880 Startet 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2008 Motor og drev er under 12 mnd. gammelt. I den siste tiden har jeg erfart at ved innkobling av drevet forover variere dette. Noen ganger går det uten at en merker at drevet kobler, lurer da noen ganger om det er i gir. mens noen ganger må spaken gi litt mere gass for at drevet kobler, da gjerne med det lite rykk. Har ikke registrert dette ved bakking. Noen tips.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har og har hatt tilsvarende, det har også vært diskutert her på BP tidligere. Normalt så er det kun snak om å justere gir wire, problemet er at du ikke kobler 100% inn og at konen i koblingen slurer. Det jeg lurer på og som irriterer meg er at dette må justeres fra tid til annen uten at drevet eller wire har vært av På VP 280 drevet så justerte du det rett en gang og ferdig med det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ruby Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har hatt samme problem som deg, og som SF skriverer det normalt kun snakk om justering. Jeg vil i alle fall anbefale deg å få gjort dette snarest. Kjører du lenge med denne sluringen kan du ende opp med en ganske kostbar reparasjon/utskifting av deler i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Forsøkte å justere koblingene i går. Gikk fra ytterpunkt til ytterpunkt. Resultat som følger: Ved bakking kobler drevet kontant helt til ytterpunkt ble nådd. Ved innkobling forover var status det samme, kobler nesten som den "slurer" igang med varierende resulat, nesten som du ikke merker når den kobler. Men noen ganger smeller den den inn Wiren til gear spaken ble justert begge veier samt at utvekslingen på viren til drevet ble justert..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ruby Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 "Noen ganger er det alright..." som Odd Børresen synger.... Anbefaler at du ikke slår deg til ro med det. Når du opplever litt sluring;- opplever du samtidig at innkobling skjer når du øker turtallet? Det høres ut for meg som du har for kort slaglengde på overføringene. Det kan skyldes slitasje som gir mye slark eller dødgang i overføringene. Normalt skal det være tilstrekkelig vandring i mekanismene til at innkobling skal skje kontant;- hver gang;- når alt er justert riktig. Noen kontrollbokser har mulighet for å feste wiren i forskjellige posisjoner med forskjellig slaglengde, har du sjekket det? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 "Noen ganger er det alright..." som Odd Børresen synger....Anbefaler at du ikke slår deg til ro med det. Når du opplever litt sluring;- opplever du samtidig at innkobling skjer når du øker turtallet? Ja, som oftes som "myk innkobling" der du lurer på om du har koblet, men noen ganger som et slag.. Det høres ut for meg som du har for kort slaglengde på overføringene. Det kan skyldes slitasje som gir mye slark eller dødgang i overføringene. Normalt skal det være tilstrekkelig vandring i mekanismene til at innkobling skal skje kontant;- hver gang;- når alt er justert riktig. Noen kontrollbokser har mulighet for å feste wiren i forskjellige posisjoner med forskjellig slaglengde, har du sjekket det? Har ikke sjekket spaken, slitasje etter ca 140 timer ?? Forsøkte å justere mekanismen på motor til det ytterste uten at det ble bedre, justerte så langt at det ble vanskeligt å i gass.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ruby Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 OK, du har kanskje nytt drev og kontrollboks...? Min erfaring er med Bravo II og to-spaks kontrollboks fra 1997 (men under 400 timers driftstid...) Har du en-spaks kontrollboks? Uansett syns jeg du bør åpne boksen og sjekke om det er flere tilkoblingsmuligheter for wiren til gir-overføringen. Normalt er det flere hull i armen på innsiden av boksen, jo lenger ut du fester wiren, desto lengre slaglengde. Hvis den ikke står i ytterste posisjon, kan det være forsøket verdt å prøve å flytte den utover. