Jump to content

kjøpe seilbåt, 27-31 fot. Fenix, evnt. andre alternativer?

Fanafjord

Recommended Posts

Vi er to voksne og tre barn som nettop har kommet hjem etter å ha seilt i 2 1/2 uke i vår Maxi 84. Det er selvfølgelig litt trangt, men fungerer helt greit så lenge barna er små (5, 7 og 9 år). Maxi 84 er en trygg og stabil båt som tåler MYE vær - som regel er det mannskapet som er begrensningen, ikke båten. Den seiler kanskje ikke så bra i lite vind, men går desto bedre når det friskner litt på.

Med tanke på lengre havkryss, som vi også har tenkt på, så er begrensningen i første rekke vanntanken. Båten har en ferskvannstank på ca. 80 liter, og det blir meget fort brukt opp med fem personer om bord. Vi måtte fylle minimum annenhver dag for å ikke risikere å gå tom. Liten septikktank er også en ulempe dersom man ønsker å ligge flere dager i samme havnen. Etter to døgn er det fullt...

Båten min ligger på Askøy, hvis du ønsker å se nærmere på den for å danne deg et inntrykk så send meg gjerne en IM :smiley:

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Det har vært solgt langt flere av Dinette-versjonen av Maxi Fenix enn av Classic-versjonen da markedet oppfattet dette som den beste av de to til "vanlig" bruk. For lengre seilaser som du tenker på så er nok Classic-versjonen langt bedre med tanke på sjøkøyer.

Synes også Maxi Fenix er et godt alternativ av grunner som nevnt av flere samt at det finnes en aktiv klasseklubb, egne hjemmesider hvor du kan få masse gode råd av andre eiere av båten samt at det er folholdsvis kurant å få tak i deler og utstyr til båten.

Hvis mulig så prøv å finn en båt med ny/nyere motor enn en 25 år gammel saltvannskjølt motor for det kan bli dyrt hvis man ikke kan gjøre jobben selv med å skifte motor! Her har du de svenske, danske og norske Maxisidene;

http://www.maxisidorna.se/

http://www.maximalt.dk/

http://www.norskmaxiklubb.no/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Yepp, jo mere jeg forsker på dette her jo mere går det mot en maxi båt. Problem blri virkelig å få tak i en med ny motor, samt at nesten alt som er til salgs er IKKE Vestlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Et rimeligere alternativ til fenix kan være sunwind 27. Disse er kvalitetsmessig fullt på høyde (og vel så det). Ulempen er at de seiler marginalt litt dårligere (men fremdeles bra) og den samme motorproblematikken. Jeg kjenner disse godt fordi en nær slektning var forhandler av sunwind på 80-tallet. se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13855994 , http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13451655 Den ligner mye på maxi 84, men med samme type rigg som fenix (selvslående fokk).

Når det gjelder å kjøpe båt på østlandet, skal du ikke være redd. Det finnes flere som driver litt som leveringsskipper, og jeg er sikker på at du får båten til vestlandet for ca 10 000,- (+-) f.eks. http://www.apollosailing.no/

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Takk for tipset, Sun Flyer. Det med leveringskipper var jo en kjempebra hint. Jeg så for meg ned og opprigging samt transportkostnader av 20-30000. Sunwindbåtene ser jo også ut som et fint alternativ. Skal prøve å finne litt mer ut om de. Dette her er ikke lett .... :crazy:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det har vært nevnt litt om Guyline 95 tidligere her på forumet.

Anonym har / hadde en sånn en, og virket veldig fornøyd med den.

Stemmer, jeg har fortsatt min Guyline 95, og jeg bor ombord i den sammen med en hund på 10,5mnd.. Han har lært seg å gå ut og inn på egenhånd.

Jeg tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg valgte en båt hvor du må tråkke over bordet for å komme ut/inn..

Det er en av få kjipe ting med båten. Det er rett og slett prisen man må betale for en STOR cockpit, en STOR salong, og rett og slett en fantastisk båt!

Yepp, jo mere jeg forsker på dette her jo mere går det mot en maxi båt. Problem blri virkelig å få tak i en med ny motor, samt at nesten alt som er til salgs er IKKE Vestlandet.

Turen fra østlandet til Bergen er ikke noe stort problem i en slik båt. En glimrende guttetur!. Jeg har to gangen hentet båt i Stavanger og en gang i Bergen. Fine turer.

