SeaRaymond Startet 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2008 Huff oh huff, nå er jeg nok med i klubben som nok mange andre er eller har vært i. Onsdag da jeg nærmet meg hjemstedet med min båt, drog jeg på til full gass, etter etter ett par minutter begynte det å lukte svidd og det veltet røyk fra motorrommet da jeg sakket av. Først trodde jeg det var full fyr, men det viste seg å være overoppheting på styrbord manefoil og riser med påfølgende vann/eksoslekasjer på belger, motortemperatur var normal. Etter en stund startet jeg opp igjen og kjørte siste mila hjem på sakte fart, det var lyder fra sirkulasjonspumpen, så denne ble byttet ut med ny! etter dette og med ettertrekking på belger la jeg ut på prøvetur, det viste det seg raskt at eksosmanefoil og riser på styrbord banken (sylinderrekken) var betydelig varmere en bb side, da en drog båten opp på plan, ble den så varm at en nesten ikke kunne røre den. Tenkte som så at det var på tide å bytte manefoiler og risere da motoren er en 99 modell og alt er saltvannkjølt! Søndag morgen var jeg på ny klar med prøvetur, flett nye manefoiler og risere. Men akk, styrbord siden er fremdeles mye mye varmere en bb side, dog kanskje litt bedre en da "skaden" oppstod? styrbord siden klarer en knappt å holde på i 1 sekunder på marsj og maksfart, mens bb siden antagsvis er en 40 grader?? da tilbakeslagventilen på stb siden ble "blåst" vekk under "skaden" fant jeg metallplatene til disse i eksosbelgen, fjernet eksosbelgen, uten effekt, ikke funnet andre fremmedlegemer som blokerer for utløpet... Sjekket termostathus og tilførsel uten funnet noe unormalt, kjørt uten termostat, da ble også bb side noe varm, stb side noe kjøligere, antar at begge da var en 60 grader++ på maks... motortemp uten last og marsjfart mindre en 50 grder, maks fart ca 70 grader.... Sjekket plugger, disse har 200 timer, ser bra ut, 2-3 av dem er som "ny" da tenker jeg på isolator rundt senterstiften, denne er fortsatt hvit og fri for noe som helst missfarging, den ene var på stb side 2 stk på bb side. jeg er snart helt tom for ideer til hvor problemet ligger.... Er det normalt med stor temperaturforskjell på stb og bb banke? Alt tyder på at kjølevanntilførsel er ok, og lite tyder på at begge bankene skulle ha ulike forutsettninger for å kvitte seg med avgass/kjølevannet Motoren hadde ny impeller i alphadrevet i mars, og har knappe 200 timer, kommer "masse" vann her! Ut fra termostathus ser det ut til å være bra vannmengde også, både til motorblokk og begge eksosmanefoiler/risere! HVA gjør jeg nå?? Motoren er en 99 modell 5 liter mercruiser forgassermotor på 220 hk V-8, med alpha drev gen.2!! Håper noen kan hjelpe, da denne virker vrien!! Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 hei synes at du har lite motortemperatur jeg har en 7,4 l sjøvannskjølt den har en driftstemperatur på 80 grader mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Det er ikke unormalt at en albu/riser er varmere enn den andre. Dette er et stadig tilbakevendende tema i teknisk seksjon i BOC web. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 du er veldig obs på temperaturen nå men spørsmålet er drev du å kjente på slik FØR du fikk problemer? antagelig ikkje. kan godt hende det alltid har vært sånn. høres heller ikkje spesielt farlig ut så lenge vann passerer fritt og de er såpass kalde. det er ikkje akkurat finfordelig av vannet i et sånt system. der er nå bare en y kor vannet går mest det der er lettest. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 synes at du har lite motortemperatur jeg har en 7,4 l sjøvannskjølt den har en driftstemperatur på 80 grader å det er nå vanlig med 60 graders termostat eller deromkring på saltvannskjølte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Takk for de svar dere har gitt, driftsemperatur i følge instrumentet er 80 grader med termostaten i, mange sier dette er for varmt, grunnet faren for saltavleiring, men min erfaring er at det skal være slik, har ikke testet med f.eks ett lasertermometer, men min forrige båt som jeg sølgte i fjor hadde likens motor og opplegg dog med 7,4 liters blokk, denne låg også på 80 grader.... I dag teipet jeg til ett digitaltermometer