Roger jo Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 (redigert) OG litt til. Hadde problem med tømming av tanken for to år siden, det virket som jeg fikk ut 10 l for hvert forsøk, innbilte meg at noe tettet for stigerøret hver gang jeg satte trykk på tanken. Kjørte inn en pakke vaskrmiddel i tanken kjørte inn luft i bunn i ny og det neste døgn det bobla bra. Det har hvert bra siden, siden går det en neve vaskepulver i toalettet etter hver tømming av tanken. Sikkert overtro, men. Redigert 22.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Har systemet først begynt å tette seg, tror jeg nok (eller vet av egen erfaring), er det kun mekanisk bearbeiding som hjelper. Men en skvett 35% eddik i skålen hver helg, forebygger tetting. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 Har systemet først begynt å tette seg, tror jeg nok (eller vet av egen erfaring), er det kun mekanisk bearbeiding som hjelper. Men en skvett 35% eddik i skålen hver helg, forebygger tetting. Normalt ja. men alle slanger hadde kun et tynt kalkbelegg innvendig, så der var det nok en tørka kake i kon i tanken som blokkerte for stigerøret. Får aldri groing i slangene da de alltid står med "rent" sjøvann. JA, en skvett 35% eddik i skålen hver helg, holder tilbakeslagsventilene rene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 22.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2012 (redigert) Tror sannelig greker-metoden er det enkleste, jeg.................... Det er det vi kaller Kina-metoden. Jeg bruker Thai-metoden: en liten hånddusj med ferskvann til rumpespyling. Veldig sanitært. Og så spyler vi alltid skåla med MASSE VANN, slik at det ikke blir stående urin eller uhumskheter i slangene. Og når forholdene tillater det, går dritten rett i sjøen i stedet for omveien om tank. Redigert 22.Desember.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Norskipper Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Toalettmanøvre ja.. et langt båtliv har lært meg at det kun er en ting som funker mot "forstoppelse", og det er å ha papir i egen bøtte/pose. På Clas Ohlson fås kjøpt noen hendige poser m/holder (beregnet for bil) som er fine å henge under vask el lign. Null mas, null problemer. Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Det med papir i egen pose/bøtte har vært debattert på BP flere ganger. Observerer at flere aldri har praktisert dette og likevel aldri opplevd tetting. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Aldri praktisert, og vil heller aldri gjøre det. Toalettsystemet skal virke skikkelig, og det gjør det ikke hvis man må ha papiret i poser. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Et viktig moment er vel forskjellen mellom elektrisk og manuelt do. I et el-do blir både papir og mannskit kvernet til grøt, noe som vanskelig skaper problemer senere i systemet om det kommer forbi kvernen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 Det er skiperens ansvar å anskaffe toalettpapir av god kvalitet. Papiret skal løse seg opp ganske fort i potta. Nedspyling til alt fra potta og slanger er rent. Hvorfor dette ? Jo fordi det er som oftest skipperen som får drittjobben med å rydde opp i dette systemet vist noe går tett. NB. Har du gjester ombord så ta deg en ekstra tur av og til til toalettet og spyl ned - så slipper du drittjobben senere Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Free Lillehammer Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Har sett argumentet om at lettoppløselig papir er dyrt. Merkostnaden med dette er utbetydelig dersom alternativet er å stake og demontere møkktette dosystemer... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Vanlig Lambi som en får kjøpt i alle dagligvarebutikker holder i lange baner. Lettoppløselig og greit. Det en må unngå er First Price resirkulert papir. Da ber man om trøbbel. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Om det står Lambi, Marine, Yacht eller hva på pakken, er uten betydning. Det som er viktig er at en ikke bruker resirkulert papir. I slikt papir er fibrene som skal holde papiret sammen blitt svært korte, og produsenten har måttet tilsette lim for å få det til å holde sammen. Dette gjør at papiret klumper seg i toalettsystemet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 (redigert) En 100 % nyfiber 3 lags Lambi 6 pac. villedende pris 45 kr eller 0,045 kr pr tørk. Redigert 26.