse som gjør at propellakslingen sviver fortere enn i dag, ELLER en kombinasjon av disse. Dette må regnes ut av et firma som kan beregne propellstørrelser. Jeg har aldri vært i en Summer Family 27", men har ikke hørt fine ting som skrogets sjøegenskaper. (kompis som kjenner en som har en slik båt) For stor motor er vel ikke bra, (stein i glasshus) men ved feil manøvrering, bølge inn på skrå bakfra, sterk vind osv, så har du brukt opp mer av båtens sikkerhetsmargin mot å velte? Men dersom du har for stor motor og aldri kjører full fart så må det jo bare være bra, bortsett fra at den kanskje kan sote ned litt? Gearkassen sitter vel fast på motoren din og passer ikke over på en annen type motor, så den må du få med den nye/selge med den gamle. Kan være lurt å vente med demontering av gammel motor til ny kjøper kan prøvekjøre motoren i din båt, kan sikkert hjelpe litt på prisen du får for en motor som er i orden. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sydvesten Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 (redigert) Det er meget mulig du kan bruke enten propell eller gear, men det kommer an om hvordan samspillet mellom dem blir.... Et annet moment er om akselen er stor nok(les sterk nok) når du går opp i motorstørrelse. Så det kan tenkes du må må bytte aksel med de kostnader dette medfører, og mest sannsnynlig må du opp i dimensjon så blir det ny pakkboks og gjennomføring som igjen øker kostnadene. En mulighet er å bruke mere "høyverdig" materiale i akselen og beholde dagen diameter... Det finnes forholdsvis enkle metoder å regne på dette.. Når det gjelder selve båten og hvor stor motor den kan ha så kjenner jeg ikke til dette.... men jeg ser ikke noe problem om du setter inn en 200hk som veier det samme som en mindre sak..... blir det for mye gamp så kan motoren nedjusteres enkelt. Så om du har noe mere fakta så kan jeg hjelpe deg med både akselberegnign, propell beregning.... men trenger da en god del data om båt og motor, både det som står i dag og det du ønsker å montere i.. Trenger som et minimum Vekt lastet båt lengde vannlinje motor effekt maks turtall (det turtall som motoren yter maks effekt på) gerreduskjon propell du har i dag Data om dagens motor, gear, fart ved turtall osv.... kort og godt mere data du har gir bedre svar. Når det gjelder akselen så trenger jeg å vite diameteren og om den er rustfri eller noe annet. i tillegg til de andre data gitt over om motor og gear Redigert 29.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Min båt har forresten 50mm propellaksel. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
mitten Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Flotte greier da trenger jeg å finne meg en god forhandler som kan finne riktig gear og propell til meg (håper jeg slipper å bytte aksling da det hørtes ut som en drittjobb...) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 er du sikke på om du oppnår det du vil med økning til 130 hk? Denne båten skyver veldig mye vann fra 8 knop og bruker mye kraft på det før det begynner å lette ved omlag 11 knop (forutsatt bruk av trimflaps). Har selv en ford 150 HK, og på full pinne er vel farten kanskje 16 knop. Synes den oppfører seg veldig fint da (motoren er tung så den ligger forholdsvis støtt i vannet) og kunne gjerne hatt 200 hk. Ville vurdert en gang til om det er formålstjenlig å øke fra 80 til 130 eller om det koster mer enn det smaker. hvilken fart tror du at du vil oppnå, og hvilken fart er det du ønsker å oppnå? De båtene med 130 hk og god "høy" fart har ofte mye lettere motorer enn du vurderer. Når du først skal gjøre denne store jobben ville jeg alvorlig vurdert å gå høyere enn 130 hk. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) Hei, jeg lurer på hva slag 80 hk Ford du har i dag? 4 eller 6 sylindret? det er vel 6er tenker jeg, lettbygd sak, 3600 omdr. Jeg har en Halco 29 med en 155 hk Sabb/Ford, 2600 omdr. 4 syl, det er samme motor som er 85 hk, som grunnmotor. 40 mm aksel, utveksling 1:1.83 Hurt gear. Marser 16-17 knop.ved 2100 omdr. 21 på fult. Husk at 6 literen på 6 sylindrer er 200kg tyngre! Haalås&Moen i kr.sund forhandler disse, Det låg lenge en på finn.no. For komme med smørbrødliste må jeg vite en del mere... Redigert 30.Juli.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 ved litt søking ser jeg det har vært to tråder om motorbytte i en slik båt: her og her Sitér dette innlegget Link to post
