Fanafjord Startet 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2008 Jeg tenker på å skaffe meg seilbåt. Vi er en familie med tre barn 5 -12 år som har hatt forskellige båter men aldri seilbåt. Tenkte først på motorseiler men så leste jeg i forum at de seiler dårlig, og da er det jo ikke vits. Hva kan anbefales til en grei turseiler til familie, som også kan seiles aleine eller brukes til ettermiddagsturer. Jeg har vurdert Maxi Fenix? Hva er alternativer til den? Er disse båter så trygg at man kan for eksempel seile Bergen - Shetland om sommeren? Noe man bør være spesiell obs på mht utstyr? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sun Flyer Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Hei, Gå på finn, velg avansert søk og søk etter seilbåt 27-32 fot pris opptil 220 000,- (det er det det beste fenixene koster) Her er mange gode alternativer. Se etter ny eller totaloverhalt motor, nyere seil og autopilot. De fleste seilbåter i den størrelsen vil funke fint til en shetlands-tur. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mini Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 I denne størrelsen av seilbåter er det mange kompromisser m.t.p. plass osv. Derfor bør du ta deg god tid og se på båter fra flere leverandører. Du skriver ikke noe om kostnadsramme og om det er spesielle ting du legger vekt på. Konkretiser noe mer og du vil se at du vil få mange godt begrunnede forslag. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Må vel bli en Bavaria på deg, Fanafjord! Se her Bavaria Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sun Flyer Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Må vel bli en Bavaria på deg, Fanafjord! Må bare minne om at trådstarter ville ha en havseiler.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
MaLang Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Må bare minne om at trådstarter ville ha en havseiler.. Hvilke båter i 27-30 fots området er ansett som havseilere? Sånn egentlig? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Albin Vega må kunne reknast som havseiler, men den er riktignok 26 fot. Dei fleste seglbåtar rundt 30 fot kan trygt seglast over nordsjøen om sommaren i eit god/mellomværs-vindu. Men det er vel eit kjent "faktum" at seglbåtar over ~37 fot går mykje bedre i (hard) sjø enn mindre båtar. Redigert 31.Juli.2008 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Allegro 27 L32 Monsun ett alternativ i Fenixklassen er Maxi 84 Redigert 31.Juli.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SRA Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Rush 97, kjekke båter Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Det er masse båter å ta av i denne kategorien. Har du noen ide om bruksområde og hva slags egenskaper du ønsker fra båten? Kommer du til å seile regatta? Er det en ren familieturbåt du er på jakt etter. Er det viktig at du kan seile den alene? Er det begrensninger i dybde / høyde i ditt nærområde? Har du klare komfortkrav, i forhold til v/k vann toalett fasiliteter, pentry, plass ute osv. hvor bred båtplass disponerer du? Jo mer du kan beskrive dine ønsker, jo lettere er det å komme med konkrete forslag på båt. Ellers må jeg jo bare få føye til at det er positivt med fler som vil ha seil.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
knutza Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 En annen ting som kan være greit å ta med seg i vurderingen av båt er forskjellen på 30 fot fra 70 tallet, kontra 30 fot i dag. Båter fra 70 tallet (og til dels 80 tallet) er betydeligere mindre enn mer "moderne" båter. Selv har jeg en 31 foter fra 77, og ser at det omentrent tilsvarer en 25-27 foter av moderne båt. Grunnen til dette er at moderne båter har brattere stevn, og er bredere akter. Dette gir en betydelig bedre plass enn tidligere båter som er smal akter og har et relativt stor overheng foran. Den Bavarien som er henvist til i denne tråden er en "stor" 30 foter. Har selv vært ombord i en slik og skulle man sammenlikne så ville jeg si at du må over 35 fot fra 70 tallet for å få like god plass. Når man da kan få Bavarian for under en halv mill, så er dette et seriøst alternativ som man bør ta med i betrakningen. Jeg kjenner ikke så mye til Fenix, men det virker som om de er priset relativt høyt i forhold til sammenligbare båter. Om disse fortsatt vil ligge høyt i pris blir spenneden å se. Lykke til med valg av båt Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Båter fra 70 tallet (og til dels 80 tallet) er betydeligere mindre enn mer "moderne" båter. Selv har jeg en 31 foter fra 77, og ser at det