Slagskibet Startet 22.September.2002 Link til dette innlegget Startet 22.September.2002 Har et problem med min kjære grønne Volvo.Nivået i varmeveksleren stiger så derfor demonterte jeg den og trykkprøvde.Tett som ei potte.Men vannet steg. Så blindet jeg av varmtvannstanke.Men vannet fortsatte å stige det. Så da så jeg for meg at toppakningen var gåen.Men ingen tegn til unormalt overtrykk eller eksos er å finne i varmeveksleren og ikke finner jeg tegn til vann i olja heller.Men vannet stiger fortsatt. Nå har jeg fått det for meg at det kan være rørinnsatsen i varmeveksleren allikevel.Rørsatsen har ikke blitt demontert.Den er en `treløps` sak-dvs motoren har 2 termostater.Kan det være mulig at lekkasjen er varmeavhengig?Burde trykkprøvingen bli gjort med varmt vann eller luft kanskje?Motoren er en TMD 30. Ny rørinnsats koster NOK 7200,- + moms.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.September.2002 Link til dette innlegget Svart 22.September.2002 Antar at du er sikker på at det er vann (og ikke luft) som gjør at det stiger. Da må det jo kommer inn der hvor ferskt og salt vann er i nærheten av hverandre. Vi hadde i lang tid tilsvarende problem i båten til Søgne Dykkerklubb (perkins), dvs vannet forsvant istedet. Dette var ikke mulig å påvise med trykkprøving på stillestående motor, den måtte være varm og i drift. Dette ble jo litt mer forståelig etter at vi fant at årsaken lå i topp-pakningen. Men en varmeveksler blir jo også utsatt for termiske belastninger. Tipper som du er inne på at årsaken til problemet er å finne der. Slike innsatser kan repareres på radiatorverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.September.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2002 Takk.Noen som haret radiator verksted å foreslå? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.November.2002 Link til dette innlegget Svart 18.November.2002 thor: Takk.Noen som haret radiator verksted å foreslå? Om du ikke har fikset det allerede, er Andersen Bilradiator i Oslo flinke og du kan diskutere og prute bra på prisen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
TMe Svart 19.November.2002 Link til dette innlegget Svart 19.November.2002 Du kan også prøve Radiatorservice i Stavanger som erfaringsmessig er dyktige på varmevekslere. MVH TMe Sitér dette innlegget Link to post
Tormod Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Varmeveksler til GM/VP V8 5,7 250 hester. Er det noen der ute som har peiling på størrelsen på en varmeveksler til en slik motor? Eventuelt noen mål.. Har ikke lyst til å lage en som er for liten... :diving Sitér dette innlegget Link to post
Tormod Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Da fant jeg løsningen.. Volvo bør skamme seg for sin uprising av dårlige varmevekslere :nono:. Bowman varmeveksler til en brøkdel av volvo sin pris ble løsningen. Brøkdel av pris og mye bedre kjøle egenskaper + at varmeveksleren var av en helt annen kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.