Jump to content

Innenbords Diesel, hvilken er best?


Polarn

Recommended Posts

Som mange andre her inn har jeg lyst til å bytte til større motor. Har VP og kunne tenke meg å fortsette med det.

MEN, hva synes dere er de beste og mest pålitelige motorene i klassen 6 syl 100 hk - 200 hk av de eldre motorene? Og ikke minst prisen bør jo være overkommelig. Selv er jeg ute etter TMD40 130hk, men kanskje jeg kunne bli overtalt til å velge en annen motor??? Hva mener dere? Hadde vært artig med en diskusjon på de forskjellige merkene.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det kommer også litt an på hvor mye plass du har til rådighet. Du burde sjekke ut vinkel på aksel i forhold til labber. Dette spesielt mht hvilket gear du lander på slik at motor ikke stanger i dørkplatene.

 

Vil vel tro en 40 motor vil være et rimelig og bra alternativ. Jeg ville da valgt B modellen med 165 HK (turbo og intercooler) - bør få en bra for 40-45 tusen. Dette er jo gode motorer. 41 B og nyere er også bra moterer som er pålitelige men blir kanskje litt å "skyte spurv med kanon" pris og vektmessig.

 

Skal du ta helt av og velge nytt ville jeg sett litt på 158 HK fra Steyr - lettvekter både i 4 og 6 syl - suverene motorer

http://www.univa.no//index.php?option=com_...3&Itemid=73

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post

Skulle jeg skiftet motor i dag ville det enten blitt en Tamd41 eller en Ford 6 syl med 212-240hk ,forden er nok billigst når det gjelder innkjøp og deler, men den er stor og veier mye, 41 er en ganske moderne motor er mye lettere ,er svindyr på deler ,koster for det dobble i innkjøp og kan bli enda dyrere vis du skulle være uheldig å kjøpe "Katta" i sekken , jeg har en Nordan summer family så her er det ikke noe problem med plassen, det sitter en Volvo Tamd31 a i båt ,den går veldig fint og er i bra stand, men kunne godt tenkt meg en 200hk motor og da gjerne en Ford "sliter" :yesnod:

Redigert av windy26 (see edit history)
Link to post

Ja, mulig jeg driter meg ut litt nå. Men tanken min er at en TMD40 motor 130 hk har det bedre enn TAMD30 på 110 hk. Da tenker jeg på at TAMD30 vil gå hardere enn TMD40`n som er mindre belastet for intercooleren på 30`n. Det sitter MD21B i min, og ønsker meg over kneika, hehe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Husk ar 40 motoren er tyngre en 30 motoren ,problemet er å få tak i en Tamd30 ikke mange tilsalgs, ville vel eller lagt litt mere penger i det å satset på en Tamd31 130hk ,ryker litt ved kald start ,men er meget drift sikker og bruker mindre diesel en dem gamle 30-40 motorene ,har selv en Tamd31a i min nordan ,husk at du en dag skal selge båten da er verdien mye bedre!! :-)

Link to post

Kjøpte tidlig i vår en båt med VP AQD40 A (samme motor som TMD40, men for drev). Det viste seg at denne gikk varm på fullt turtall. Etter en del undersøkelser og forespørsler fant jeg ut at dette er et velkjent problem på denne motoren. A - motoren er utstyrt med en platekjøler som etter en tids bruk må demonteres og renses. Jeg fant deretter en AQAD 40 B (samme som TAMD 40 B) tilsalgs og satt inn denne i stedet. Har nå akkurat kommet hjem fra tre uker og 250 nautiske mil på plotteren uten et eneste feilslag. Mitt råd er derfor; gå for B - varianten, den har rørkjøler (varmeveksler) som har myyye større kapasitet.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post

Yanmar er nok nr. 1, men som du sier er det ikke lett å finne noen brukte.

 

Ang VP så er det en ting som kan være greit å tenke på, 31/41 motorene er av en nyere konstruksjon

og den bruker noe mindre drivstoff en 30/40 motorene.

en 31 motor gir også nesten samme effekt som en 40 motor uten intercooler.

Redigert av Captain Barbossa (see edit history)
Link to post
jeg har en aqad40b 165 hk og er godt fornøyd ,....

 

Jeg hadde et slikt anlegg i en tidligere båt og det var da jeg konkluderte nokså bastant: "Nå har jeg hatt en Volvo Penta - og det er ganske nøyaktig en for mye"!

Som enkelte vil vite har jeg nå en båt med TO Volvo'er, men det er en helt annen historie :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
De gikk 17 og 20. Husk at volvo har 30 og 31 også disse er ikke vansklig og få tak i.

Men er ikke vitale "utslitingsdeler" som f.eks. varmeveksler forferdelig - inntil umulig - vanskelig å få fatt i til disse, da?

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Innenbords Diesel, hvilken er best?

 

Yanmar.

 

Neste spørsmål?

 

Edit:

 

Legg merke til at de i tråden med Volvo motor *hostpolar770host* har avatarbilde når båten ligger til kai, mens de med Yanmar *hostmeghost* har avatarbilde av at båten faktisk "kjører", hehehe... :boxing:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...