Jump to content

Dieseldyr på tanken?

Wrooar

Recommended Posts

Jeg har hatt dieseldyr i begge tankene mine. Det er et tydelig tegn på dette.

dieselfiltre2008d.jpg

Dersom du ser på det midtre av disse dieselfiltrene (som er et forfilter) er det klare tegn på slimdannelse. Dieselfiltrene har som oppgave å hindre at dieseldyrene når dieselpumpa. Jeg ville først inspisere filtrene før det er nødvendig med videre vurdering av pumpa. Men siden du allerede har registrert dieseldyr i slangene dine så kan du ikke se bort fra at pumpa også bør overhales.

Tok tanken på land og skylte den først med bensin, deretter tømte jeg på 3 liter rødsprit og fikk dette ristet rundt i tanken (men dette er jo en tank på bare 125 liter), når den nå settes på plass så skal det tilsetningsstoff på hver fylling. Dette etter råd fra en garvet maskinist. :yesnod: Men hadde faktisk ikke tenkt på slangene, de bør jo også skiftes. :nono:

Å drepe dieseldyr er sikkert en god ting, men gørra som setter seg i filtere og legger seg på bunnen er stort sett dyr som er døde allerede. Jeg liker uansett svært dårlig å vaske en dieseltank med vann. Om du ikke vil vaske med diesel så kan du bruke isopropylalkohol eller lignende. Om du likevel vil vaske med vann så er det enda større grunn til å gjøre en ettervask med isopropylalkohol (eller med en annen kondensfjerner).

En ganske velprøvd metode for å drepe dieseldyrene er ved bruk av kjemikalier du blander i dieselen. Dyra dør og synker til bunnen av tanken, og der finner du dem som klumper av gørr.

Å få fjernet gørra er viktig for å unngå at drivstoffrør og filter tetter seg. Det skjer selvsagt når det skvulper som best i drivstofftanken, og da er det gjerne bølger og dårlig vær. Har grovfilteret gått tett pågrunn av dyrelivet kan det også være en god idé å bytte finfilteret også. Å bytte slangen fra tank til grovfilter kan være en god ide. Etter grovfilter/vannutskiller bør det helst ikke være noe dyreliv. (Å sjekke utløpsdato på drivstoffslanger og bytte gamle slanger er uansett en god idé.)

Mange drivstofftanker har skvalpeskott, og det gjør det vanskelig å komme til hele tanken fra en enkelt inspeksjonsluke. Kan du demontere hele tanken kan du selvsagt tørke med fille, fylle på litt diesel, skvalpe så godt du kan, tømme diesel og tørke med fille, og gjenta prosessen til du går lei.

Skal du først lage inspeksjonsluke til drivstofftanken bør du også forsøke å få montert en tappekran i bunnen så du enkelt og greit kan tappe ut vann. Uten vann blir det ikke noen dieseldyr.

(Et annet godt råd er å ikke bruke kondensfjerner eller slikt i diesel. Da får du ikke tappet vann fra bunnen av tanken, og vannutskilleren virker heller ikke som den skal.)

Jeg hadde diesel dyr i begge tankene, har inspeksjonsluker. Tømte først tankene 400 liter, sprøytet inn rein diesel på veggene og bunnen .

Tok opp all skitten og tørket hele tanken. Så vasket jeg med veldig varmt vann, gikk tilslutt over med rein diesel , vasket og tørket før jeg fyllte opp tankene igjen. Får å få diesel dyr må du ha vann og diesel, jeg hadde vann lekkasje i begge påfyllings lokkene. Skiftet disse og har tilsettning i dieselen.

Har ikke hatt noen problemer etter dette.

Tror ikke jeg skjønte helt poenget med å ikke bruke kondensfjerner. Jeg benytter Hammerdown - det virker i og for seg som en kondensfjerner - og derav heller ikke grunnlag for dieseldyr til å eksistere. Hva er de uheldige konsekvensene av det?

Kondensfjerner med kjemikalier som dreper dieseldyr er sikkert fint, og kondensfjerner ødelegger i utgangspunktet det laget mellom diesel og vann hvor dieseldyra trives og lager flere dieseldyr. For forhold hvor det er snakk om litt kondens (som gir små mengder ferskvann i drivstoffet) og du bruker drivstoffet i tanken relativt raskt er kondensfjerner en grei løsning.

Personlig foretrekker jeg at motoren får så ren diesel som mulig og at vann er noe jeg kan tappe av tanken og vannutskiller.

• 4 uker senere...

