Jump to content

Raymarine S1 autopilot styrer helt feil.


Hallaron

Recommended Posts

Som jeg nevnte i en tidligere tråd så kjøpte jeg meg autopilot i vinter. Raymarine S1. Den ble behørig montert i vår og skulle gi meg et lettere liv på vannet i år. Den har bare gitt meg grå hår.. Både når den skal kjøre på waypoint fra GPS'en (track) og når den skal kjøre på kurs, styrer den helt vannvittig. Den kan begynne fint, men når den skal begynne å korrigerre styrer den mer og mer ut på viddene, og ender med max utslag til feil side. Rorutslagsindikatoren viser rikitg rorutslag! Så det er ikke denne informasjonen som er feil. Noen ideer?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Autopilot som styrer helt feil..

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg har gått gjennom alle tenkelige og utenkelige kalibreringsrutiner, og alt later til å være greit.. Leverandøren er Malfix i oslo, og selv om han er en grei kar tror jeg det blir dyrt å ta ham ned til Sørlandet for å kalibrere det..

Jeg jeg var innom den tanken, men det er jo underlig at den oppfører seg like sprøtt når den går på gps waypoint? - I forhold til Magnetkompasset og kompasset på GPS en virker det som om kompasset er rimelig riktig, etter det jeg kan se varierer det med mindre enn 10grader feil..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Er det forskjell når du seiler på Auto (Dvs. at den seiler på magnetisk kurs) fra når du seiler på Track (på signal fra plotter) ?

Når den drar seg ut, f.eks. når du har satt den i Auto - vil det si at magnetisk kurs har endret seg på displayet også ?

Litt banalt, men du er sikker på at alt er montert/plassert riktig vei ? Giver for ror-indikator og Fluxgate kompasset..

 

Red. Du hadde svart på det meste ovenfor. Sjekk montasjen for evt. kryssbytting av ledere til/fra sensorer/motor.

Hvis du finner at alt er OK, bør du reklamere.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Jeg syntes sist år at min tilsvarende autopilot fungerte bra. Jeg fikk den oppgradert i våres hos Belamarin. De fant der en defekt "rategyroenhet". Etter at denne og hardware er oppgradert seiler båten nå som en drøm på kurs. Når jeg seiler "track", som jeg nesten alltid gjør, får jeg spørsmål ca 600 fot før veipunktet om jeg ønsker å følge track. Dersom jeg svarer positivt på dette gir autopiloten umiddelbart en svak kursendring, men hovedendringen skjer omlag 50 fot før selve veipunktet. Jeg har i sommer bare godord å si om autopiloten i absolutt alle kursretninger. Har du sjekket vilken versjon av soft/hardvare du har på autopiloten?

Link to post

Etter at jeg har vært plaget av noe av det samme, er det første jeg ville gjort å ta kontakt med importøren, Bellamarin. Der sjekker du at du har riktig, den nyeste, softwaren i computeren din. Flere tidligere versjoner var beheftet med feil som kunne gi slike utslag du skisserer. Kan vel hende at malfix har hatt liggende en overligger som du har fått?

Mine symptomer var som du beskriver. Spesiellt la jeg merke til at da jeg gikk på rute fra plotter med trackfunksjon tok den WP1 rimelig bra. WP2 derimot og de etterfølgende ble bare tull. Dette løste seg for meg etter en SW oppgradering.

Går du mye N-S-N kurser vil jeg også anbefale deg å oppgradere med rategyro. Uten rategyro på slike kurser vil du aldrig få en skikkelig god pilotfunksjon. Du merker det spesiellt når du går i sakte fart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Når jeg seiler "track", som jeg nesten alltid gjør, får jeg spørsmål ca 600 fot før veipunktet om jeg ønsker å følge track. Dersom jeg svarer positivt på dette gir autopiloten umiddelbart en svak kursendring, men hovedendringen skjer omlag 50 fot før selve veipunktet.