omentrent tilsvarer en 25-27 foter av moderne båt. Grunnen til dette er at moderne båter har brattere stevn, og er bredere akter. Dette gir en betydelig bedre plass enn tidligere båter som er smal akter og har et relativt stor overheng foran.Den Bavarien som er henvist til i denne tråden er en "stor" 30 foter. Har selv vært ombord i en slik og skulle man sammenlikne så ville jeg si at du må over 35 fot fra 70 tallet for å få like god plass. Når man da kan få Bavarian for under en halv mill, så er dette et seriøst alternativ som man bør ta med i betrakningen. Her er jeg rimelig uenig. Noen båter fra 70-tallet er trangere enn moderne båter på samme lengde. Men langt fra alle. Hvis man f.eks ser på maxi 95, vil man finne minst like mye volum og mere stueplass enn i en bav 31 fra 99. I tillegg kan man føle seg trygg hvis det blåser opp på vei til shetland... Husk også at "volumfølelsen" på noen moderne båter går på bekostning av stueplass. Men det ble stille fra trådstarter? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Må bare minne om at trådstarter ville ha en havseiler.. ... Hvis man f.eks ser på maxi 95, vil man finne minst like mye volum og mere stueplass enn i en bav 31 fra 99. I tillegg kan man føle seg trygg hvis det blåser opp på vei til shetland... Det var voldsomt til vittigheter da. Hvorfor prøver du å forvirre en kar som stiller et helt legitimt spørsmål vedr seilbåter? Ettersom han ikke har så mye greie på disse - etter eget utsagn - trenger du strengt ikke markere deg så voldsomt i håpet om å få opp en ny Bavariadiskusjon. Eller klarer du rett og slett ikke ikke la være? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bergen dørk Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Avblås Bavaria-diskusjonen - det var min feil og bare et forsøk på å være litt vittig. Fanafjord er en kamerat av meg og han er egentlig tysker. Det var helt unødvendig av meg å servere en slik vittighet, men samtidig (uten at jeg har den ringeste peiling) synes jeg den omtalte Bavariaen er mye båt for pengene. Så også på en helt ny en på Sjøen for alle nå i vår og ble imponert over hvor mye båt en fikk for beskjeden sum i forhold til motorbåt. Men glem Bavaria-diskusjonen og gi heller presise råd til Fanafjord! Og da må vel forslag om Bavaria også være lov. Redigert 1.August.2008 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sun Flyer Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Det var voldsomt til vittigheter da. Hvorfor prøver du å forvirre en kar som stiller et helt legitimt spørsmål vedr seilbåter?Ettersom han ikke har så mye greie på disse - etter eget utsagn - trenger du strengt ikke markere deg så voldsomt i håpet om å få opp en ny Bavariadiskusjon. Eller klarer du rett og slett ikke ikke la være? Jeg har ikke spesielt markeringsbehov. Men når en fersk seiler vil ha en rimelig båt som han f.eks vil bruke til shetlands-tur, må jeg jo si fra når folk anbefaler en båt som for det første er over dobbelt så dyr som den trådstarter spør om, samtidig som den ikke er ce-klasse A (havgående), samt har rykte på seg for å være vanskelig å kontrollere i dårlig vær pga grunt ror og lav stabilitet. Men tilbake til saken; Jeg kjenner en familie på 4 som var på tur bergen-læsø-svenskekysten-bergen i en Granada 31. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13593720 De hadde også bestemoren på 80 år, med seg på 2/3 av turen. Tror ikke de hadde vært lykkeligere om de hadde hatt litt mer dørkplass og litt mindre skapplass. Andre aktuelle båter: Sunwind 311 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13449667 og Alo 96ms http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13435299 Ikke alle motorseilere seiler dårlig. Uansenn bør Fanafjord komme tilbake og si hvor mye han vil legge i dette. Fenix'en som han sikter på er jo også en bra båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hallaron Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Sannheten om volum / lengde på 70/80 tallsbåter vs. dagens båter vel at generelt er det mer volum i dagens båter, men med variasjoner. Min Maxi 95 har masse stueplass og var en meget stor 31 foter på 70 tallet (langt større enn Bostrøm 31 som det refereres til lengre oppe). Men vi seiler sammen med en familie som har en moderne 33 foter og denne er vesentlig mer volumiøs. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