på den varme riseren, på luffekjøring ligger temperaturen her på ca 40 grader++, når jeg drar båten opp på plan stiger temperaturen forholdsvis raskt til over 70 grader... (termometeret går bare til 70), slakker jeg så av, synker temperaturen igjen, den andre riseren blir aldri varmere en at en kan holde hånden på den (vil vel si maks ca 60 grder) I kveld skal jeg låne meg ett lasertemperaturmåler og sjekke alle temperaturer under sakte, marsj og fullt, men en ting som er sikkert er at det er STOR forskjell på stb og bb riser/manefoil, slo meg en tanke at jeg kan prøve å strupe litt til den kaldeste riseren med en klemme på slangen, for således "tvinge" mer over til den andre siden, er enig at jeg ikke har brukt kjenne på disse før, og er ekstra på vakt nå, men så fikk jeg jo en hendelse som resulterte i uakseptable temperaturer på stb riser som fortalt i innlegg nr 1. begge sider har jo tilsynelatende akkurat de samme forutsettningene, samme kjølevann, samme pumpe, samme utløp, like lang vei for vannet å gå, så så stor forskjell er rart, men som sagt skal teste med lasertermometer for å se hvor det "bærer hen" samt prøve å strupe tilførsel til den "kalde" riseren, om dette er det som skal til, er jeg strengt talt ikke helt fornøyd med løsningen, da det vel strengt talt ikke er slik det skal være?? Er det ikke noen andre med lignende motorer som kan ta seg en test da, for å kjekke ut forskjellenene, og da gjerne de med relativt nye manefoiler og risere... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Det er ikke unormalt at en albu/riser er varmere enn den andre. Dette er et stadig tilbakevendende tema i teknisk seksjon i BOC web. Men hvor stor forskjell er akseptabelt?... er med på at en 10-15 grader foskjell kunne roet meg, men dersom bb banke er 60-70 grader på fullt og stb banke gjerne bikker 90 grader er det akseptabelt??... kommer tilbake når jeg har fått skikkelige målinger, men frykter stb banke med mye eller full gass over litt tid vil bli alt for varm, stopper den på 80 grader, noe jeg frykter den ikke gjør, ok. men dersom den fortsetter til 100 og mer til er vel dette ikke bra i det hele tatt...? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) Slettet Redigert 30.Juli.2008 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Slettet Slettet Svartrøyk?? Du har vel noe på hjertet? kom med det.... her er ingen forslag for dumme... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Da er jeg nettopp kommet inn fra testing på fjorden med fluke lasertemp måler, og resultatet var ikke kjekt... ved 2000 rpm ble styrbord riser målt til 42 grader mens babord 28 grader, ved 3200 rpm målte jeg stb til 82 grader, mens bb til 42 grader! ved 3300 rpm stabiliserte stb riser seg til 86 grader og bb til 44 grader.... Da jeg gav bånn spiker målte jeg etter ca 30 sekunder stb til 94 grader mens bb holdt 50 grader, etter litt testing med å strupe slangen til bb side med slangeklemme på slangen fant jeg ut dette ikke hadde invirkning verken på bb eller stb side, og da hadde jeg "strupt" bb slangen til ca halve diameter! Begge sider holdt alikevel samme temperatur som uten strupingen... hmmm Så da er 1000-kroners spørsmålet, hva skjer her? Og er dette som det skal være??? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Det finnes to forskjellige pakninger til bruk mellom manifolder og albuer (Risere). Standardpakningen for oppsett uten spacerblokker har to slisser og to små hull for kjølevann. Pakningen for bruk med spacerblokker har fire slisser (en på hver side) noe som skal gi mer vanngjennomstrømming. Om du bruker standardpakningen kan det tenkes at situasjonen blir avhjulpet av å bytte pakning. Redigert 31.Juli.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Takk for svar, stemmer at de nye pakningene hadde bare små hull på to av kanalene, men siden de gamle var helt åpne på alle 4 kanaler, skar jeg ut av de nye slik at disse også ble helt åpne, bruker forresten også en slik 3" spacer mellom manefoil og riser, men også disse er nye... Er det ingen som kan fortelle hva som er normalt angående temperatur på disse og akseptable avvik? