Jump to content

Evinrude 30 hk 85 mod. går på 1 sylinder


Grimmi

Recommended Posts

Fikk plutselig fusking og dårlig drag på lavt turtall.

Kom etter at automat choken hadde stått på en natt.

Har funnet ut at den ikke går på øverste sylinder på lavt turtall. Må pressisere at den går helt fint på alt over halv gass.

Men er gnist på pluggen.

Og det hadde også dettet av ett stag bort til forgasseren. Forstillingstaget? Flytter på hele gasspjeldet.

Satte dette så klart på igjen :)

 

Hva kan være galt?

Det kommer litt bensin til sylinderen når jeg kinner. Men ikke alt for våt den pluggen.

 

Evinrude 30 hk 85 mod.

 

Håper noen kan hjelpe meg

Redigert av Grimmi (see edit history)
Link to post

Da har jeg testet komprisjonen og den var helt fin.. Og fikk den til å gå på på sylinderen og. Men kuttern innimellom. virker som den ikke får bensin. Sitter en dings med rød farge og bilventil.. Hva er denne til? Den blir veldig varm. Fant ut hva den heter. Electric primer system. Hva gjør den?

 

Hva er grunninnstillingene for justeringskruen med plastikk på forgasseren?

Redigert av Grimmi (see edit history)
Link to post

Ikke mye å gå på her......kompresjonen var bra ?? hva er bra ?? eller viktigere hva var forskjellen imellom sylinderene .

 

Hvordan ser pluggene ut, har du testet med et annet par plugger, ofte så kan du ikke se om pluggen er bra eller ikke ....

Har du gnist på BEGGE sylindere HELE tiden ??, kobler du på ei tennings lampe ( stroboskop lampe ) på pluggledningene så ser du om det er jevn konstant gnist.

 

Siden det er snakk om EN sylinder som tydeligvis ikke er med hele tiden, er et par ting du kan sjekke....

  • Reed ventilene , bladventiler som sitter innenfor forgasseren ( samme som EIN henviste til , klappventilen ), kan sitte eller være skadet, et et sett ventiler til hver sylinder .
  • Bytt om på de 2 coilene, se om problemet flytter seg.
  • Ta av forgasseren, rengjør den godt, juster blandeskruen ca 1,5 > 2 omdreininger ut ifra bunn, fin juster etter at du har fått start, juster til det punkt motoren går høyest på tomgang ( juster eventuelt ned tomgangen på staget til tenningen ).
  • Sjekk bensinpumpa.... blir denne drevet av øvre eller nedre sylinder ??
  • Hvis du får start....ta av deksel og kjør motoren litt i mørke, se etter overslag.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takk for svar.

 

Kompresjonen ligger på 120 på begge.

 

Byttet til to nye plugger. Byttet om coiler. Igrunn alt med tenninga. Men begynner og lure på pluggkabler. For var overslag i den ene når det var mørkt ute.

 

Men en ting var jo at alt dette skjedde når motoren ble druknet av bensin over natta. Da choken sto på.

 

Skal sjekke litt mere i dag. Så får jeg se.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...