Hvordan aktiverer du denne funksjonen Roaldbj? Hørtes meget fornuftig ut, da jeg opplever at piloten bestandig blir hengende på etterskudd ved kursendringer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kan det skyldes en feilkobling - f.eks. at du har byttet om ledningene til hydraulikk pumpa? Når piloten da ønsker å korrigere kurs vil båten i såfall svinge motsatt vei og den vil da korrigere i gal retning inntil den stopper på endepunktet (forutsatt at rorgiver er korrekt montert/kalibrert).

 

Som GeirT sier ville jeg også dobbelt sjekket det elementære og da kan det være lurt å ha med seg en bekjent som ser over dette sammen med deg. En god funksjonstest er under moderat fart å gå inn i setup og så bruke kontroll knappene for å styre båten med styrbord/babord knappene på kontrolleren. Da ser du om båten svinger i forventet retning og kan samtidig sjekke rorindikator (størrelse og retning på utslag). Hvis dette er ok kan du gå videre med å sjekke kompass (automatisk styring på fast kurs) og kobling mot GPS (styring mot veipunkt).

Link to post

Nærmest uten unntak lagerer jeg rutene i forkant. Ved oppstart går jeg inn i navigasjonsmenyen og aktiverer aktuell rute. Autopiloten "spør" da om jeg skal seile med "track" og jeg "må" akseptere eller avkrefte dette valget. Om jeg avkrefter og seiler med vanlig ror (stanby-funksjonen) eller med autofunksjon (det vil si rett frem), vil enheten likevel omlag 600 for før jeg ankommer et veipunkt spørre om jeg ønsker å seile "track". Poenget er at en rute på aktiviseres før seilasen starter. Min erfaring med siste oppgradering er at jeg nå får en brukbar rate-of-turn (ROT) ved veipunktene. Problemet med Raymarine er at rutene bare kan inneholde 50 veipunkter. Dette håndteres ved å dele dagsseilasen inn i flere delruter.

Link to post

Hadde akkurat samme problem med min Raymarine pilot da jeg installerte den.

Her kan du se hvordan jeg fikset det.

 

Standardkablene fram til pidestallen var for tynne. Når motoren på autopiloten dro til så sank spenningen slik at autopilot-computeren fikk en reset, og måtte begynne på nytt.

Hadde akkurat det symptomet med at når den først begynte å vingle, så ble det værre og værre.

S/Y Surprise

Link to post

Greit Roalbj. Jeg kjenner meg ikke igjen i din måte å spesifisere rute. Virker som om det at en blir varslet før ankomst på WP kan være er en plotterfunksjon og ikke en pilotfunksjon? Du har vel også en annen (bedre) computer enn meg som har den enkleste S1G?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vil ikke bruke uttrykket "bedre" - men snarere en "annen" kartplotter. Dette er en del av de nye funksjonene som er lagt inn i siste oppgradering av E- og trolig også C-serien til Raymarine. Det er nå så mange funksjoner i dette navigasjonssystemet at det tar innpå timer å gå gjennom alt. Jeg hadde et svare strev tidligere i sommer med å justere "headingen" på autopiloten. Det beste er å seile langt utaskjærs i godt vær og stille vann og topp konsentrert når de ulike systemene skal utprøves og justeres.

Link to post

Hadde en morsom episode i fjor nede ved Klippa. Satte opp et par WP til Skagen :cheers:

 

men når jeg trykte TRACK hadde jeg passert WP1....

 

Selvfølgelig bråsnudde båten 180 grader :smiley: og kona satt kaffen i halsen! Det gjør jeg ikke en gang til.

Link to post
Selvfølgelig bråsnudde båten 180 grader :smiley: og kona satt kaffen i halsen! Det gjør jeg ikke en gang til.