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har ikke målt tempen på riserne, men stb side er varmere enn bb. De skal likevel ikke bli varmere enn at du kan holde håndflaten på toppen i 4-5 sek før det blir ubehagelig. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 4-5 sekunder yeah!! Fra båt og motorservice skulle 70 grader være en fin temperatur, og det kan vel stemme med dine 4-5 sekunder, men nå har det jo seg slik at bb riser neppe blir noe mer en 60 grader på full spiker, mens stb kryper som sagt glatt over 90 grader og gudene vet hvor det stopper om jeg ikke sakker av farten før da Trodde teorien min om å strupe til bb side for dermed tvinge mer over til stb skulle fungere (selv om dette vel ikke ville løst årsaken til problemet) men dette hjalp altså ikke, dersom jeg skulle finne noe mer i utløpet til stb riser/eksosrør hva kan jeg da forvente å finne da metallplattene for den ødelagte flapperventilen er jo fjernet ute i eksosbelgen, gummien som var rundt disse vil vel allsannsynlig være vekkbrent/blåst??? Er det noen som har den minste tro på at det fremdeles kan ligge noe gummi fra disse ventiler i eksosbendet??? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 hmmm Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Kan det være noe i slangen mellom vannpumpe og manifold? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Takk igjen, her er ingen forslag for små, men slangen er helt åpen, det samme antaes det å være hele veien fra a til å, men har ikke greid å få sjekket 100% nede i eksosen der den møter eksosen fra motsattside og går ut overbord til drevet.... klarte å tre en hageslange fra den ene siden til den andre, gjennom dette felles eksosrøret, men greide ikke å få svinget det slik at det kom ut, fikk heller ikke inspiser eller kjent om slangen var synlig fra utsiden ettersom båten er på sjø, mitt neste steg er å få båten på land for full inspeksjon på akkurat dette området, fant som sagt stålplatene som har vært inni flapperventilen i eksosen der det hadde vært så varmt, men ikke selve gummien... antar den er forvitret siden stålplatene var det eneste som var igjen, flapperventilene var nye på begge sider i våres, og da det også var det full vøling med drev og alle belger i tillegg, fant forresten også den gang en slik stålplate i eksosbelgen uten noe gummi, det manglet da også flapp ventil på samme siden som den nå har tatt kvelden på, forrige gang antar jeg grunnen var slitasje, men nå sist har det vel skjedd i forbindelse med overopphetingen.... Har også prøvd følgende: Ruser motor på 2500rpm, stb manefoil blir betydlig varmere en bb også uten last, koblet fra slangen på terostathus for den varme manefoil/riser, koblet til hageslangen, startet opp og satte på vannet, ruste motor igjen til 2500rpm, manefoil ble nå ikke så varm, og det er merkbar bedre kjøling. Selv om vannet renner i strie strømmer fra termostathuset (som holder kald temperatur når for renne fritt) er det alikavel tilstrekkelig kjøling til at bb manefoil fremdeles ikke blir varmere en den ville blitt om slangen var på. Siden alt tyder på at det er langt mindre gjennomstrømning av kjølevann til stb manefoil en bb (selv om det egentlig ikke ser slik ut, lurer jeg alikavel på om gamle gummirester fra flapperventilene kan ha "kokset seg" fast langt nede i felles eksosrør ut, altså like før de går i sammen og ut via drevet...?? Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Et forsøk du kan gjøre: Koble hageslangen på den manifolden som er ok, og sett en plugg i slangen på den siden. og kjør testen en gang til. Kansje, hvis det er gummirester nedover i bukkehornet, at trykkforskjell mellom sidene med på å påvirke hvilken vei kjølevannet tar ut av motoren. Vet ikke hvordan termostathuset er designet. men hvis det bare to hull som vannet kommer ut av så er det iallefall en mulighet ut fra mitt hode. