Jump to content

Varmeveksler

Slagskibet

Recommended Posts

:smiley:

Har et problem med min kjære grønne Volvo.Nivået i varmeveksleren stiger så derfor demonterte jeg den og trykkprøvde.Tett som ei potte.Men vannet steg.

Så blindet jeg av varmtvannstanke.Men vannet fortsatte å stige det.

Så da så jeg for meg at toppakningen var gåen.Men ingen tegn til unormalt overtrykk eller eksos er å finne i

varmeveksleren og ikke finner jeg tegn til vann i olja

heller.Men vannet stiger fortsatt.

Nå har jeg fått det for meg at det kan være rørinnsatsen  i varmeveksleren allikevel.Rørsatsen har ikke blitt demontert.Den er en `treløps` sak-dvs motoren har 2 termostater.Kan det være mulig at lekkasjen er varmeavhengig?Burde trykkprøvingen bli gjort med varmt vann eller luft kanskje?Motoren er en

TMD 30.

Ny rørinnsats koster NOK 7200,- + moms....

Antar at du er sikker på at det er vann (og ikke luft) som gjør at det stiger.

Da må det jo kommer inn der hvor ferskt og salt vann er i nærheten av hverandre.

Vi hadde i lang tid tilsvarende problem i båten til Søgne Dykkerklubb (perkins), dvs vannet forsvant istedet.

Dette var ikke mulig å påvise med trykkprøving på stillestående motor, den måtte være varm og i drift.

Dette ble jo litt mer forståelig etter at vi fant at årsaken lå i topp-pakningen.

Men en varmeveksler blir jo også utsatt for termiske belastninger. Tipper som du er inne på at årsaken til problemet er å finne der.

Slike innsatser kan repareres på radiatorverksted.

• 1 måned senere...

thor: Takk.Noen som haret radiator verksted å foreslå?

Om du ikke har fikset det allerede, er Andersen Bilradiator i Oslo flinke og du kan diskutere og prute bra på prisen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...