eysteind Startet 6.April.2004 Link til dette innlegget Startet 6.April.2004 Hei! Var like før eg dro å såg på ny båt i helgen. En fjord 26 med 165hk BMW diesel. Visste at dette ikke var den beste motoren, men båten var såpass billig at eg fant ut at eg kunne kjøpe ny motor etter noen år. Motoren/drevet var 84 mod, nyoverhalt og i god stand. ca. 1500timer. Tenkte at dette var et kupp. Hadde sett tilsvarende båter på nettet til langt over dobbel pris. Og toppfarten på disse lå over 20 knop. Tenkte da at også denne båten gikk så fort slik at det berre var tilfeldig at eg spurde om toppfarten. 10knop var toppfarten. Da falt inntressen rimlig raskt. Ønsket var en båt som gikk fortere enn den eg hadde, men min 24fots snekke m/34hk går raskere!!!! 165 hk og til knop må da bli veldig dyr i drift?! Eieren meinte årsaken til farten var tung båt og gammel motor. Kan dette vere årsaken? Er det noe gale med motoren tror dere? Vil en ny motor gi båten betre fart??? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Må være noe galt en plass. Har en kjenning med lik motor i en 32 foter som marsjer på 16-17 knop Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Hei, 10 knop med denne sammensetningen? Da er det noe riv ruskende galt. Dette er en fullplaner som sikker bør gi 20-25 knop hvis alt er "friskt". Høres ut som motoren ikke kommer opp i turtall som kanskje skylles deffekt turbo eller lignende. Prøv og finn ut om den tidligere har prestert "normal" fart. Det finnes jo folk som har motert på så tunge propeller at båten ikke kommer over planingsterskelen, motoren får ikke oppe turtall og ei heller turbotrykk. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Poseidon Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Hei Eystein, Det henger ikke sammen i det hele tatt.... Den båten trenger ikke 165 HK for å gå 10 knop, så jeg er vel tilbøyelig til å mene at motoren bare yter en brøkdel av hva den skulle. Men du får en ganske bra peiling på HK ved å vurdere forbruket. Hvis du kan spørre selgeren om hvor meget diesel den brenner pr time på "full fart" så har du et bra utgangspunkt. Jeg vil gjette på at den brenner mindre enn 15 liter pr time - som skulle tilsvare noe i nærheten av 70-80 HK. Det kan henge sammen med noe så enkelt som at den ikke får opp turtallet, men det kan også være langt mer alvorlig. At disse motorene ikke har verdens beste rykte kan vi sikkert være enige om, men sååååå ille kan det ikke være. Ting tyder derfor på at motoren trenger en overhaling og spørsmålet blir om du ser syn på å gjøre den overhalingen selv, eller om du må be et verksted om å gjøre jobben..... ... tenk deg nøye om og ikke la deg lure til å kjøpe den berømmelige "katten i sekken".... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Hei! Var like før eg dro å såg på ny båt i helgen. En fjord 26 med 165hk BMW diesel. Visste at dette ikke var den beste motoren, men båten var såpass billig at eg fant ut at eg kunne kjøpe ny motor etter noen år. Motoren/drevet var 84 mod, nyoverhalt og i god stand. ca. 1500timer. Eieren meinte årsaken til farten var tung båt og gammel motor. Kan dette vere årsaken? Er det noe gale med motoren tror dere? Vil en ny motor gi båten betre fart??? Er ikke dette den beryktede motoren som har store kjøleproblemer hvis den ikke blir bygget om??? Ble problemer med topp-pakning og det som verre var hvis jeg ikke husker feil. 10 knop er vel ikke halvparten av topphastighet engang. Her må det være noe alvorlig galt. Hvis ikke båten drar rundt på en hel blåskjellfarm, da!! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Hei Eystein, Det henger ikke sammen i det hele tatt.... Den båten trenger ikke 165 HK for å gå 10 knop, så jeg er vel tilbøyelig til å mene at motoren bare yter en brøkdel av hva den skulle. Men du får en ganske bra peiling på HK ved å vurdere forbruket. Hvis du kan spørre selgeren om hvor meget diesel den brenner pr time på "full fart" så har du et bra utgangspunkt. Jeg vil gjette på at den brenner mindre enn 15 liter pr time - som skulle tilsvare noe i nærheten av 70-80 HK. Det kan henge sammen med noe så enkelt som at den ikke får opp turtallet, men det kan også være langt mer alvorlig. At disse motorene ikke har verdens beste rykte kan vi sikkert være enige om, men sååååå ille kan det ikke være. Ting tyder derfor på at motoren trenger en overhaling og spørsmålet blir om du ser syn på å gjøre den overhalingen selv, eller om du må be et verksted om å gjøre jobben..... ... tenk deg nøye om og ikke la deg lure til å kjøpe den berømmelige "katten i sekken".... mvh Poseidon Har igrunn slått fra meg båten. Eigentlig var ikke dette akkuratt båten for meg. Har lyst på aksel, men da eg så den i avisa for 100.000 måtte eg ta en telefon og høre. Eg spurde ikke om forbruket, men trur faren min gjorde det. Er ikke helt sikker, men tror det lå rundt 25-30l/t. Dette blir jo 3 liter pr mil!!! Alternativet er jo å koste på den en splitter ny motor. Men er redd dette blir litt for dyrt. Nei...., eg tror eg glemmer denne båten! Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Har samme motor i en trojan 27 med vekt på 3 tonn,får maksfart 27 knop og 20 på marsj. Denne motoren skal ha 3800 omdreininger på fullt turtall. Tror ikke dette kan være en gal pris for den båten og motoren..Ville sjekka luftfilteret om ikke det var tett,,,Hadde samme problemet på min. Hvilket drev er det som står montert? Sjekk utvekslinga og propellen(e) Trenger ikke bli så dyrt å gå over motoren hvis man kan gjøre mye selv.. Til Geir frode.. Problemene som bmw hadde var primært 180hk og ikke 165hk.har ivertfall bare gode erfaringer med denne motoren og har ikke hørt noen andre som har hatt den har klagrt heller. Før jeg totaloverhalte min motor hadde den gått smertefritt i 3400 timer.. mvh Frank v. Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Lurer på om drevet har feil utveksling, har et lignende tilfelle i havna. Mercruiser 220 hk, bravo 2 og 11-12 knop på 3 tonn båt. Utvekslinga ble omgjort (fra 2:1 til 1,8:1 tror jeg det var) og farta økte til 23 knop!!!! Tror vanlig utveksling for bensinmotorer er 2:1. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.April.2004 Link til dette innlegget Svart 7.April.2004 Til Geir frode.. Problemene som bmw hadde var primært 180hk og ikke 165hk.har ivertfall bare gode erfaringer med denne motoren og har ikke hørt noen andre som har hatt den har klagrt heller. Før jeg totaloverhalte min motor hadde den gått smertefritt i 3400 timer.. mvh Frank v. Godt å høre at det bare var 180 hesteren som hadde problemer. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Hva er det som skiller 165 og 180 motoren? Har du noen stikkord? Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 7.April.2004 Link til dette innlegget Svart 7.April.2004 Godt å høre at det bare var 180 hesteren som hadde problemer. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Hva er det som skiller 165 og 180 motoren? Har du noen stikkord? Hva som er forskjell på disse motorene er jeg jammen ikke sikker på,er vel bare tatt ut flere hk i 180 hk. Det var visst samme kjølingen på disse motorene,noe som gjorde at 180hk fikk for lite kjøling,dette ble utbedret på garantien fra bmw med oppgradert kjølesystem,da fungerte de visst som de skulle. mvh Frank v. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 7.April.2004 Link til dette innlegget Svart 7.April.2004 Kommafeil, 165 hk skal kansje være 16,5 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.