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Tewrmostathuset er sjekket og funnet ok, som nevnt også prøvd uten termostat, temperatuen på riserene utlignet hverandre bedre da, det vil si, bb riser ble varmere, kanskje omtrent 70 grader begge to.... motor fikk ikke opp temperatur med mindre jeg gav fullt, da viste instrumentet dens ca 70 grader mot normalt 80... Har kommet til en ting jeg skal sjekke i morgen kveld, jeg skal løse eksoskneet etter stb manefoil, og ruse opp motor slik at eksosen og kjølevannet fra denne går rett ut i motorrommet, på denne måten kan jeg observere i løpet av ett par minutter om riser fremdeles blir varm, hvis ikke, og den holder mer samme temperatur som bb riser, ligger problemet nede i bukkehornet før de går ilag og overbord... har ikke så godt kjentskap til utformingen nedi der, er det en form for innsnevring før de møtes og går overbord?? Ble nettopp en erfaring rikere, en kolega hadde sjauet vel å lenge med dårlig kjøling på sin båtmotor, på sugesiden av pumpen var det en typisk kjølevannslange med innerslange forsterkning og ytterslange, når han gav på mast han kjølingen, det viste seg at innerslangen var løsnet fra forsterningsinnlegget, slik at undertrykket som oppstod i slangen fikk innerslangen til å knipe i sammen, slik at pumpen rett å slett søg denne isammen, ikke mulig å merke fra utsiden før slangen ble inspisert..... Nå er jo forholde motsatt her siden slangen til manefoil er montert på pumpens trykkside, men en teori er jo alikavel at dersom innerslangen er løsnet på ett område og de i tillegg er en rift i denne, vil ettersom vannmengden øker det være en hvis sjangs for at vannet trenger seg inn mellom innerslangen og forsterkningen slik at innerslangen til slutt gir etter og klapper ut på en slik måte at gjennomstrømingen hindres, dette er vel en på kanten overanalysert mulighet, men ettersom manefoil og riser ble tilstrekkelig kjølt med hageslangen, men får problemer når hovedkjølingen kommer på noe jeg antar har en mer strømmning per minutt en hageslangen??? Redigert 31.Juli.2008 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 1. Hviket termostathus har du. Har du det med stang med fjærer og to kuler ved fordeleren til risere? Dette kan sette seg. Du sa du hadde sjekket ut så jeg regner med at det er OK. 2. Ellers heller litt til teori om at rester av gummiklaffer øker eksostrykket på SB side. Det skal ikke mye til. Vannet går letteste veien. Nå er det vanlig at SB blir varmere enn BB, ikke mye, men merkbart. 3. Har motor vært veldig varm en gang kan pumpehuset smelte ned slik at denne ikke leverer nok ved høyere turtall. Det blir liksom en ond sirkel, jo tørrere eksos jo mer smelter pumpen og denne leverer stadig mindre. Bør sjekkes! 4. Har du Alpha Gen 1 elle 2? Gen 1 har liten impeller og denne leverer marginalt, jeg vil si nesten for lite etter min mening. Denne må være 100% OK for at det skal fungere tilfredstillende. Hvis ikke se pkt 3. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 termostaten er en helt vanlig med en trykkplate med styrestang og fjær inni en kapsel med to "støttestag" Antar denne er helt ok da motortemperatur bestandig er stabil, sirkulasjonspumpen er spell ny ilag med eksosmanefoiler, spacere, risere og gummibelger fra risere til kne og bokkehorn. Drevet er gen 2 og hadde ny impeller i mars, eller snaue 100 timer siden... Mistenker ikke problem med noen av kjølevannpumpene, da både motor og bb riser/manefoil holder pene temperaturer, motor har en 160 farenheit termostat, noen hevder dette ikke er bra på saltvannkjølt motor, men dette er orginalt, samme på min forrige mercruiser, en 7,4 liter...Men som sagt, mener bestemt det er rikelig med vann, men på en eller annen måte vil ikke dette hjelpe stb side, heller også å tro det fremdeles ligger noe igjen av flapperventil i bokkehorn, men klarer ikke inspisere dette nærmere før båten kommer på land. Den gamle sirkulasjonspumpen ble skiftet nå under overopphetingen av stb manefoil og riser, da denn begynnte lage lyder, kanskje av den grunn du svartrøyk beskriver, men den er nå altså kassert... og ny på plass. Du sier det er normalt at stb er merkbar varmere en bb riser.. hvorfor er det da slik, slik jeg ser det er det akkurat like forutsettninger på begge sider, om det skulle slå ene eller andre veien, ville en nå tro det var 50/50% sjangs.. Skjønner ikke en døyt av dette og jeg er maskinist Regner med at problemet er å finne i bukkehornet når jeg får båten på land og sjekket skikkelig, men som sagt planlegger jeg i morgen kveld å koble fra stb eksoskne etter riser og peise på for å se, blir temperaturen da bra her, er problemet blokering i bukkehornet før eksos og kjøling møtes med andre siden... