Jump to content

Kappe og forlenge Fjord 24

Fjord24

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å kappe og forlenge min 24" Fjord til 27 - 29". (Mulig ett snev av 3" syken.)

Har en VP KAD43 med en mars fart på 27 knop (max 32, B4 prop).

Er fornøyd om jeg har 22 i mars fart etter forlengelse.(B3 prop)

Er det noen med :nono: sterke motforsetillinger til dette?

Hvor på skroget bør jeg kappe/skjøte?

Syntes jeg må forlenge minst 3" om det skal gi meg noe for strevet, men hvor mye bør jeg maks forlenge?

Kappe rett over eller i sikk sakk?

Søkte etter emner , men fant lite her. Tips? :smiley:

Hei!

Var med på å kappe/forlenge en Malo-sjark for noen år siden.

Først ble det støpt en "ytterform" sirka midt på båten, litt aktenfor midt. Denne ytterformen var da noe større enn selve forlengelsen skulle være. Så ble det støpt et forlengelsesstykke. Deretter ble båten faktisk kappet direkte i to biter, ca der hvor skroget hadde minst formendring om du skjønner.

Jeg var elektriker på prosjektet og hadde ingenting med plastarbeidet å gjøre. Men jeg syntes det var et spennende prosjekt så jeg sugde til meg kunnskap og framgangsmåte...

Det viktigste arbeidet var slipingen av skråen der hvor delen skulle plastes inn i båten. Lange skråslipninger med mye areal var viktig. Like nøye var det med innstøping av nye innvendige forsterkninger.

Etter forlengelsen måtte jeg bytte og/eller skøte ut mange kabler, men det er en annen historie...

Dette er kun ment som start-tips. Prøv å finne mere håndfaste fremgangsmåter! Mitt poeng er at det er mulig... og resultatet ble kjempebra!! Disse plastfolkene var rene trollmenn.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Er det noen med :nono: sterke motforsetillinger til dette?

ja, dette må du ikke engang tenke på. En kjempejobb som også vil koste en god del penger. Og båten vil få sin verdi drastisk redusert.

Sidene på båten er neppe parallelle og da er det ikke bare å skjøte inn et stykke. Det vil være svært vanskelig å få et resultat som ser ok ut.

Kjøp en 29 foter i stedet.

Hei.

Jeg har vært med på å forlenge en sjark. Båten ble kappet på midten der skroget var rettest lengst.

Båten ble rettet opp, siden ble kappet loddrett mens bunnen ble saget ut som en tunge for å få langsgående styrke.

Deretter ble båten trekt fra hverandre en meter. Det ble slipt ca 20 cm. til hver side av skjøten for å legge lagene på.

Det ble derretter lagt på forskalingplater på utsiden med den glatte siden in. Platene ble freset på endene slik at det skulle passe mtp. bordene. Der det freste viste på innsiden ble tapet for å unngå heft.

Deretter ble innsiden smurt med gelcoat og videre plasting osv.

Platene ble skrudd av etter herding, og finish arbeidet kunne starte.

Dette ble meget bra, men det forutsettes at du kan finish og sliping samt plasting og oppretting av skroget.

Det er mye arbeid ja.

Først ang. fart. I noen tilfeller får en faktisk bedre fart ved forlenging av et skrog.

I dette tilfellet med 3 fot, så tror jeg ikke du mister så mye, men selsagt avhenger det av hvor mye du putter i dåten av ting som veier noe etterpå.

Så til selve forlengelsen.

Ta et godt råd. Dette er ikke noe for amatører. En ikke forskriftesmessig utført forlenging kan få fatale følger.

Har en nabo som driver plastbåt verksted, og jeg har sett forskjellig av amatør arbeid.

Her er det mye å tenke på, som temperatur, luftfuktighet o.l. Dette kommer i tillegg til styrkeberegningene.

Du kan selvsagt overdimmensjonere alt men da ser det jo ikke ut, samt at det blir tungt og du mister fart.

Skal du forlenge må du sette bort arbeidet.

ja, dette må du ikke engang tenke på. En kjempejobb som også vil koste en god del penger. Og båten vil få sin verdi drastisk redusert.

Kunne ikke vært mer enig, dette blir garantert et økonomisk tap prosjekt, men dersom du gjør det av andre grunner, dvs at du planlegger å ha båten lenge og ser det som en utfordring så gyv på :smash:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takker for alle innspill.

Må få båten på land før jeg tar en endelig avgjørelse, så jeg kan lettere kan se linjene.

Jeg liker en utfordring (noen ganger litt for godt) men har ikke stor erfaring i glassfiber, men

har en rådgiver i en som har bygget en Colin Archer 41" fra bunn av så jeg regner med at det tekniske vil bli utført forsvarlig.

Problemet er vel heller at det blir for sterkt og tungt.

Selve båten har vel en verdi på ca 40.000 i dag (om jeg peller av alt utstyr) så verdi tapet vil være begrenset, men gjør dette uansett ikke for å øke verdi men for at dette kan gi meg båten jeg ønsker meg. Den trenger uansett en puss og ny lakk da den er malt med rulle fra før.

Er det flere som har vært med på en forlengning så ønsker jeg flere innspill.

...men gjør dette uansett ikke for å øke verdi men for at dette kan gi meg båten jeg ønsker meg.

Dette anser jeg for å være grunn nok til å gå igang med dette prosjekt. Og har du viljen så har du også mulighet - sett i gang, sier jeg! Personlig ville jeg IKKE turt å gjøre det, men det er utrolig hva man får til, bare VILJEN er stor nok.

Har ikke selv erfaring i å "skjøte" et skrog, men kjenner noen som har gjort dette med bra resultat - uten at jeg dermed kan noe mer om det. Selv har jeg nøyd meg med å skjære av toppen på en snekke og bygge den opp igjen.

:seeya:

Lykke til med prosjektet, Fjord24.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har selv bygget noen 19 og 26 fotere helt fra bunnen av i slike selvbyggerlag som var så vanllig tidligere.

Jeg har og utført en god del reperasjoner på glassfiberbåter, bygget opp ny kjøl etc. etc..

men vet at dette hadde ikke jeg tatt sjansen på. er for mye som skal klaffe og du skal ha veldig god peiling på hva du driver på med....

men det var nå mine tanker... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...