janus Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Takk for det. Ja, autopiloten fungerte bra før jeg monterte rate gyroen. Nå må jeg få skyte inn at dette med waypoints ikke er min sterke side, så det har jeg ikke brukt noe særlig sammen med autopilot. Forøvrig mistet jeg de få rutene jeg hadde da jeg måtte ta en "factory reset" på kartplotteren i grumesete farvann på sørlandet i sommer, men det er en annen historie. Skjønner jo poenget med back up etterhvert... Sålangt har jeg testet autopiloten/rate gyroen mot en fast heading, og det er da jeg har opplevd disse merkverdige utslagene. Muligens jeg skulle prøve med å la den styre mot way points, men den skal jo uansett kunne styre mot en fast heading. Når det gjelder kalibreringsrutinene har jeg foretatt dette gjenattatte ganger og alt ser tilsynelatende "normalt" ut, det vil si at de 2-3 siste gangene jeg har foretatt denne kalibreringen, har jeg opplevd at båten bl.a. tar en 360 graders sving som et av stegene i autolearn, men jeg får beskjed om at læringsprosessen er akseptert, så jeg har da lagret dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jeg forstår at bruk av veipunkter og ruter benyttes litt forskjellig ombord. Vi burde kanskje hya en liten "skole" om detter her på BP. Jeg har benyttet dette i mer enn 10 år og tar kanskjue litt for mye for gitt? Jeg anbefaler deg å lage en liten rute hvor du seiler i en stor sirkel i trygt farvann. Denne ruta kan du bygge opp av 8 veipunkter i posisjon N - NØ - Ø - SØ - S - SV - V - NV. Du kan gjerne lage denne 8-kantete ruta med en radiua på eksempelvis 2 kabellengder. Deretter kan du observere hvordan autopiloten din håndterer dette. Jeg har mange ganger laget slik testsirkel. Jeg har bare godord å si om de senere versjonene av autopilotene til Raymarine. Kan det være at du har sterke elektromagnetiske felt som forvirrer fluxgate-kompasset (hayttaler, forsterker, radio o.a.)? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Det med testrute er en god ide, men før du begynner med dette, som innebærer bruk av relativt avanserte funksjoner som karttplotter og veipungter, tror jeg du bør få de helt fundamantale tingene på plass. Får du ikke piloten til å gå på fast heading vha. "Auto" vil du heller ikke få trackfunksjonen til å virke bra. Først av alt, oppgrader til seneste SW-versjon. Mye bugs er blitt rettet med de seneste versjonene av SW. Jeg slet med noe av det samme som deg på andre WP i en rute. Båten styrte typisk 15 grader eller deromkring for mye til styrbord. Dette skjedde altid på WP nr 2, og piloten klarte aldrig å rette opp denne feilen på senere veipungter. SW-oppgradering løste dette. Dette med at Autolearn legger inn en 360 graders sving er også misstenkelig. Så vidt jeg vet skal autolern kun styre vekselvis styrbord - babord et antal ganger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
janus Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 To gode forslag Roalbj. Å lage en slik testsirkel får bli en av de neste oppgave. Jeg har forøvrig funnet meg noen kurser/overretter i kartet som jeg også kommer til å teste dette mot, så da er det et par ting jeg vil avklare før jeg plukker opp tråden mot Raymarine igjen. Fluxgate kompasset er montert i et skap i styrebord akterlugar. Såvidt jeg har kunnet konstatere er radio, ledninger ol. plassert langt unna, og burde ikke påvirke dette. Men jeg antar at en sjekk mot kurser i kartet (overretter ol) kan gi en pekepinn om fluxgate er ok. I den grad dette ikke ok, har jeg vel ikke oppdaget det siden jeg mest bruker piloten mot en "heading". Har vondt for å tro at det er noe i veien med denne gyroen også; kan heller ikke se at noe det jeg har gjort skulle ha påvirket/ødelagt gyroen (her er riktig sikring på strømtilførsel etc.). Forøvrig virker autopiloten ok når jeg kobler vekk rate gyroen, iallefall klarer den å følge en fast heading kurs. Hvordan det er ift. en kurs basert på veipunkter er muligens en annen sak. Men som jeg ser REM påpeker, kanskje oppgradering av SW burde være første prioritet (ser at jeg var litt unøyaktig innledningsvis; siste versjon skal være 4.16 og ikke 4.17 som jeg skrev). Men jeg vil uansett så fort jeg kommer utpå igjen sjekke kursen mot noen overretter. Siden jeg startet med denne oppgraderingen på forsommeren og enda ikke er i mål, er det jammen godt vi har en lang høstsesong her på sør-vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jeg vil bare legge til at da Belamrin i våres skulle oppgradere SW i selve kontrollenheten til autopiloten, så målte de en alvorlig feil på rategyroen - trass i at denne var montert av Balamarin. Jeg fikk ny på garantien. Nå fungerer alt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Jeg forstår at bruk av veipunkter og ruter benyttes litt forskjellig ombord. Vi burde kanskje hya en liten "skole" om detter her på BP. Jeg har benyttet dette i mer enn 10 år og tar kanskjue litt for mye for gitt? Tror du skal regne med at brorparten av BP's medlemmer ikke har tid til å legge inn WP's. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.