Adaware Startet 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2008 Ny her på forumet og jeg går med båttanker men finner ikke noe som passer mitt bruk så jeg lurer rett og slett på og bygge en. Er ganske tegningskyndig med Autocad og slikt og har utarbeidet noen tegninger, har også tilgang på vannskjæremaskin for å skjære ut spant m.m. Det jeg mangler er erfaringen om båtkonstruksjon. Jeg var tenkt å bygge i aluminium fordi det veier lite og jeg føler det er mye lettere og jobbe med en plast, er vel bare en vanesak kansje? Det jeg var tenkt og lage meg var en 15fots katamran som er 240cm bred, av disse målene får jeg litt over 6kvm åpen dekksplass og det er ovelegent det som er på markedet idag som jeg har sett. Den skal brukes utaskjærs så at den er solid er prioritert men ikke så solid at den bli blytung. Må være en mellomting vel? Hvilken platedimensjoner foreslår dere at jeg skal bruke på f.eks bunn, sider utvendig, innvendig panel osv? Jeg tenkte selv på 5mm spant som skal stå med avstand på 30cm med ekstra forsterkninger i baug og akterspeil, denne rammen var jeg tenkt å kle med 3mm aluminums plate. Det skal som sagt være en solid båt som skal brukes til og dra ruser, dorging etter fisk, rak leting og frakting av kokain over skagerak (ja det siste var en kødd ) Høres disse planene greie ut? Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Dette kan bli spennende, men har hørt om utallige prosjekter der folk skal bygge båt fra grunnen. Har fortsatt til gode å se noen av de bli ferdige produkter. Angående tykkelsen på platene så bruker Anytec 3 mm aluplater i sine skrog itillegg til solide spant!! Men dette prosjektet gleder jeg meg til å følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
Adaware Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Solide spant, da snakker vi 5mm eller? Er temmelig usikker på dette feltet... Jeg har sett en del selvbygde båter men til dels mye sjuskete kvalitet og snarveier. Skal lage skikkelige tegninger først og regner ikke med og bli ferdig med det med det første men for og lage de må jeg vite hvilke dimensjoner jeg skal bruke. Er ferdig med hvordan skroget skal være utvendig og innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Til opplysning kan nevnes at det også finnes dobble skrogplater i aluminium som blir benyttet i hurtiggående MOB båter. Sitér dette innlegget Link to post
Adaware Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Interessant... koster sikkert skjorta men skal sjekke det ut. Kan jo ekstrudere hvilken form man vil av alu så mulighetene er jo enorme :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.