Grand Banks jr Startet 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2008 Hei, jeg har en Nidelv 24 som endelig er sjøsatt i år. Full oppussing som ser bra ut! Dessverre er det lekkasje ved akselgjennomføringen. Pakkboksen sitter en drøy halvmeter unna, med slange som fører fettet ned til lekkasjepunktet. Da båten ble sjøsatt nesten rant det vann kontinuerlig (drypper så fort at det nesten ble en kontinuerlig stråle). Jeg skrudde umiddelbart til pakkboksen, men det hjalp ikke mye. Satte så båten i gir (for å få aksel til å snurre), og økte trykket på pakkboksen igjen. Nå drypper det fremdeles. Kanskje 1 drypp/ sekund. Hva kan være årsaken? - Hva bør jeg se etter? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kodvaag Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) Hvilken type pakkboks har du? Jeg har simmerring innover og utover i pakkboksen, og fettfyllt "område" i midten. Lekker denne må jeg pumpe inn fett. Lekker den fremdeles må jeg bytte simmerring MED syrefast fjær. Sannsynligvis har vel du sånn pakkboks med talgpakning(?) tror jeg. Hvis den lekker når den er strammet helt til må vel talgpakningen skiftes? (Båten må opp) Redigert 30.Juli.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Hvordan ser jeg forskjellen på talgpakning-pakkboks og den med simringer? Jeg må ned i båten etterpå, og skal da se om jeg får tatt et bilde. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Var det fettkoppen du strammet til, eller glanden (mutteren) der akslingen går inn i hylsa? Hvis du kun har strammet på fettkoppen, kan nok en liten stramming av glanden være på sin plass. Det skal imidlertid ikke være helt tett, 1-2 dråper pr minutt under gange skal det dryppe for å unngå varmgang! Dette forutsetter at det er en pakkboks med talgpakning du har, er det simmerringer må båten opp for bytte av disse. Men det er høyst sammsynlig talgpakning på en såpass gammel båt... Det var da en alvorlig sen sjøsetting? Andre er nesten begynt å tenke på å ta båten opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Har ikke strammet noe nede ved akslingen nei. Det må jeg sjekke! I alle fall nok kjøling nå... :-) Jepp, sen sjøsetting, men så har jeg : - fjernet absolutt all lakk i båten - beiset opp igjen - oljet opp igjen - montert dette sammen (en del jobb faktisk) - vasket ned alle flater - trekt om putene inne i kabinen - trekt om putene ute - montert ny kalesje - slipt ned skrogsider og dekk - polert opp skrogsider og nesten hele dekket I tillegg til jobb der jeg jobber mer enn 100% (selvstendig næringsdrivende). Har vært et omstendlig arbeid, men nå er jeg stolt av båten !!! Nå gleder jeg meg enormt til vår ferie i august... ;-) Takk for tips. Skal ned å ettertrekke nå Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Godt jobba! Dette er jo sånn arbeid man alltid sparer til vinteren, for så å oppdage at det er alt for kaldt på den tiden til å lakke, lime m.m. Og neste år kan du jo være desto tildigere på sjøen da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Jepp, om jeg ikke selger stasen og kjøper en ny større båt som må pusses opp (nå vet jeg jo hvordan det skal gjøres). ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Høres kjent ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.