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Ja da har jeg igjen brukt ett par timer med fundering og testing i båten, jeg har nå sjekket begge slangene til eksosmanefoiler ved å ta av slangen under termostathus, starte opp, må si det er bemerkelsesverdig hvor lite motstand en skal påvirke ene slangen før vannet i hovedsak velger å renne ut andre slangen, er jo ikke noe spesiellt trykk, men mengden er bra. Jeg vridde eksoskneet fra stb riser til siden slik at vann og eksos gikk fri av bukkehornet for sjekk, da jeg startet opp boblet det og skvettet skikkelig opp fra bukkehornet, så ingen tvil om at det er god åpning mellom sidene iallfall, og siden bb side er så fin under drift, må felles utløp også ansees for å være ok. Jeg prøvde meg jo som nevnt tidligere å strupe på kjølevannslangen til bb manefoil for å prøve å presse mer kjøling over på stb side, dette syntes jeg ikke hadde noe effekt sist jeg prøvde, men nå når jeg så hvor lite motstand en skulle påvirke med før vannet velgte andre siden som hoved løp bestemte jeg meg for å prøve dette igjen, dessverre fikk jeg ikke tatt båten ut på prøvetur da den ikke går under broen den ligger innfor på full flo det var nå, men siden stb side også blir uakseptabel varmere en bb selv ved rusing av motor uten last, foretok jeg testen på 2000 rpm, denne gangen virket virkelig denne teorien, lurer på om jeg var for gniten med struping på bb eksosmanefoil sist, etter å ha strupt betydelig på bb side holder nå bb manefoil/riser 32 grader mens stb 36 grader ved dette forsøket, og det er en betydelig utligning i forhold til uten denne strupingen, så dette begynner jeg nå å få tro på kan være en løsning på problemet, skjønt jeg ikke er heeelt fornøyd med en slik modifisering... Men er det dette som skal til og jeg nå kan klare å holde begge manefoiler/risere under 80 grader ved full spiker tror jeg en kan si en er fornøyd, det eneste som kan beskymre litt er at den betydlige insnevringen som jeg har gjort på bb kjølevannslange til riser kan virke som en ypperlig plass for evt ett skjell eller annet til å blokere åpningen? selv om det vel er svært liten sjangs for at noe slikt skal kunne komme seg så langt ut i systemet, kanskje noen har noen tips til temperaturinstrument å montere enten utenpå riser eller i plugghull, slik at en har full overvåkning av dette, og har en indikering??? Kom forresten gjerne med synspunkt på min løsning angående å få mere kjøling over på andre siden, hvordan utligningen blir ved last gjenstår å se, blir nok en prøvetur søndag kveld Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Ingn synspunkter Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Dette er jo produsert i bøtter å spann, stort sett så virker det som det skal. Ville ikke laget noen reodorløsning, men klart for testens del. Når alt ser ut til å være OK, gjenstår det å prøve std. pakning mellom manifold og riser. Mener du sa du hadde skjært ut av de nye før du satt de på. De med store hull mener jeg er kun for bruk mellom spacer og manifold, ikke spacer og riser eller manifold riser. Gir mer struping motstand i begge risere slik at trykkforskjellen blir mindre totalt sett skulle jeg tro. Er jo verdt ett forsøk... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 (redigert) Hmmm, motoren er en 99 modell, og tviler på det har vært byttet manefoil riser og spacer tidligere, hvis dette stemmer, er det som er nå montert orginalt fra fabrikk, og da var alle pakninger helt åpne, både over og under spaceren, men om ikke ett par nye pakninger er for dyre, er jo også det vært ett forsøk, for er jo enig i at det ikke er orginalt, og dermed ikke burde være nødvendig å tvinge kjølevannet over til den ene siden ved bruk av struping på slange, kanskje det er noe i din pakningsteori, for så nevnt vet jeg at stb bestandig så lenge jeg har hatt båten iallfall har vært varmere en bb side, men dette er ikke noe jeg tidligere har spekulert på, kun registrert når en har "ligget" over motor på tomgang.. Redigert 2.August.2008 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.