Grand Banks jr Startet 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2008 (redigert) I en annen tråd nevner jeg at jeg har en liten lekkasje i akselgjennomføringen, og inntil båten går opp igjen (på land) vil jeg bruke en liten elektrisk lensepumpe til å holde båten tørrest mulig innvendig. Det er en liten lekkasje, slik at det er lite vann som skal ut per døgn, men dog - jeg ønsker å kunne reise vekk uten å tenke på båten... Jeg har sett på de minste lensepumpene på Maritim og Biltema, men tall er jo tall... (spesifikasjoner) Hva anbefaler du av små lensepumper? I kjølbunnen er det jo både saltvann og diverse væsker og remedier (frostvæske og oljesøl)... Jeg vil ha en smalest mulig pumpe, slik at jeg kommer lengst mulig ned i bunnen. Må vel også ha automatisk bryter (nivåbryter). PS: Jeg bor i nærheten av Maritim, Biltema, Watskii (Karl S Hanssen), Mekonomen osv osv. Med andre ord finnes det en del butikker rundt her. PPS: Båten er en Nidelv 24 Redigert 31.Juli.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Salt Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har god erfaring med RuleMatic, som har innebygget nivåsensor. Er det mye olje, så vil de fleste pumpene gi opp etter hvert. Det skal jo ikke være olje der, heller... sett fast en oljesamlepute mellom pumpa og motoren. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
index Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Whale Supersub er vel det smaleste du får tak i! Selges av Maritim, blant andre. Jeg har selv en slik liggende langt nede i en dyp kjøl, og den har fungert upåklagelig den tiden jeg har hatt den! Den har imidlertid ikke innebygget nivåbryter, så det må du i så fall kjøpe utenom. Anbefaler deg å kople nivåbryter via rele, så holder den lengre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Om å kople nivåbryter via relé: Mener du da at matestrømmen til pumpen ikke skal gå gjennom bryter, men via et rele som styres av nivåbryter? (eneste logiske forklaring jeg kom på i farten) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Javisst! Disse nivåbryterne har lett for å svikte pga den store strømmen som går gjennom dem, derfor er et lite ekstralysrele en god investering! Koster nesten ingenting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Flott! Takk for hjelpen. Vet du om slik lensepumpe med innebygget bryter (ser smal ut. Hos Maritim) også har problemer med sviktende bryter, eller om den er dimensjonert for det Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Har ikke peiling! Men det ser jo praktisk ut med alt i ett da.... Selv har jeg kun valig bryter, ikke nivåbryter. Men så er det heller ikke mye vann som finner veien ned i kjølen hos meg da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Boatparts Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Kommentar fra moderatorBoatparts.no har herved fått stengt sin bp-konto da de, til tross for advarsel, fortsetter å spamme forumet med reklame. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Har selv en RuleMatic 500. Har virket upåklagelig siden motering i 2004. Og vann og annet søl som måtte komme nedi kjølbunnen pumpes ut uten problemer. Er av den smale typen, men vil alltid ha en liten skvett stående igjen da væskenivå ikke alltid vil nå opp hvis du ikke har bred nok åpning hele veien da. Men har hver høst løftet den opp og tømt slangen og skylt/renset den. Men det er vel å regne som ordinært vedlikehold. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
jonol Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hva med en pentrypumpe av den typen man slipper ned i ferskvannsdunken. De er jo svært smal. Riktignok ikke beregent til lensepumpe, men de holder sikkert lenge nede i kjølen likevel. De drar ut 10-15 l/m ved 5 m løftehøyde og mye mere når den bare skal løfte vannet over rekka. De har imidlertid ikke nivåbryter, men de trekker lite strøm. Skal man ha en smalere pumpe enn disse, må man heller bruke en pumpe med slange på sugesiden som kan stikkes ned i kjølen. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Polarn Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Får håpe at det ikke er mye diesel/oljesøl nede i kjølen når nivåbryteren slår inn i en stappfull gjeste havn. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 He he... Nei, det er lite olje og søl i kjølen i grunn. Har vel vært en hinne diesel som har kranglet med frostvæsken jeg hev oppi som ekspresshjelp når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å tømme kjølen - og frosten kom raskt og heftig i oktober i fjor... Har en slik oljesugepute som drar til seg det meste av olje. For øvrig virker motoren veldig tørr (ikke lekker olje), så den er grei. Lekkasjen har forsåvidt avtatt noe etter at jeg tok en lengre rusletur på sjøen i går, og strammet pakkboksen ca 1 runde på ca 1 time. (Varm aksel = varmt fett = lettere å få presset inn mer fett for å tette bedre.) Må fremdeles gjøre noe med dette, men håer å kunne vente til båten skal opp. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.