Som signaturen min tilsier har jeg en Maxi båt jeg også, dette er min andre Maxi, og om prisen er riktig kjøper jeg gjerne en 3' om det skulle dukke opp en maxi 108 eller 130 som jeg har lyst på. Jeg er godt fornøyd med min -95. Denne seiler ikke så bra fenix'en i lett vind, men er en stødig og trygg familiebåt. og den er vesentlig mer romslig i forhold til Fenix'en.

M.h.p. dette med ny og gammel motor så må jeg si jeg ville lett etter en båt med nyere motor. Med nye seil vil båten gå litt høyere opp mot vinden, den vil være litt lettere å trimme og den vil seile litt bedre. Du kan utmerket godt seile med gamle seil, men når man bytter til nye merker man forskjellen helt klart..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Med litt fantasi og improvisasjon går det å stå høyere mot vinden med gamle seil også.

Jeg bare huker fast skjøte på det selvslående fokket i enden av den selvslående skjøteskinnenmed 2 sammenkoplete karabinkroker, dvs trekker seilet mot lo side. Da kan du stå mye høyere mot vinden.

Og det er sagt mye bra om Fenixen her som jeg støtter.

Og min neste båt kunne jeg tenke meg som denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

:flag:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei. Angående Guyline 95. Vi vurderer nå og selge vår båt som er referert til tidligere på siden. Dette er fordi jeg bare må innse at mine barn nok blir for lange i løpet av 1 år eller 2 til lengre reiser i denne båten. Vi hadde en kjempefin tur på svenskekysten i sommer. Senkekjøl ble løftet flere ganger på uthavner og småhavner. Ang det med å gå over bordet er lite problem. Vi vil nok løse dette med og montere et enkelt trekk under trappa som fanger opp sand oa. Lettseil må den være, min erfaring med seilbåter før denne var nærmest =0. Etter at det ble montert rulle på forseil gikk ting veldig lett og greit.

Vi er nå på jakt etter noe på 34-35 ft som passer inn i en havn med maks grense på 33 ft med litt flex på mål. Det bør være gode lange køyer i forpigg og akter kabin(er) Noen anbefalinger??

Ser en som aventerer Feeling 356 som har gått i Middelhavet i charter. Noen som kjenner disse?

Vurderer også kjøp av ny som kan leies ut via firma, gir vel da grei løsning mht momsfradrag? Noen som vet hvordan dette bør gjennomføres?

Redigert av mikke mus (see edit history)

Det er avhengig av hvor mye kronasje du legger i det, men se helst bort fra 70-talls båter, de er ofte trange og med billig innredning, slitte motoret og seil. Fenix er generelt en bra båt, Guyline 95 og Grinde som er nevnt her er svært bra båter men noe odde og vanskelig å tak i.

Nyere Albinbåter, franske produsenter og tyske f.eks Bavaria er bra valg.

Obs på seil og motor, det er kostbart å fornye.

Redigert av pettersand (see edit history)

Fenix er en bra båt som er større inne enn den ser ut utenpå. Jeg vil tro du kan losjere de tre ungene i akterkøya en stund, men det går nok ikke mer enn en sesong før den yngste protesterer på å måtte ligge i midten. Forpiggen er fin for en liten og en stor, men for liten for to voksne - så sant du ikke lager et ekstra sengebrett i hodeenden som du kobler av/på etter behov. Selv da er det trangt.

Fordelen med dinette-løsningen er at dinettebordet kan senkes for å lage en dobbeltkøye. Med en rullbar overmadrass over putene blir det ikke så aller verst komfort. Da er det god plass til hele familien. Ulempen med dinetten er som en har skrevet allerede, at det blir trangt rundt bordet for alle på en gang. Et tilleggsalternativ er å investere i en kalesje (cirka 7-10.000) - da får du en ekstra lugar ute med to smale køyeplasser (dem blir det rift om!).

Jeg har seilt svenskekysten og til Danmark med Fenixen i mye frisk vind i åtte sesonger. Det har føltes trygt. Hvis du ikke er spesielt glad i å skru på gamle motorer (noen synes jo det er stas også), ville jeg styrt unna båter med originale motorer. Mange Fenixer og andre 80-tallsbåter har jo etter hvert nyere motorløsninger. Det styrker familiens glede over båtlivet at motoren går når den skal. Og selv om det er seil på båten, er det jo faktisk slik at de fleste av oss går ganske mye for motor også. Et bytte til ny motor må kalkuleres til 60-100.000 kroner, avhengig av hva du kan/vil gjøre selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...