Polarn Startet 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2008 Som mange andre her inn har jeg lyst til å bytte til større motor. Har VP og kunne tenke meg å fortsette med det. MEN, hva synes dere er de beste og mest pålitelige motorene i klassen 6 syl 100 hk - 200 hk av de eldre motorene? Og ikke minst prisen bør jo være overkommelig. Selv er jeg ute etter TMD40 130hk, men kanskje jeg kunne bli overtalt til å velge en annen motor??? Hva mener dere? Hadde vært artig med en diskusjon på de forskjellige merkene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dante Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Det kommer også litt an på hvor mye plass du har til rådighet. Du burde sjekke ut vinkel på aksel i forhold til labber. Dette spesielt mht hvilket gear du lander på slik at motor ikke stanger i dørkplatene. Vil vel tro en 40 motor vil være et rimelig og bra alternativ. Jeg ville da valgt B modellen med 165 HK (turbo og intercooler) - bør få en bra for 40-45 tusen. Dette er jo gode motorer. 41 B og nyere er også bra moterer som er pålitelige men blir kanskje litt å "skyte spurv med kanon" pris og vektmessig. Skal du ta helt av og velge nytt ville jeg sett litt på 158 HK fra Steyr - lettvekter både i 4 og 6 syl - suverene motorer http://www.univa.no//index.php?option=com_...3&Itemid=73 Redigert 31.Juli.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Skulle jeg skiftet motor i dag ville det enten blitt en Tamd41 eller en Ford 6 syl med 212-240hk ,forden er nok billigst når det gjelder innkjøp og deler, men den er stor og veier mye, 41 er en ganske moderne motor er mye lettere ,er svindyr på deler ,koster for det dobble i innkjøp og kan bli enda dyrere vis du skulle være uheldig å kjøpe "Katta" i sekken , jeg har en Nordan summer family så her er det ikke noe problem med plassen, det sitter en Volvo Tamd31 a i båt ,den går veldig fint og er i bra stand, men kunne godt tenkt meg en 200hk motor og da gjerne en Ford "sliter" Redigert 31.Juli.2008 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 jeg har en aqad40b 165 hk og er godt fornøyd ,den begynner jo og bli gammel men den går som en klokke Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 I polaren ville jeg gått for en firer, var ute å prøvkjørte to polarer en med volvo 40 130 hk og en med hjalmar 96 hk fire syl, fireren gikk tre knop raskere. videre er det trangt med sekser. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Det er jeg enig i Fiskekroken, men det er vanskelig å få tak i Yanmar`n da ingen vil selge denne gode motoren. Hvor mange knop gjorde polarne? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
fiskekroken Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 De gikk 17 og 20. Husk at volvo har 30 og 31 også disse er ikke vansklig og få tak i. Jeg hadde polar 770 med md 21 tro om jeg også ønsket meg over kneika. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Ja, mulig jeg driter meg ut litt nå. Men tanken min er at en TMD40 motor 130 hk har det bedre enn TAMD30 på 110 hk. Da tenker jeg på at TAMD30 vil gå hardere enn TMD40`n som er mindre belastet for intercooleren på 30`n. Det sitter MD21B i min, og ønsker meg over kneika, hehe. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
windy26 Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Husk ar 40 motoren er tyngre en 30 motoren ,problemet er å få tak i en Tamd30 ikke mange tilsalgs, ville vel eller lagt litt mere penger i det å satset på en Tamd31 130hk ,ryker litt ved kald start ,men er meget drift sikker og bruker mindre diesel en dem gamle 30-40 motorene ,har selv en Tamd31a i min nordan ,husk at du en dag skal selge båten da er verdien mye bedre!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Kjøpte tidlig i vår en båt med VP AQD40 A (samme motor som TMD40, men for drev). Det viste seg at denne gikk varm på fullt turtall. Etter en del undersøkelser og forespørsler fant jeg ut at dette er et velkjent problem på denne motoren. A - motoren er utstyrt med en platekjøler som etter en tids bruk må demonteres og renses. Jeg fant deretter en AQAD 40 B (samme som TAMD 40 B) tilsalgs og satt inn denne i stedet. Har nå akkurat kommet hjem fra tre uker og 250 nautiske mil på plotteren uten et eneste feilslag. Mitt råd er derfor; gå for B - varianten, den har rørkjøler (varmeveksler) som har myyye større kapasitet. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Captain Barbossa Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Yanmar er nok nr. 1, men som du sier er det ikke lett å finne noen brukte. Ang VP så er det en ting som kan være greit å tenke på, 31/41 motorene er av en nyere konstruksjon og den bruker noe mindre drivstoff en 30/40 motorene. en 31 motor gir også nesten samme effekt som en 40 motor uten intercooler. Redigert 1.August.2008 av Captain Barbossa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) jeg har en aqad40b 165 hk og er godt fornøyd ,.... Jeg hadde et slikt anlegg i en tidligere båt og det var da jeg konkluderte nokså bastant: "Nå har jeg hatt en Volvo Penta - og det er ganske nøyaktig en for mye"! Som enkelte vil vite har jeg nå en båt med TO Volvo'er, men det er en helt annen historie Redigert 1.August.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Thorlyn Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 ville valgt yanmar så klart Lav vekt og bra effekt og meget bra holdbarhet.. sjekk blocket.se i sverige der står det ofte "rimlige" yanmarer tilsalgs. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Polarn Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Blir vel ikke så "rimlig" om den må fortolles vel? Men helt klart bra motorer. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hekksjø Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 De gikk 17 og 20. Husk at volvo har 30 og 31 også disse er ikke vansklig og få tak i. Men er ikke vitale "utslitingsdeler" som f.eks. varmeveksler forferdelig - inntil umulig - vanskelig å få fatt i til disse, da? Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Kodvaag Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Innenbords Diesel, hvilken er best? Yanmar. Neste spørsmål? Edit: Legg merke til at de i tråden med Volvo motor *hostpolar770host* har avatarbilde når båten ligger til kai, mens de med Yanmar *hostmeghost* har avatarbilde av at båten faktisk "kjører", hehehe... Redigert 4.August.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har vel blitt enig i det de siste dagene jeg å Til info KODVAAG så var det ikke havari på VP`n alikevell men farlig nær. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Det var godt å høre. Hva var det som hadde skjedd, siden den var farlig nær et havari? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg skal ta det videre i den andre tråden min i morgen. Gratulerer med 2 striper, hehe. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Gratulerer med 2 striper, hehe. Stilig, akkurat som hekksjøen etter en Yanmar snekke! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.