Ingar Startet 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2008 Hyttebåten vår har havarert og en av skadene er en bøyd slepekrok som må byttes. Eneste måte å gjøre dette på er å dele skrogene, noe som sikkert vil bli uforholdsmessig dyrt. Noen som har erfaring med hvordan forsikringsselskap stiller seg i slike saker? Hva man evnt. kan få hvis man reparerer selv. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Er det en forsikringssak kan du velge å få utbetalt skadetakst for så å reparere skaden selv. Du må da få taksert skaden av et verksted som selskapet ditt godkjenner. Hva slags båt er det, Ingar? Hvis du ikke kan komme til kan det evt være en løsning å montere en inspeksjonsluke i nærheten så du kommer til å får løsnet mutterene på øyet. Er det ikke så veldig skadet rundt kan du kanskje montere nytt øye evt. med litt forsterkning i syrefast stål.. Trenger du noe hjelp er det bare å skrike ut Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
TMe Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Ville tro at om båten er gammel så blir den kondemnert og du får utbetalt kun småpenger. Hva med å kutte ut et hull i innerliner, montere ny krok og deretter støpe igjen. Har oppfattet slik at du har erfaring med plastarbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Joda, men ift erstatning må jeg finne ut hva det vil koste å gjøre det på verksted. Båten er fra midten av 80 tallet, men "som ny", ikke vært brukt de siste 10 år. Man skal jo få tilbake tilsvarende det man har mistet. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Du risikerer nok da å bli "avspist" med båtens markedsverdi. Håper du ikke har så høy egenandel at det blir ulønnsomt da.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Forsikringssummen er 30k med en 1980 30hk. Vil anta at markedsverdien for bare båten er 20k. Mener dere at prisen på reparasjon vil komme opp imot dette beløpet? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Oi.. Nei det håper jeg da virkelig ikke, skjønt en vet vel aldri. Jeg tenkte vel på en båtverdi på rundt 10' kroner i forrige innlegg. Hvis du får en bra takst og gjør jobben selv burde du jo kunne komme greit ut av det når verdien ligger rundt 20 000. Har du f.eks 4' i egenandel og får 10' for skaden har du jo 6' å reparere for. Har båten din noe mulighet for lensing mellom skrogene ellers? Hvis ikke kan det jo være en ide å montere? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 ja, den kan lenses. Selskapet har bedt meg om å komme opp med et beløp for hva det koster å reparere. Det er dette jeg forsøker å finne ut av. Aner ikke hva sånt kan beløpe seg til hvis man setter båten på verksted. Vi anta at det fort blir dyyrt... Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Det har du nok rett i. Det riktige blir nok å be et verksted om et prisoverslag på en slik jobb. Be gjerne om å få det skriftlig, så kan du vise til det i ditt krav til forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Jo, men jeg hadde håpet å slippe styret med å ta med båten til et verksted. liker heller ikke å gjøre det siden jeg uansett kommer til å gjøre jobben selv. Vil tro det er noen på forumet som har fått utført lignende jobber og kan antyde hva det vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Hadde en Snipe på Bærum Plaseservice for litt kosmetisk reparasjon og tetting av kjølkasse. De tok 750,- pr time pluss materiell pluss mva. 10 båtpenger holder ikke så lenge.... Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
SF Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Har du prøvd å få noen verksted for plastreparasjon til å gi en budsjettpris basert på bilder og en beskrivelse av skaden pr e-mail? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Kjenner en som oppdaget EN rose i gelcoaten på sin skjærgårdjeep, ca i vannlinjen. 2-3 cm i diameter. Båten ble i samråd med forsikringsselskap levert til verksted for rep. Båten kom tilbake uten at det var synlig at det hadde vært en skade der, pent arbeid! Og prisen? NOK 30.000,-!!! Så plastarbeider kan fort bli dyrt ja.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Plastarbeider Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Ville skåret hull, kjøpt ny krok, ei inspeksjonsluke og ikkje involvert forsikringsselskapet. Veit jo ikkje hvilken båt det er men med ein fors.sum på 30k m motor kan det ikkje vere al verden. 5timer`s arbeid, 700kr matriell- ca 5000kr på verksted. Viss den splittes - 15-25 000kr. Gammel båt, du vil altid kunne se reprasjonen pga gelcoat nyanser gammel/ny viss den ikkje splittes. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Mange takk! SF: Har ikke lyst til å bry folk som har dette som levevei så lenge det ikke er aktuelt å sette bort jobben. Er klar over at man ikke kan forlange å få skader reparert så det ikke er synlig, men lurer på hva verktedene gjør med småskader. Bare maler over med topcoat/bunnstoff? Har jo blitt en masse riper både over og under vannlinjen. Propellen så ikke pen ut, men jeg regner som nevnt med at verdien på motoren er tilnærmet null. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) SF: Har ikke lyst til å bry folk som har dette som levevei så lenge det ikke er aktuelt å sette bort jobben. Fornuftig holdning men spiller du med åpne kort og forklarer at du trenger dette ifbm et forsikringsoppgjør så skal du ikke se bort fra at noen tar seg bryet og bruker 5 min på å sette opp en budsjettpris. Når det gjelder motor og propell så betyr det ikke noe hvor gammel denne er, ny propell må du ha. Jeg hadde en skadd propell for noen år siden og brukte katalogpris på ny som dokumentasjon mot forsikringsselskap. Funket greit det. Hvor gammel propellen som ble skadet var vet jeg ikke men gammel var den. Pris på ny propell finner du vell på internett, ta en utskrift og legg ved som dokumentasjon. Redigert 31.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brynjar Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 På den annen side, hvis et verksted bruker tid på en gjennomgang/takst av skaden kan de fakturere forsikringsselskapet for tiden de bruker. Det dyreste jeg kan se utifra bildene blir nok arbeidspengene. Her er mye tid i pussing/sliping, støping, sparkling, lakking... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Christian_V Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Må denne kroken byttes? Går båten lekk om det ikke kommer på plass en ny krok? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.