Jump to content

Toalett ombord.

Goddis77

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en eller annen portaporti om bord, tror den har ekstra stor tank for med familie på fire ombord så går det mange dager mellom tømminger, gikk vel ei lita uke i sommer før jeg måtte tømme. Men jeg pisser stort sett i friluft når jeg kan så det reduserer jo volumet noe. Fungere r forøvrig utmerket og syns det er en enkel og smeretefri løsning.

For helge- og ferieseilere kan de gå bra med et standard toa opplegg dersom en kun bruker lett-oppløselig papir i normale mengder og for øvrig følger alle prosedyrer til punkt og prikk. Men med barn og andre uvante båtdobrukere ombord vil det garantert skjære seg en eller flere ganger. For oss som lever ombord over tid, kjenner jeg ikke en båt på langfart som putter papir i do. Vi gjør som halve Europa forøvrig, bretter det pent etter bruk og legger det i en plastpose i liten beholder med tett lokk, som rengjøres og tømmes daglig. Dersom det er dette noen kaller "grekermetoden" som er det nok betydelig flere en grekere som benytter det.

Grunnen til vår praksis er at vi har lært av erfaringer som er utrolig mer ubehagelig en å ikke putte papir i doen.

Det kan jo være grunn til å tenke på hvordan fiskere i mange døgn på havet ordnet seg. Kun med en pøs og en tvistdott. Nå fyller vi båten med tanker , ledninger og pumper som vi med jevne mellomrom må grav dritten ut av. Smart?

Når vi kommer hjem skal alt, absolutt alt, som har med do , septik og slanger ut av båten og et en nyere variant av et miljødo vil komme på plass.

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 1 år senere...

Det er det morosomste jeg har lest på lenge!

Fruen kom ned fra fly og lurte på om det hadde rablet for meg her jeg satt og gapskrattet for meg meg selv så tårene sprutet :-)

Utrolig bra fortalt og skrevet. Skulle tro Anders Haaby hadde en svensk bror, haha.

Den fortjener å bli quotet inn i denne tråden.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...