Jump to content

Transport av seilbåt - sverige-oslo


rrisnes@online.no

Recommended Posts

Hvis tidsfaktoren er kritisk, er det jo en mulighet å gjøre det unna på to helger. På to lange dager bør det være mulig å ta seg til Strømstad fra Gøteborg uten å ty til nattseilas. Så kan du legge den der, ta bussen hjem og komme tilbake helgen etter. Kollektivtrafikken har ikke allverden med korrespondanse ut til havnene nedover langs kysten, men Gbg og Strømstad er jo veldig greit å komme til/fra.

En skikkelig påhengsmotor gjør susen, og i brukbart vær er de korte havstrekkene ikke mye å snakke om.

Link to post

Hej

 

skulle tro att en sådan transport hamnar någonstans runt  7-10' kr !   :lol:

 

varför ikke ta en lang-helg o komme ner o göre iordning den så att den er 'sjödyktig'

så att den går att segla,   :lol:

 

sen kan du ta deg hjem i din egen takt allt fra 1 dygn (som Fenix skriver) til hur länge som helst, fin skjärgård er det hele vegen opp til Oslo ! du behöver (nesten) ikke gå utomskjärs

någonstans ! (svær påhengs behöver du ikke, 6-8hk räcker langt på en båt i den klassen! :smiley:)

S/Y Gunga Din

Link to post

Båten må jo seiles  den strekningen så sant det lar seg gjøre.......

Uansett er det noen vanvittige priser på frakt så jeg anbefaler deg å seile den jeg....... :smiley:

Jeg vet ikke om jeg ville lagt på en så lang tur på denne årstiden hvis man er usikker på båten. Det er et drøyt stykke fra Gøteborg til Oslo. Har ikke priser, men vil nok tippe på at det vil ligge rundt 10 laken - desverre. Hvor stor er egentlig båten? Det er stor forsjell på 20 og 26 fot.

Link to post

Hei igjen!

 

Er redd en så lang frakt vil komme på over 10 000, men ring litt rundt og sjekk det. Grunen til at jeg tror frakten blir så dyr er fordi når jeg i fjor sommer ringte for å høre om prisen på frakt fra Enebakk til Bunnefjorden på en 28 fots snekke så lå det på ca 4000kr :smiley: Dette er en tur på ca 30-40 min.

Men det kommer jo også an på om båten er 20 eller 26 fot. Er litt forskjell på det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Hei igjen!

 

Er redd en så lang frakt vil komme på over 10 000, men ring litt rundt og sjekk det. Grunen til at jeg tror frakten blir så dyr er fordi når jeg i fjor sommer ringte for å høre om prisen på frakt fra Enebakk til Bunnefjorden på en 28 fots snekke så lå det på ca 4000kr :smiley: Dette er en tur på ca 30-40 min.

Men det kommer jo også an på om båten er 20 eller 26 fot. Er litt forskjell på det.

Hmm, i oktober/november 2000 fikk jeg seilt båten min (Alo 33) fra Stavanger til Oslo. Jeg fikk plutselig en jobb, og kunne ikke gjøre det selv. Dessuten skulle vi bo i båten, så vi kunne ikke vente til sommerferien med å flytte den. Det kostet meg 5000,- pluss en togbillet for han som seilte. Han hadde meg seg kona, men den billetten betalte han for selv. I tillegg betalte jeg diesel og evt havneavgifter. Dette var en profesjonell seilkursinstruktør, og ikke en hvemsomhelst jeg hadde sopt opp fra gata. Var jeg heldig, eller har prisene gått opp så mye?

 

Norcargo ville forresten ha 25.000,- for å ta den som dekkslast :cryin:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg vet ikke om jeg ville lagt på en så lang tur på denne årstiden hvis man er usikker på båten.  Det er stor forsjell på 20 og 26 fot.

Det er klart at vi ikke må sitte her og hausse fram en tur hvis forholdene ikke er optimale. Båten må være shipshape uten lekkasjer og med motor som virker, og værmeldingen må være stabil og hyggelig. Og det er helt klart at det er en vesentlig forskjell på 20 og 26 fot.

Men turen er fin hvis forholdene ligger til rette, og langt billigere enn på lasteplanet.

Link to post

dessuten er det ikke umulig å frakte den selv, spesielt ikke om det er en 20-22-24 foter. Enten å stable opp ei skikkelig trekrybbe ( eller stål, om den er av rett type ( hjemmelaget )) på en biltransport tilhenger og spenne bilen foran. Mange seilforeninger har også spesialhengere med krybbe, beregnet til regattabåter av kjølbåtklasse. Men du trenger ofte mer enn en Golf eller Focus til å trekke; en stor stasjonsvogn type Volvo, Audi, Mercedes el.l gjør susen. Eller om du kjenner noen som har en 4x4. Bilen min kan trekke 1875 kg, blir vel en Maxi 68 med tilhenger omlag det. Husk at selv om denne ekvipasjen ruver noe skikkelig, er det kjapt mellom 30 og 40 % av totalvekta på denne i kjølen, og den kan du få langt ned. Den er mindre "veltepetter" enn du tror..

 

Jeg kjenner til flere tilfeller der det har blitt importert båter på denne måten. De har gått til vestlandet på tilhenger bak vanlige biler samtlige.

 

NB - skal du ha større båt, der vekta kommer over en 2000 kg med tilhenger, kreves f.eks en Nissan Patrol, Chevrolet Suburban, Ford Excursion eller Range Rover. Da kreves det også en DIGER Tilhenger. Du kan frakte båter opptil 3000 kg+ tilhenger totalt 3500 kg på denne måten.Men det kan lønne seg å "plage" en venn med en sånn bil. Eller snakke med tveita-gjengen, som ryktes å ha tilgang på store mengder sånne biler... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...