Jeg var i kontakt med en båteier i havna som fortalte at han hadde diseldyr i tanken. Han hadde nettopp fylt tanken helt opp og var selvsagt noe fortvilet. Jeg mente at han kunne tappe tanken nesten helt ned ved å bruke hevert-metoden og få mesteparten over på et diselfat. Denne båten har de siste tre årene benyttet Hammerdown slik at det indikerer at det kun er døde dyr i bunnen av tanken. Hvis han ikke tapper ned til bunnen og i tillegg filtrerer diselen ved omfylling mener jeg at det burde være disel som skal kunne komme tilbake på en ren tank senere.

Deretter rengjøre tanken for døde diseldyr.

Høres dette logisk ut?

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Klippet fra Cummins CSK 60 :

Microbial growth in fuel

In certain conditions, there may be microbial growth (bacteria and fungus) in the fuel which can

form a biomass and block filters.

The presence of water in the fuel is essential for microbial growth as this provides essential nutrients for the micro-organisms. It is principally these nutrients which determine the speed and magnitude of growth.

The growth occurs at the interface between fuel and water. When fuel temperature is low, this

growth stops and at high temperatures (about +70°C) the organisms die.

Preventative measures:

Good tank cleanliness is the most important. This applies to both storage tanks and day tanks.

Tanks infected with microbial growth should be emptied and cleaned with disinfectant (biocide).

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

• 6 år senere...

Jeg var i kontakt med en båteier i havna som fortalte at han hadde diseldyr i tanken. Han hadde nettopp fylt tanken helt opp og var selvsagt noe fortvilet. Jeg mente at han kunne tappe tanken nesten helt ned ved å bruke hevert-metoden og få mesteparten over på et diselfat. Denne båten har de siste tre årene benyttet Hammerdown slik at det indikerer at det kun er døde dyr i bunnen av tanken. Hvis han ikke tapper ned til bunnen og i tillegg filtrerer diselen ved omfylling mener jeg at det burde være disel som skal kunne komme tilbake på en ren tank senere.

Deretter rengjøre tanken for døde diseldyr.

Høres dette logisk ut?

mvh Astor

Hammerdown kan være drepen for common rail motorer fordi det drar vannet med seg inn i høtyrykksystemet, der det felles ut når motoren står. Dersom denne båteieren har cr-motor vil jeg tilråde å kjøre motoren med ren diesel fra en kanne (uten Hammerdown!) før han stanser og rengjør systemet for uhumskheter. Hammerdown emulgere vannet i dieselen bare når det er bevegelse på tanken. Når båten står stille skilles det ut vann igjen og det kan lett forekomme dieseldyr. Jeg har hatt smertlig erfaring med dette. Heretter ingen Hammerdown og tanken sjekkes jevnlig mhp. vann ved avsuging fra laveste punkt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 år senere...

hei har dieseldyr på min dieseltank har renset den etter beste evne men jeg lurer på om jeg skal prøve en varmepistol og blåse varm luft i tanken før jeg fyller dem opp med diesel igjen va tror dere om dette forslaget ble ca.130 grader i tanken  tror det ikke er mer liv der inne nå

Redigert av willy kvalvær (see edit history)
10 hours ago, willy kvalvær said:

hei har dieseldyr på min dieseltank har renset den etter beste evne men jeg lurer på om jeg skal prøve en varmepistol og blåse varm luft i tanken før jeg fyller dem opp med diesel igjen va tror dere om dette forslaget ble ca.130 grader i tanken  tror det ikke er mer liv der inne nå

Nah ... det tror jeg ikke er en god idé. Jeg kan godt se idéen med at sterilisere tanken, men jeg vil tro der hurtigt er dieseldampe nok i tanken til en større eller mindre forbrænding, også selv om tanken tilsyneladende er helt tom. Damp kunne måske bruges, men så får du vand i tanken i stedet .... jeg ville selv gå efter en kemisk løsning.

Og så har du alltids den muligheten av dieseldyr blir levert sammen med dieselen du pumper om bord. Hvilket har skjedd meg to ganger som jeg kan dokumentere.

For meg blir det bare å mekanisk rense tanken og bytte filtre. Gørra er jo ikke levende, men døde dyr og avfall. Å varme opp tanken har vel ingenting for seg. 

1 hour ago, Hulda said:

Og så har du alltids den muligheten av dieseldyr blir levert sammen med dieselen du pumper om bord. Hvilket har skjedd meg to ganger som jeg kan dokumentere.

For meg blir det bare å mekanisk rense tanken og bytte filtre. Gørra er jo ikke levende, men døde dyr og avfall. Å varme opp tanken har vel ingenting for seg. 

:thumbsup:

Men så er det desverre slik at svært mange båter blir levert uten tilgang til å tappe av vann eller rense tanken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...