Jump to content

Hvilken bestemmelse gir roere fortrinnsrett til Koksabukta-Fornebu

nordan family 27

Recommended Posts

Var innom Koksabukta ved Fornebu i dag. Det blir ofte veldig varmt i vannet her, var 27 grader i går, og 25,5 i dag. Jeg registrerte i fjor at det ble lagt ut noen gule tønne-lignende bøyer som altså formet en ro-bane for kajakkpadlere der i fjor (?) og det er mange som trener der, tror det er eliten :flag: Men det viste seg altså at vi lå å badet i padlernes treningsområde - de dukket opp litt etter at vi hadde kommet i badebuksene og var klare til å gå i vannet. Det ble klart redegjort for at vi ikke hadde lov å ligge der vi lå (godt unna kabler i sjøen), og at området var regulert til padlebane og at vi måtte flytte oss.

Hvilken bestemmelse eller hvilket vedtak er det som regulerer dette? Jeg tviler ikke på at padlerne er i sin rett, men det er ingen skilting i bukta om slik padle-bane, ei heller at allmennheten forøvrig ikke kan bade i deler av bukta. Det er mulig slike gule tønner har en spesiell betydning, men det har gått meg hus forbi (nei - det er ikke de vanlige badebøyene). Om jeg forsto padlerne i dag rett kunne jeg ligge nærmere land enn de gule tønnene da det ville være utenfor deres område, selvom det visstnok ikke var lov å ligge der heller.

Er det noen padlere eller lokale folk som kan fortelle litt hvilke vedtak som regulerer dette, slik at jeg kan lese hva jeg har å forholde meg til? Bukta er fin og rolig og jeg vil gjerne fortsette å bruke den, men skal selvsagt innrette meg etter vedtak og bestemmelser bare jeg vet hva de går ut på.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
  • 2 uker senere...
Er det noen padlere eller lokale folk som kan fortelle litt hvilke vedtak som regulerer dette, slik at jeg kan lese hva jeg har å forholde meg til? Bukta er fin og rolig og jeg vil gjerne fortsette å bruke den, men skal selvsagt innrette meg etter vedtak og bestemmelser bare jeg vet hva de går ut på.

Et lite tips er å sette seg litt inn i merkesystemet på sjøen før du du kommer i clinz med andre.

Disse gule bøyene er så enkelt som spesialmerker og brukes i svært mange sammenhenger for å varsle om nettopp om spesielle ting som det ikke finnes egne merker for og for å varsle om midlertidige endringer f.eks. under reparasjoner av faste merker osv. Jfr. tidligere tråder her om bla. mudringen utenfor Malmøykalven og den midlertidige innseilingen til Horten.

Så disse merkene er spesiellt viktige å skjønne betydningen av. At kart og merking ikke er kommet på plass, er enda en grunn til å bruke disse gule varselbøyene. Hvis man ikke vet det, er det lurt å holde seg unna.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...