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Har enspakerskontroll, sjekket denne og den hadde to innstillinger. Ytterste hull var benyttet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Etter justering har jeg lekt meg litt for å finne ut av problemet, finner ikke noe fasit. Men drevet funger nå slik: Ved bakking kommer koblingen like presist hver gang, mens i forover virker det som den kommer veldig mykt i gear, ikke alltid på "samme" punkt. Men den smeller ikke i gear lengre. Et annet moment som har irirtert meg i lengre tid er støy fra hekken/drevet. Dette oppleves som vibrasjoner i skroget og har inngen endring ved svinging. Til å begynne med da jeg prøvde å lære meg båtens egenskaper ble drevet tiltet ofte for å finne rett innstilling. Dette har jeg sluttet med og bruker heller flaps for trimming av båten da dette gir bedre resultater. Problemet med støy fra hekken kommer som regel etter en tids kjøring, ved tilting av drevet kunne jeg minimalisere støyen, men som oftes er det slik at er den først oppstått får jeg den ikke bort, i starten var løsningen å tilte drevet helt inn, men det hjelper ikke nu lengre. Nå lar jeg drevet stå litt innover uten å røre tiltingen, men etter en times kjøring opplever jeg at støyen kommer snikende og lar seg ikke justeres i posetiv retning med tilting, blir bare verre. Drevet ble tatt av før ferien og oppretting ble sjekket, ok, transom lager ble sjekket og smurt, knutene ble sjekket, ok. Oljen ok. Ingen skader på propellene.... Har noen en ide om neste sjekkpunkt.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
balugo Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Etter justering har jeg lekt meg litt for å finne ut av problemet, finner ikke noe fasit. Men drevet funger nå slik: Ved bakking kommer koblingen like presist hver gang, mens i forover virker det som den kommer veldig mykt i gear, ikke alltid på "samme" punkt. Men den smeller ikke i gear lengre.Et annet moment som har irirtert meg i lengre tid er støy fra hekken/drevet. Dette oppleves som vibrasjoner i skroget og har inngen endring ved svinging. Til å begynne med da jeg prøvde å lære meg båtens egenskaper ble drevet tiltet ofte for å finne rett innstilling. Dette har jeg sluttet med og bruker heller flaps for trimming av båten da dette gir bedre resultater. Problemet med støy fra hekken kommer som regel etter en tids kjøring, ved tilting av drevet kunne jeg minimalisere støyen, men som oftes er det slik at er den først oppstått får jeg den ikke bort, i starten var løsningen å tilte drevet helt inn, men det hjelper ikke nu lengre. Nå lar jeg drevet stå litt innover uten å røre tiltingen, men etter en times kjøring opplever jeg at støyen kommer snikende og lar seg ikke justeres i posetiv retning med tilting, blir bare verre. Drevet ble tatt av før ferien og oppretting ble sjekket, ok, transom lager ble sjekket og smurt, knutene ble sjekket, ok. Oljen ok. Ingen skader på propellene.... Har noen en ide om neste sjekkpunkt.... Har desverre ikke tips, men henger meg på her da jeg har fått nøyaktig samme problemet med Bravo 2. Gangtiden er under 200 timer. Mercruiser verksted har hatt konen ute og kunne ikke finne hverken slitasje eller feil på den. De slipte den likevel til og da var det raskere innkobling til å begynne med, men ikke det kontante "klakket" som var før. Men nå etter å ha kjørt 10-20 timer er det like galt som før... lang ventetdid før koblingen drar seg til forover. Alternativet er å gi pådrag, men da smeller det inn på altfor høyt turtall, og da varer det vel ikke lenge uansett. Så mitt spørsmål nå er om du har funnet en mirakelkur. Justering på wire er nytteløst her også. En ting jeg har hørt en gang er at dette kan oppstå hvis oljefyllingen er mangelfull. Her er jo gravitasjonstank med påstikk midt nede i drevet. Når jeg har skiftet olje før så har jeg lettet i topplokket for å få all luften ut. Noen som har en ide om dette er riktig/nødvendig praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.