Jump to content

humminbird ekkolodd viser 0.3m når det er mye dypere

mercury

Recommended Posts

Hei.Lurer på en ting om mitt humminbird fishfinder ekkolodd.Det har begynt å vise dybde 0,3 m selv om det er mye djupere.Hopper rett fra f.eks 10m og rett til 0,3m og da viser den ikke bunn. Skjer også når båten ligger rolig.. Hekksvinger er forskriftsmessing montert og er under vann hele tiden.Sjekket alle ledninger og alt er som det skal. instillinger tror jeg også skal være ok, ut ifra papirer fra levrandør..

Hei, jeg hadde en gang et Humminbird ekkolodd, som viste seg å inneha en feil. Feilen medførte at ekkoloddet viste helt ville verdier. Butikken trodde først det var selve svingeren, men jeg lånte et nytt ekkolodd og fikk akkurat samme resultat. Prøv - hvis mulig - å låne et ekkolodd for å teste (koble det opp mot din svinger). Prøv også å teste ditt ekkolodd mot en annens svinger. Så finner du nok ut hva som er galt (forutsatt at alt er montert riktig. Husk også at luftbobler under båten forstyrrer svingern...).

Jeg har også samme problem med mitt Humminbird 535 ekkolodd. Viser riktig dybde, for så brått vise 0,2 eller 0,3m. Etter en stund kommer det som regel tilbake til riktig visning. Utstyret er helt nytt, montert i båten før utsetting i vår. Når det viser riktig dybnde, er det helt samsvar med andre, og med kartet. Tenkte å høre med leverandør, men har ikke kommet så langt.

Jeg hadde samme problemet med et Humminbird lodd vi hadde i en Polar snekke.

Hos oss var diagnosen først at innvendig svinger var montert for høyt, slik at luftbobler og strømninger forstyrret signalene. Vi levde med dette ca 1 år, da signalene alltid kom tilbake etter at vi reduserte farten slik at det ikke ble luftbobler innunder skroget.

Neste vår viste loddet konstant 0,3 meter - selv om båten lå i ro på stille vann.

Ny svinger ble da innkjøpt, og montert dypere ned i båten enn den første. Alle problemer forsvant.

Buster X med Yamaha 70

Jeg har tidligere beskrevet vilken prosedyre man ofte må benytte for å få nyere Humminbirdlodd til å fungere.

De som har relativt nye lodd i 500/700 serien kan følge den prosedyre som jeg har gjengitt i Myrisa sitt tidligere innlegg angående hans problemer med 150sx lodd.

Selv har jeg et lodd i 500 serien og dette fungerer optimalt etter at jeg gikk inn og valgte avansert brukermodus for så å "slå av støyfilter" osv. :yesnod:

Jeg har sjekket og funnet at også lodd i Matrixserien har denne muligheten. Men det er et stort menn, for de som har av de eldre loddene. Jeg har finkjemmet menyen på 450tx loddet til min far og der er det ikke mulighet til å slå av støyfilter eller lignende. Derfor er det loddet til tider ubrukelig fordi bunnen umotivert blir påvist 0,5m under bunnen. Dette skyldes nok saltlag eller lignende i sjøen, men det er fortvilt å ikke kunne bruke apparatet til enhver tid. Tidliger når jeg har benyttet dette 450 loddet så var funksjonen helt fin selv i fart på 20knop. :cryin:

De fleste av oss tror det er feilmontasje ol. som er årsaken når loddene ikke har riktig funksjon slik er det altså ikke alltid.

'Har jeg også forstått Myrisa rett har heller ikke han fått sitt lodd til å fungere,. :confused:

På bakgrunn av at jeg har registrert at det er svært mange som har problemer med Humminbirdlodd burde vel et båtmagasin eller lignende ta opp dette problemet med importøren :smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...