rrisnes@online.no Startet 6.April.2004 Del på Facebook Startet 6.April.2004 Noen som vet ca hva jeg må beregne for transport av seilbåt (20-26 FOT) fra ca Gøteborg til Oslo ? Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Men det er jo en kjempefin seiltur? Som du kan gjøre unna på ett døgn eller en uke... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Jeg betalte 12000 for en 27fot seilbåt fra Bergen-Soon. Prisen forutsatte at de tok den på returen.(Bergen-Soon). Tror de beregner kjøretid + krantid mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 sorry, men klarer ikke dy meg ! Du mener ikke på ramme alvor at du vurderer denne transportmetoden ? AHA - du kjøper et vrak / ikke sjødyktig båt kanskje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rrisnes@online.no Svart 6.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2004 ok...tar hintet... jeg har en båt på hånd, men den er knapt seilingsdyktig....kanskje en svær påhengs kan redde meg :)) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Hvis tidsfaktoren er kritisk, er det jo en mulighet å gjøre det unna på to helger. På to lange dager bør det være mulig å ta seg til Strømstad fra Gøteborg uten å ty til nattseilas. Så kan du legge den der, ta bussen hjem og komme tilbake helgen etter. Kollektivtrafikken har ikke allverden med korrespondanse ut til havnene nedover langs kysten, men Gbg og Strømstad er jo veldig greit å komme til/fra. En skikkelig påhengsmotor gjør susen, og i brukbart vær er de korte havstrekkene ikke mye å snakke om. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Hej skulle tro att en sådan transport hamnar någonstans runt 7-10' kr ! varför ikke ta en lang-helg o komme ner o göre iordning den så att den er 'sjödyktig' så att den går att segla, sen kan du ta deg hjem i din egen takt allt fra 1 dygn (som Fenix skriver) til hur länge som helst, fin skjärgård er det hele vegen opp til Oslo ! du behöver (nesten) ikke gå utomskjärs någonstans ! (svær påhengs behöver du ikke, 6-8hk räcker langt på en båt i den klassen! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fenix Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 fin skjärgård er det hele vegen opp til Oslo Enig i alt Gunga skriver, og spesielt viktig er det jo at nettopp denne strekningen er en av de aller flotteste i verden! Den er i seg selv en stor opplevelse! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Båten må jo seiles den strekningen så sant det lar seg gjøre....... Uansett er det noen vanvittige priser på frakt så jeg anbefaler deg å seile den jeg....... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
bliss X Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Båten må jo seiles den strekningen så sant det lar seg gjøre....... Uansett er det noen vanvittige priser på frakt så jeg anbefaler deg å seile den jeg....... Jeg vet ikke om jeg ville lagt på en så lang tur på denne årstiden hvis man er usikker på båten. Det er et drøyt stykke fra Gøteborg til Oslo. Har ikke priser, men vil nok tippe på at det vil ligge rundt 10 laken - desverre. Hvor stor er egentlig båten? Det er stor forsjell på 20 og 26 fot. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Hei igjen! Er redd en så lang frakt vil komme på over 10 000, men ring litt rundt og sjekk det. Grunen til at jeg tror frakten blir så dyr er fordi når jeg i fjor sommer ringte for å høre om prisen på frakt fra Enebakk til Bunnefjorden på en 28 fots snekke så lå det på ca 4000kr Dette er en tur på ca 30-40 min. Men det kommer jo også an på om båten er 20 eller 26 fot. Er litt forskjell på det. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Herman Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Hei igjen! Er redd en så lang frakt vil komme på over 10 000, men ring litt rundt og sjekk det. Grunen til at jeg tror frakten blir så dyr er fordi når jeg i fjor sommer ringte for å høre om prisen på frakt fra Enebakk til Bunnefjorden på en 28 fots snekke så lå det på ca 4000kr Dette er en tur på ca 30-40 min. Men det kommer jo også an på om båten er 20 eller 26 fot. Er litt forskjell på det. Hmm, i oktober/november 2000 fikk jeg seilt båten min (Alo 33) fra Stavanger til Oslo. Jeg fikk plutselig en jobb, og kunne ikke gjøre det selv. Dessuten skulle vi bo i båten, så vi kunne ikke vente til sommerferien med å flytte den. Det kostet meg 5000,- pluss en togbillet for han som seilte. Han hadde meg seg kona, men den billetten betalte han for selv. I tillegg betalte jeg diesel og evt havneavgifter. Dette var en profesjonell seilkursinstruktør, og ikke en hvemsomhelst jeg hadde sopt opp fra gata. Var jeg heldig, eller har prisene gått opp så mye? Norcargo ville forresten ha 25.000,- for å ta den som dekkslast Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fenix Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Jeg vet ikke om jeg ville lagt på en så lang tur på denne årstiden hvis man er usikker på båten. Det er stor forsjell på 20 og 26 fot. Det er klart at vi ikke må sitte her og hausse fram en tur hvis forholdene ikke er optimale. Båten må være shipshape uten lekkasjer og med motor som virker, og værmeldingen må være stabil og hyggelig. Og det er helt klart at det er en vesentlig forskjell på 20 og 26 fot. Men turen er fin hvis forholdene ligger til rette, og langt billigere enn på lasteplanet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 dessuten er det ikke umulig å frakte den selv, spesielt ikke om det er en 20-22-24 foter. Enten å stable opp ei skikkelig trekrybbe ( eller stål, om den er av rett type ( hjemmelaget )) på en biltransport tilhenger og spenne bilen foran. Mange seilforeninger har også spesialhengere med krybbe, beregnet til regattabåter av kjølbåtklasse. Men du trenger ofte mer enn en Golf eller Focus til å trekke; en stor stasjonsvogn type Volvo, Audi, Mercedes el.l gjør susen. Eller om du kjenner noen som har en 4x4. Bilen min kan trekke 1875 kg, blir vel en Maxi 68 med tilhenger omlag det. Husk at selv om denne ekvipasjen ruver noe skikkelig, er det kjapt mellom 30 og 40 % av totalvekta på denne i kjølen, og den kan du få langt ned. Den er mindre "veltepetter" enn du tror.. Jeg kjenner til flere tilfeller der det har blitt importert båter på denne måten. De har gått til vestlandet på tilhenger bak vanlige biler samtlige. NB - skal du ha større båt, der vekta kommer over en 2000 kg med tilhenger, kreves f.eks en Nissan Patrol, Chevrolet Suburban, Ford Excursion eller Range Rover. Da kreves det også en DIGER Tilhenger. Du kan frakte båter opptil 3000 kg+ tilhenger totalt 3500 kg på denne måten.Men det kan lønne seg å "plage" en venn med en sånn bil. Eller snakke med tveita-gjengen, som ryktes å ha tilgang på store mengder sånne biler... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Jeg betalte 12000 for en 27fot seilbåt fra Bergen-Soon.Maxi 77 er 26 fot den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 hahaha, du gir ikke opp Maxi 77 er 26 fot den. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Jeg er bare litt opptatt av at ting skal være korrekte Å til stadighet å kalle en Maxi 77 for 27 fot, er ikke riktig. Alle vet at den er 26. Forøvrig er det en alle tiders båt. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.