knutza Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 I tillegg kan man føle seg trygg hvis det blåser opp på vei til shetland... Dette er et annet godt poeng, eldre båter er ofte ikke så flatbunnet og har dermed mer harmoniske bevegelser i vannet. Ulempen er at de seiler noe saktere. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 "Vi er en familie med tre barn 5 -12 år - Jeg har vurdert Maxi Fenix? Hva er alternativer til den?" Kjøp Fenix den er perfekt for dere: - King size soveplass for tre barn akter og eget soverom for mor og far forut - Seiler bra - Solgt i stort opplag, kurant å selge igjen hvis dere bli bitt av 3-fot syken - Kvalitet på høyde med dagens Jenneau, Beneteau, Dufour, Bavaria osv "Er disse båter så trygg at man kan for eksempel seile Bergen - Shetland om sommeren?" - Ikke hør på tullingene som mener fabrikat ditt og fabrikat datt ikke er trygge. De har stort sett behov for å rettferdiggjøre egne valg... - Jeg tør våge å påstå at alle seilbåter du finner på Finn.no i prisklassen rundt Maxi Fenix, er ok å seile til Shetland i dersom de er godt vedlikeholdt - Kjøp den båten du liker selv Lykke til ! Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mini Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Kanskje det er fornuftig å kjøpe en 80 talls båt? Jeg har gått på grunn med en Albin Cumulus (omtalt i en tabbetråd), den samme grunnstøtingen vil jeg ikke gjøre med vår nåværende båt. Skulle dette skje, er jeg rimelig sikker på at båten går ned. (NB Ikke Bavaria, men en fransk båt) Dette har med konstruksjonen å gjøre, lite eller totalt fraværende nedbygging til kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Heisann, takk for mange gode tips. Beklager stillheten men jeg var ikke på nett i går kveld. Helt overveldet av de gode diskusjoner her. Det er masse båter å ta av i denne kategorien. Har du noen ide om bruksområde og hva slags egenskaper du ønsker fra båten? Kommer du til å seile regatta? Er det en ren familieturbåt du er på jakt etter. Er det viktig at du kan seile den alene? Er det begrensninger i dybde / høyde i ditt nærområde? Har du klare komfortkrav, i forhold til v/k vann toalett fasiliteter, pentry, plass ute osv. hvor bred båtplass disponerer du? Litt mer våre konkrete behov: Bruksområde: Hovedsaklig lørdagsturer med familien i den nære skjærgarden med og uten seil. Litt bading, fisking og med baugen mot land på et fint svaberg. MEN: Om sommeren skal det bli ferietur og båten skal kunne seiles trygt i åpent sjø om sommeren. (f.eks. shetlands eller Danmarksturen) Egenskaper: Trygg, god plass for familien, men den skal kunne "seile". Regatta: Tror ikke det med det første, men det hadde vært artig å prøvd etterhvert. Førtøyning: Bøyefortøyning i en lun vik, så ingen problem med bredde eller dybde. Aleineseiling: Ja det er absolutt ønskelig Pentry: Den er viktig (Glad i mat :-) )¨ Prisramme: alt mellom 150 000 - 250 000. (Kanskje litt over dette for noe helt spesiellt) Jeg ser også etter denne diskusjonen på Fenix som et godt alternativ. Er det Dinette eller Classic versjon å fortrekke? Ser ut at det er få båter med ny motor og jeg har lest den MD5 diskusjon som gjør meg litt skeptisk å satse på en gammel motor. Er det noen båter som utmerker seg som klare alternativer? Takk til Sun Flyer for noen veldig gode alternativer! Har noen erfaring med Comfort 30? Noen spesielle ting man bør være obs på? Hvor viktig er f. eks. "nye seil"? Ser en del skriver om epoxy priming. Er det viktig pga plastpest? Det ser ut at det er mye dårligere tilbud av seilbåter på vestlandet er det en tilfeldighet på finn.no akkurat nå eller er det slik? Redigert 1.August.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
TMS Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg ser også etter denne diskusjonen på Fenix som et godt alternativ. Er det Dinette eller Classic versjon å fortrekke? Classic, båten er for liten til dinettløsning - blir for trangt rundt bordet.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sun Flyer Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14277185? Spesiell båt med mange smarte løsninger. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Dette var jo en meget spennende båt, Sun Flyer. Flott med masse vinduer og utradisjonelle løsninger. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Det har vært nevnt litt om Guyline 95 tidligere her på forumet. Anonym har / hadde en sånn en, og virket veldig fornøyd med den. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
TMS Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Dette var jo en meget spennende båt, Sun Flyer. Flott med masse vinduer og utradisjonelle løsninger. Jeg tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg valgte en båt hvor du må tråkke over bordet for å komme ut/inn.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.