hjjensen Startet 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2008 Har en Draco 23 Suncab med VP 280 SP drev. Vanlig wire styring, ny i fjord så det er ikke noe slakk her ut over det lille som er normalt. Retningsstabiliteten i sakte fart er et problem, den må følges hele tiden, vingler fra styrbord til babord og tilbake. Noen sier at DP drev løser dette. Har prøvd å finne svar i noen av innleggene på forumet men det er lite om retningsstabilitet der. Noen som har erfaringer her. Er det mer å hente på hydraulisk kontra vanlig wire styring. På forhånd takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg hadde samme båten med 290 DP og hydraulisk styring. Den vinglet frem og tilbake på lav fart, men du finner en gyllen middelvei. Men den må passes litt på som alle andre. Husker det hjalp å ta trimplan helt opp slik at den satt seg mer på rumpa. (hvis du har det da) Tror DP fordelen er størst mht akselrasjon og retning i plan. Jeg kunne slippe rattet uten at den dro noen steder. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg kunne slippe rattet uten at den dro noen steder. Det kan du uten DP også, men må justere den lille finna over propellen litt ene veien for å motvirke rotasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Neste gang du er i Horten.....gå på Marinemuseet o titta litt på torpederne....trur att de allre fleste har 2 motroterende propper.............guess why? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
flex Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Du vil få det samme problemet med duo-prop. Det som hjalp hos meg, var å kjøre fulle flaps (presset baugen max. ned), da var den utrolig stødig. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg har bravo 3 duoprop. I sakte fart har båten en tendens til å jage til sidene. Jeg løser dette med å kjøre flapsene helt ned. Jeg vet ikke om det ville vært verre med 1 propell ? Men flaps hjelper mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Min båt er like galen med duopropp som med bravo1 som jeg kjører med i dag. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Jeg har bravo 3 duoprop. I sakte fart har båten en tendens til å jage til sidene. Jeg løser dette med å kjøre flapsene helt ned. Jeg vet ikke om det ville vært verre med 1 propell ?Men flaps hjelper mye. Anbefales Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Stevens Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Min erfaring er at, jo dypere V-bunn jo mere jaging ved lav fart. Duoprop synes marginalt mer stabil, og du får i allefall ikke draget mot en side som en singel-prop gir, spesielt ved bakking. Som flere andre har nevnt hjelper det ofte med full flaps-bruk mot jagingen. Jeg har en veldig nøyaktig SmartCraft forbruksmåler ombord og kan heller ikke se at flapsbruken påvirker bensinforbruket i nevneverdig grad. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 trur att de allre fleste har 2 motroterende propper.............guess why? Det er vel først og fremstfordi en torpedo ikke har noen formstabilitet slik som en båt som flyter på overflaten? Med en enkel propell vil den rotere om sin egen akse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) både nei o ja, krängningen motverker genom att vinkle fenerne bak, de fungerer som båtens kjöl o roder...... 2 motroterande proppelrer tar bort proppellerverkan (=att det dypere propellerbladet, biter hardare i vannet o ger en sidokraft, som vill gira båten/torpeden) moderne torpeder styrs mot sitt mål.......dom går ikke bare rakt fram... (har endret svaret litt efter litt googlande ) Redigert 30.Juli.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
eivindl Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Siden det er skroget som er årsaken til dette fenomenet når det beveger seg i vannet finnes det ingen "løsning", bare noe som gjør utslagene mindre. Flaps helt ned og trim på motor helt inn er vel de fleste eninge om at minsker problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.