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Folk må mene og si akkurat hva de vil men "grekermetoden" et noe av det mest motbydlige og ekle på denne jord hvis "leverandøren" ikke vet å pakke leveransen inn før det går i bøtta/posten. Vel, uansett er grekermetoden ekkel som f.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2012 Folk må mene og si akkurat hva de vil men "grekermetoden" et noe av det mest motbydlige og ekle på denne jord hvis "leverandøren" ikke vet å pakke leveransen inn før det går i bøtta/posten. Vel, uansett er grekermetoden ekkel som f.... Jeg kan ikke annet enn å si meg helt enig Pinkvin Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Jeg kan ikke annet enn å si meg helt enig Pinkvin Igjen; siden det åpenbart er mange som kjører papir rett i do og aldri har problemer med det, ser jeg ingen grunn tiil å hive papir i enge pose. Mulig det likevel er en forskjell på manuelt og el-kværn do. Vet ikke for jeg har aldri hatt annet enn det siste. Redigert 27.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Dette er en begredelig og ekkel tråd, kvier meg til slike problemer oppstår... Nåværende vannklosett har ikke tank og liten kapasitet. Blir lite margin opp til kanten etter ett døgn i havn, og en helsikes jobb med å tømme før man kan sette seil. Vurderer derfor tørrklosett av portapotti-typen, noen som har erfaring med det, fordeler og ulemper? Hvor ille er tømmeprosessen? Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
S/Y Emma Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Stiger vannet i skålen? Det skal det ikke gjøre. Da vi nylig kjøpte "ny" båt, var det noen gamle pumpetoalett om bord. Der steig vannet nesten opp til kanten. Vi kastet dem ut og satte inn noen elektriske, og nå er vannivået stabilt lavt uansett. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SIR DAY Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Det er en gammel sak, og jeg er ikke sikker på om det er vanninntaket eller utløpet det lekker i. Nå har jeg "lest" meg opp på doproblemet, og ser for meg at det blir portapotti i båten snart, tenker da på miljøet i båten, og rundt meg i havn. I allfall bedre enn å stå med huet ned i der og pumpe og pumpe, og håpe at ingen på utsiden ser hva båten "lekker"..... Mye rart man bruker den stille romjulstiden til... Redigert 27.Desember.2012 av Magne H (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
S/Y Emma Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 En "nødløsning" for å hindre at vannet stiger i gamle toaletter er uansett å stenge vanninntaket og septikutløpet mellom hver gang det brukes. Da kommer vannet hverken inn eller ut av skåla. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Magne h, det finnes et toalettsystem hvor tanken ligger rundt doen, 25 liter, med vendeventil mellom å pumpe rett i sjø eller i tank. Do-pumpa brukes også til å pumpe tom tanken, manuelt. dersom du har sjøvannstoalett i dag, med inn og utløp, så kan dette være et betydelig bedre alternativ en en porta potti ... Tror den er linket til i prosjekttråden min en plass. Mener også at medlemmet volfro har en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Rettelse, det er medlemmet Jawik som hadde denne typen toalett som jeg nevnte over. Siden som jeg lenket til i tråden min er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Seilte med porta i en periode mens vi kastet ut den gamle ikke-fungerende manuelle doen. Full familie ombord og det ble mye bæring av vann inn og drit-beholder ut, for far. Ville ikke hatt dette som permanent løsning for lengre seilaser og med mannskap. Har egentlig aldri kommet i snakk med noen som har vært tilfredse med porta over tid. (Fascinerende hvordan do-deler på bryggekanten fungerer som en magnet på båtfolk. Mange hadde mye å fortelle om båtdo-erfaringer...). Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) EKSUND MARINE & FRITID A/S hadde den 25 liters kombinert wc og tank, men linken finner ikke produktet lengre. Greit nok for to personer i nære kystområder. Lengre strekk utaskjærs spiller jo ikke dette så mye da Neptun tar imot det meste av levende føde. Redigert 1.Januar.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 1.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 MATROMARINE er navnet på systemet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.