Jump to content

klosett suger , men spyler ikke

smuss

Recommended Posts

Det er bestandig en stopppekran på vanninntaket til klosettet, men denne sitter i skroggjennomføringen. Noen har også en stoppekran på veien ut. Jeg antar din båt er ombygget fra å spyle septikken rett i sjøen til å føre den om en septik tank. Om det så er en kran mellom klosett og septik må du nesten se etter selv. Det bør ikke være vanskelig å følge slangen ut fra klosettet. Her er det mange muligheter for feil. Har du manuell pumpe eller elektrisk så kan det være tilstoppet/røket, men det er også en stor mulighet for at du har fått bygget opp et tykt lag urinstein i slangen, denne vil da fort kunne tette seg av papir. Sjekk kraner først, så tar du av slange fra toalett mot septik og ser om den er grodd igjen, er den åpen må du sjekke pumpen på toalettet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Artig å se at du er en forholdsvis forøyd Nidelv eier, for å få igang spylingen er tipset mitt at du heller en del vann i skåla samtidig som du pumper. Pakning på pumpa har en tendens til å tørke ut, blir verre med årene, får sikkert kjøpt rep.sett til denne pumpa, eller som jeg nevnte, bytt til elektrisk med kvern og saner septikken.

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Kan være pakningen ?

Har selv hatt samme problem i sommer. Tømte ut, men spylte ikke (løste problemet på resten av turen med å ha en 1,5l brusflaske med vann for å spyle med på resten av turen).

Kjøpte nytt paknings sett (ca 350,- hos Watski) og byttet, og da ble det bra. Dette er standard forbruksvare og lagerføres.

Erik.,

PS : Det ble bra på 3'dje forsøk, de 2 første forsøkene hadde jeg 'klaffen' i feil stilling, så sjekk hvordan det er montert når du tar ut den gamle, så får du det rett på første forsøk..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

ble ikke nødvendig. bruttern "rekset" litt på den hendelen som varierer mellom flush eller dry. etter å ha gjort dette noen ganger fungerer det utmerket:)

Slik var mitt også. Rikset litt, så virket det en liten stund (to-tre toalett besøk), men så var det slutt igjen. Hadde nok vurdert å skifte pakning like godt først som sist.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...