Jump to content

Toalett ombord.

Goddis77

Recommended Posts

OG litt til.

Hadde problem med tømming av tanken for to år siden, det virket som jeg fikk ut 10 l for hvert forsøk, innbilte meg at noe tettet for stigerøret hver gang jeg satte trykk på tanken.

Kjørte inn en pakke vaskrmiddel i tanken kjørte inn luft i bunn i ny og det neste døgn det bobla bra.

Det har hvert bra siden, siden går det en neve vaskepulver i toalettet etter hver tømming av tanken.

Sikkert overtro, men.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har systemet først begynt å tette seg, tror jeg nok (eller vet av egen erfaring), er det kun mekanisk bearbeiding som hjelper. Men en skvett 35% eddik i skålen hver helg, forebygger tetting.

:santcheers: Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har systemet først begynt å tette seg, tror jeg nok (eller vet av egen erfaring), er det kun mekanisk bearbeiding som hjelper. Men en skvett 35% eddik i skålen hver helg, forebygger tetting.

Normalt ja. men alle slanger hadde kun et tynt kalkbelegg innvendig, så der var det nok en tørka kake i kon i tanken som blokkerte for stigerøret.

Får aldri groing i slangene da de alltid står med "rent" sjøvann.

JA, en skvett 35% eddik i skålen hver helg, holder tilbakeslagsventilene rene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tror sannelig greker-metoden er det enkleste, jeg....................

Det er det vi kaller Kina-metoden. Jeg bruker Thai-metoden: en liten hånddusj med ferskvann til rumpespyling. Veldig sanitært.

Og så spyler vi alltid skåla med MASSE VANN, slik at det ikke blir stående urin eller uhumskheter i slangene. Og når forholdene tillater det, går dritten rett i sjøen i stedet for omveien om tank.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er skiperens ansvar å anskaffe toalettpapir av god kvalitet. Papiret skal løse seg opp ganske fort i potta. Nedspyling til alt fra potta og slanger er rent.

Hvorfor dette ?

Jo fordi det er som oftest skipperen som får drittjobben med å rydde opp i dette systemet vist noe går tett.

NB. Har du gjester ombord så ta deg en ekstra tur av og til til toalettet og spyl ned - så slipper du drittjobben senere :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om det står Lambi, Marine, Yacht eller hva på pakken, er uten betydning. Det som er viktig er at en ikke bruker resirkulert papir. I slikt papir er fibrene som skal holde papiret sammen blitt svært korte, og produsenten har måttet tilsette lim for å få det til å holde sammen. Dette gjør at papiret klumper seg i toalettsystemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kan ikke annet enn å si meg helt enig Pinkvin :yesnod:

Igjen; siden det åpenbart er mange som kjører papir rett i do og aldri har problemer med det, ser jeg ingen grunn tiil å hive papir i enge pose. Mulig det likevel er en forskjell på manuelt og el-kværn do. Vet ikke for jeg har aldri hatt annet enn det siste.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Dette er en begredelig og ekkel tråd, kvier meg til slike problemer oppstår...

Nåværende vannklosett har ikke tank og liten kapasitet. Blir lite margin opp til kanten etter ett døgn i havn, og en helsikes jobb med å tømme før man kan sette seil.

Vurderer derfor tørrklosett av portapotti-typen, noen som har erfaring med det, fordeler og ulemper? Hvor ille er tømmeprosessen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Det er en gammel sak, og jeg er ikke sikker på om det er vanninntaket eller utløpet det lekker i.

Nå har jeg "lest" meg opp på doproblemet, og ser for meg at det blir portapotti i båten snart, tenker da på miljøet i båten, og rundt meg i havn. I allfall bedre enn å stå med huet ned i der og pumpe og pumpe, og håpe at ingen på utsiden ser hva båten "lekker".....

Mye rart man bruker den stille romjulstiden til...

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Magne h, det finnes et toalettsystem hvor tanken ligger rundt doen, 25 liter, med vendeventil mellom å pumpe rett i sjø eller i tank. Do-pumpa brukes også til å pumpe tom tanken, manuelt. dersom du har sjøvannstoalett i dag, med inn og utløp, så kan dette være et betydelig bedre alternativ en en porta potti ...

Tror den er linket til i prosjekttråden min en plass. Mener også at medlemmet volfro har en slik.

Seilte med porta i en periode mens vi kastet ut den gamle ikke-fungerende manuelle doen. Full familie ombord og det ble mye bæring av vann inn og drit-beholder ut, for far. Ville ikke hatt dette som permanent løsning for lengre seilaser og med mannskap.

Har egentlig aldri kommet i snakk med noen som har vært tilfredse med porta over tid. (Fascinerende hvordan do-deler på bryggekanten fungerer som en magnet på båtfolk. Mange hadde mye å fortelle om båtdo-erfaringer...).

EKSUND MARINE & FRITID A/S hadde den 25 liters kombinert wc og tank, men linken finner ikke produktet lengre. Greit nok for to personer i nære kystområder. Lengre strekk utaskjærs spiller jo ikke dette så mye da Neptun tar imot det meste av levende føde.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...