Jump to content

Sprekker og små hull i plastskrog tar inn vann, løse?

jensemann4

Recommended Posts

Tittelen sier mye.

I glassfiberskroget på min båt er det en hel del små sprekker og hull foran i båten omtrent der kjølen begynner (langkjølet seilbåt). Dette fører till at noe vann til enhver tid pipler inn. Det er ikke snakk om veldig mye.

Det hele begynte etter en røff seilas til Færder, da slo båten hardt mot bølgene. Jeg tror det kan ha vært den utløsende faktoren. Jeg kjøpte båten tidligere på sommeren, med bunnstoff og vårpuss. Dette har sannsynligvis hindret vanngjennomtrengning tidligere.

Jeg vet ikke hva som i første omgang kan ha skapt hull og sprekker i glassfiberen, men mistenker at tidligere eier kan ha grunnstøtt. Kan det være normal slitasje? Båten er i overkant av 30 år gammel.

Hvordan skal jeg løse dette. Slik status er nå ligger båten på vannet, er det mulig å få tak i tettemiddel som stopper lekkasjen midlertidig? Utover mot høsten må jeg uansett ta opp båten, og regner da med å måtte legge på glassfibersparkel, gelcoat eller lignende slik at båten blir helt tett og like sterk igjen.

Dersom den tar inn vann er det ikke snakk om små sprekker. Høres mer ut som om laminatet er knust, og da passer forklaringen om grunnstøting.

Dette kan neppe repareres med sparkel, du må slipe vekk gelcoat/topcoat slik at du ser i hvilken grad laminatet er skadet.

Hvis det bare er snakk om ubetydelige vannmengder ville jeg ikke gjort noe før båten skal taes på land.

Hei.

Har vært med på å reparare ett par slike kjøler.

Det høres i første omgang ut som at båten har grunnstøtt. Båten er ganske tjukk i området rundt kjølen så i utgangspunktet så skal det endel til for at båten tar inn vann.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt opp båten og fått kyndige folk til å se på det, evt. du kunne ha gjort som de sier her, å slipt vekk bunnsmørning og toppcoaten for å se etter delamminering.

Delamineringen ser du lett pga. oppflising eller hvitere områder. Du kan også banke i skroget. En delaminering gir ikke den bestemte klangen som skroget ellers gir fra seg, men mer som å slå mot ett døere materiale som feks. huntonitt (var vel ikke den beste forklaring men men)

Om du kan leve med lekkasjen inntil du tar båten opp ville jeg fortsatt å bruke den.

Når båten kommer opp må du finne hvor mye som er ødelagt, knust/delaminert, dvs. slipe ned gelcoat og ødelagt laminat . la det tørke, lenge, også bygge det opp igjen.

Sannsynligvis er det ikke verre enn at du klarer dette selv. Jeg gjorde en tilsvarende jobb for noen år siden.

Redigert av pete (see edit history)
Har du kontaktet tidligere eier om dette? Noe han "burde visst om" osv? Evt. Hva står det i kjøpekontrakten. Slike sprekker og skader skal ikke dekkes med to lag bunnstoff.....

Jeg føyer meg til her... kontakt forrige eier! Denne båten er ikke sjødyktig i mine øyne! Jeg hadde tatt opp båten og slipt ned skadeområdet - vedder på at dette ikke er "normal slitasje".

Ja, det bør bli spennende å høre hva han mener om dette. Er det èn tidligere eier, eller en rekke eiere? Var det nå denne sommeren (08) du kjøpte båten?

Hvor lenge har selgeren eid båten osv.

Jeg ville IKKE gjort noe selv før du har fått båten opp på land, slipt ned for å få oversikt og taksert skadene. Ta gode bilder av skaden og snakk med fagfolk/evt. takstfolk og deretter eier. Båten skal da tåle krappe bølger og slag uten å ta inn vann i undervannsskroget! Dette hørtes ikke så kjekt ut.

Jeg ville også henvist til at du har tatt ditt problem opp her på forumet på baatplassen.no - det pleier å hjelpe. Uansett- lykke til!

• 1 måned senere...

Vi har nå funnet ut at skroget har ligget og trukket vann.

En mulig teori er at noen sprekker i topcoat og gelcoat har gjort at selve skroget har trukket vann, før båten har vært tatt opp på vinteren og muligens har vannet frosset, og sprengt seg gjennom.

Hvordan skal vi fikse det her? Det er snakk om kanskje et område på 1 kvm. Jeg antar vi må slipe ned alt av gelcoat, og topcoat, for ikke å snakke om bunnstoff. For så å la det tørke godt.

Er det nødvendig å legge på ny duk, eller bare smøre på epoksy slipe ned pent og legge på glecoat og så topcoat?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...