Kan være meget skummelt når man går i høye hastigheter. Det samme skjer når man ligger nær WP'et, båten turner brått inn på ny kurs når du har akseptert. Ofte er det da lurt å velge "next" hvis mulig. Kursendringen vil da skje roligere og mer kontrollert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Problemet er trolig løst. Har gått over alle kablinger og det ser ut til at det var en dårlig kontakt mellom instrumentet og kontrollboksen. Hvorfor dette medførte den underlige opførselen er ikke godt og si, men en liten test tidligere i dag tyder på at ting fungerer. Om været blir bra blir det skikkelig test i morgen..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  • 3 uker senere...

Endelig har jeg tatt motet til meg og skriver med dette mitt første innlegg på forumet :flag:. Har fulgt med på forumet over lengre tid og har tidligere hatt lyst til å kommentere artikler relatert til både anker (Rocna) og propell (Autoprop), men det har ikke blitt noe av. Nå håper jeg noen kan hjelpe meg med råd og veiledning vedr. en ikke fungerende autopilot/rate gyro. Ser at liknende problemstilling er drøftet tidligere i denne tråden.

 

Jeg har en 39 fots seilbåt hvor det er montert en autopilot/Raymarine S3 "course computer", Raymarine ST6001 og Raymarine c80 kartplotter. Dette har i og for seg fungert bra, men her i vår fant jeg i et svakt øyeblikk ut at jeg trengte en rate gyro. En "add on" enhet kompatibel med autopiloten ble bestilt fra USA (produkt E12101). Denne ble koblet ihht. oppskriften, men det var da problemene begynte; roret ble lagt i borde, som oftest til babord og båten svingte ganske så ukontrollert. Jeg har kommunisert flittig med Raymarine support i UK og de ba meg returnere rategyroen for en sjekk, hvorpå det ble konstatert at det var en feil på enheten. En ny enhet , som var testet, ble derpå returnert.

 

Denne har jeg nå montert og fortsatt synes de samme problemene å være tilstede; båten har store ror utslag og er ikke i nærheten av å holde en satt kurs, og den dreier forstatt, tilsynelatende ukontrollert på leting etter en kurs, mest mot babord. Mener at jeg har kalibrert autopiloten, gjennomgått "autolearn" etc. etter alle kunstens regler, men det er mulig at det er her det krøller seg (f.eks ved "align heading", uten at jeg helt skjønner hvordan).

 

De koblinger som er gjort utover det opprinnelige for autopiloten ved tilkobling av rate gyro enheten, er som følger:

 

Fra rate gyro til S3 course computer "rate of turn connection"

NMEA-ut fra S3 course computer til NMEA-inn på c80 kartplotter (NMEA-ut fra c80 kartplotter benyttes til å sende posisjon til vhf). Ellers er det ingen andre NMEA signaler inn til nettverket så vidt jeg kan forstå (GPS’en sender sine signaler via seatalk).

Rate gyroen er også satt opp med separat strømforsyning.

 

Ellers er de ulike instrumenter koblet sammen i et seatalk nettverk (autopilot controller ST6001, tridata , c80).

Fluxgate kompasset er som tidligere koblet til course computer.

 

Jeg har gått over de nye koblingene gjentatte ganger, men kan ikke se at det er gjort noen åpenbare feil. Raymarine sier jeg må oppdatere autopiloten til nyeste versjon software (ver. 4.17) for å få full kompabilitet, men Belamarin sier det ikke skal ha stor betydning i forhold til den versjonen jeg benytter (3.02).

 

Så nå er jeg tom for ideer og håper at noen kan gi meg innspill. Håper å få dette i orden til neste sesong; ble mange timers ratting langs Jærkysten i sommer med vel 20 knops vind og opptil 2 meters bølger aktenfra uten en skikkelig autopilot :crazy:

Link to post

Gratulerer med første innlegget janus. Bra formulert, men allikevel er det et par ting jeg lurer på.

Fungerte piloten OK før du monterte rategyro, og er det bare når du går i trackmodus, altså følger en rute fra kartplotter, at du opplever problemer? Hva med normal autofunksjon (styre på fast heading?)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...