mitten Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 hei flott at det er noen som er bedre til å søke enn meg jeg fant ikke disse trådene om motorbytte... først av alt så er det en 4 syl motor jeg har i dag, med fulle tanker og mor med så går jeg stabilt med 8,5 knop med godt justerte flaps hadde håpet å greie 14-15 knop den saab ford jeg har i dag heter M ett eller annet (boka til den ligger i båten) og jeg er på jobb (ukependler) som sagt hadde jeg greid en marsjfart på 14-15 hadde jeg vært overlykkelig, samtidig liker jeg at motor går rolig og uanstrengt det var derfor jeg lurte på den lille forholdsvis lette 200 hk som jeg så på finn ,borte nå :-( det jeg leser her er at det er mange ting jeg må tenke på, det er supert at dere hjelper meg TAKK! Sitér dette innlegget Link to post
o-hjelen Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 hei vår summer family vært bytte før mercedes Benz OM 314 (85hk) motor nå ford sabre 2715E(120hk) i fjor. det kan sammen propellaksel 35mm. Propeller 20"X20" 4 bladers. farten 15 knop. vise bilde bytte motor. mvh o-hjelen. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 hadde jeg greid en marsjfart på 14-15 hadde jeg vært overlykkelig, samtidig liker jeg at motor går rolig og uanstrengt da tror jeg svaret gir seg selv. Det holder ikke med 130 hk av tung ford-type Hva gjelder 200 hk på Finn som er borte så ligger det i alle fall 180 hk ford og 150 hk ford på Finn. Foreslår at du også ringer til Haugen Maskin (Ski/Langhus) og Haalas & Mohn - det hender de har noen motorer inne som til og med er overhalt. Mange av prisene på Finn er stive for forholdsvis gamle motorer, og sammenlignet med de "overhalte" prisene hender det fra tid til annen at jeg blir litt fristet selv Sitér dette innlegget Link to post
Lanternemannen Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 o-hjelen skrev On 31.7.2008 at 0.58: hei vår summer family vært bytte før mercedes Benz OM 314 (85hk) motor nå ford sabre 2715E(120hk) i fjor. det kan sammen propellaksel 35mm. Propeller 20"X20" 4 bladers. farten 15 knop. vise bilde bytte motor. mvh o-hjelen. Hei, ser denne tråden begynner å bli noen år, men jeg prøver allikevel? Det jeg lurer på er hvilke girutveksling som var på giret til Ford-motoren din. Grunnen til jeg spør er at jeg har samme motor i min Summer Family og trenger å bestille ny propell, men finner ikke data på utvekslingen. På forhånd takk. Mvh Robert Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hei. Er der nogen konklution på hvilken motor man skal ha i en Nordan 27. Om man ser på salgs annoncer er der mange der ha VP i. Om jeg får kjøbt den jeg tænker,en der står uten motor, da har udfordringen.Tidligere motor er FMN på ca 130hk. Min forventning er ikke over 12-15 knop ved max. Jeg tænker lidt vp 31 den har vist 130 hp , om den er til at finde for penge. Alternativt en Yanmar, som jeg forventer er lidt lettere i samme størelse, men vet ikke. Er der andre fin forslag. Vi gjerne beholde aksel og prop, det gjør al ting lettere. Venligst Bent Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Sjeldenutpå skrev for 8 timer siden: Vist maskin passer nedi på de orginale så treng du vel ikkje støpe nytt? Du har helt ret, jeg har fjernet de 4 punkter nu. Jeg tror bare at jeg gjerne vil støpe noget alu eller rustfri ned og lave gevind, i stedet for at bruge franske skruer. Tror det bliver bedste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.