Jump to content

Toalett ombord.

Goddis77

Recommended Posts

Har et manuelt toalett av typen RM69. Har etter vinterkonserveringen fått problemer med inntak av vann. Får flushet ut dritten, men ikke pumpet inn nytt vann.

Noen som har hatt lignende problemer? Har forrresten byttet pakningene på toalettet i dag.

Ser ut til at problemet er der ennå.

Noen som vet hvordan dette systemet skal fungere evt. tegninger/skjema...

Dette her var rart. Du skriver at du får flushet ut "dritten".

På de toalettene jeg kjenner er det to pumpemuligheter ut.

1.Pump dry (dvs. tørrpumping uten at det tas inn vann utenfra)

2. flush (dvs. at man tar inn vann utenfra samtidig som toalettinnholdet pumpes ut)

Når du flusher tar du jo inn vann - så om du får flushet ut "dritten" må de jo også komme inn nytt vann. Mener du egentlig at du da får pumpet ut av toalettet - men ikke får nytt vann inn?

Om du ikke får nytt vann inn kan det kanskje være to ting:

1. tett inntak av vann - sjekk om krana er åpen på inntaket samt at slangen ikke er blokkert/tett av fremmedlegemer

2. Kanskje pumpa som suger vann inn i toalettet er gått i stykker? Jeg vet ikke om det er en eller to pumper som gjør denne jobben.

Har et manuelt toalett av typen RM69. Har etter vinterkonserveringen fått problemer med inntak av vann. Får flushet ut dritten, men ikke pumpet inn nytt vann.

Noen som har hatt lignende problemer? Har forrresten byttet pakningene på toalettet i dag.

Ser ut til at problemet er der ennå.

Noen som vet hvordan dette systemet skal fungere evt. tegninger/skjema...

Jeg hadde et lignende problem på dassen en gang. Husker ikke helt eksakt symptomene, men det var noen problemer med spyling eller pumping.

På den hendelen du slår over for å veksle mellom spyling og pumping sitter det en liten arm innvendig i pumpen som betjener en slags ventil som ser ut som en gummiklaff. Det var denne plastdingsen som hadde knekt på min pumpe. Og da virket ikke systemet som det skulle. Men jeg klarer ikke å huske om jeg bare fikk pumpet sjøvann inn og ikke tømt potta, eller om det ikke kom sjøvann i det hele tatt. Det begynner å bli noen år siden jeg hadde problemet. Men du ser det lett hvis du åpner pumpen i det øverste lokket på siden.

Hvis alt er ok der, pakninger ligger riktig osv, er det nok vannintaket ditt som er tett.

Du sier at det har skjedd etter vinterkonserveringen. Jeg hadde det samme problemet ifjor. Pumpa er så vidt jeg forstod ikke selvprimende, så når slangen er helt tom for vann klarer den ikke å suge. Jeg løste problemet med litt kreativ frakobling av slanger slik at jeg fikk fylt sugeslangen før jeg koblet det sammen igjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du sier at det har skjedd etter vinterkonserveringen. Jeg hadde det samme problemet ifjor. Pumpa er så vidt jeg forstod ikke selvprimende, så når slangen er helt tom for vann klarer den ikke å suge. Jeg løste problemet med litt kreativ frakobling av slanger slik at jeg fikk fylt sugeslangen før jeg koblet det sammen igjen.

Hmm. Kan høres logisk ut. Toalettet har jo fungert utmerket før. Tror jeg skal teste det.

Verden er neimen ikke stor. I går måtte guttungen bruke toalettet da vi vår på årets første istur til Son. Vi fikk pumpet "tørt" men ikke flushet med vann - akkurat slik du beskrev det. Jeg sjekket at krana for vannet inn var åpen  - det var den. Løsningen for oss fant jeg tilfeldig:

For å få skylt ned skikkelig fylte jeg toalettet med vann fra ei bøtte, pumpet en del ganger - og vips begynte flushinga å fungere.

Kanskje det kan fungere for deg også?

Heisan  !

Samme opplevelse her. Måtte vel pumpe en 40-50 ganger før den begynte å dra inn vann. Sikkert ikke helt enkelt for en stakkars pumpe å suge luft hele tiden.... - Men virker fint nå.

Forresten ikke så dumt tips det med å helle litt mer vann i skåla før man går igang.... - Skal huske det til neste gang... - så sliter man kanskje ikke ut pumpa så fort....

Lars

Verden er neimen ikke stor. I går måtte guttungen bruke toalettet da vi vår på årets første istur til Son. Vi fikk pumpet "tørt" men ikke flushet med vann - akkurat slik du beskrev det. Jeg sjekket at krana for vannet inn var åpen  - det var den. Løsningen for oss fant jeg tilfeldig:

For å få skylt ned skikkelig fylte jeg toalettet med vann fra ei bøtte, pumpet en del ganger - og vips begynte flushinga å fungere.

Kanskje det kan fungere for deg også?

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

For å få skylt ned skikkelig fylte jeg toalettet med vann fra ei bøtte, pumpet en del ganger - og vips begynte flushinga å fungere. Kanskje det kan fungere for deg også?

Jo, men det er ikke slik klosettet skal fungere - dette blir jo en slag nødløsning. Det sitter en slags "gummiventil" i bunnen av pumpa (under den stanga som man trekker opp og ned). Denne "gummiventilen" blir slitt og fungerer ikke lenger slik den skal og den må skiftes med jevne mellomrom (så vidt jeg har forstått anses den "gummiventilen" som forbruksvare). For de fleste klosettyper er det helt kurant å få tak i ny ventil.

Har et manuelt toalett av typen RM69. Har etter vinterkonserveringen fått problemer med inntak av vann. Får flushet ut dritten, men ikke pumpet inn nytt vann. Noen som har hatt lignende problemer? Har forrresten byttet pakningene på toalettet i dag. Ser ut til at problemet er der ennå. Noen som vet hvordan dette systemet skal fungere evt. tegninger/skjema...

Toalettpumpene skal være såkalt selvsugende. Skal ikke være nødvendig å fylle vann i toalettskålen eller sette seg ned og suge sjøl  :wink: Det er et sett med dobbeltvirkende gummiventiler inni pumpen som fungerer slik at når du trykker pumpen ned (ved flushing) så åpner ventilen (egentlig en gummiflik) og pumpen trykker dritten ut i slangen som fører til tanken, samtidig stenger den en ventil slik at den ikke trykker vannet som skal inn i toalettskålen - ut igjen.

Når du løfter handtaket så stenger den for dritten og ved hjelp av vakuumprinsippet suger pumpen vann inn i systemet og spytter det ut i toalettskålen.

Ved "Pump dry" stenges vanninntaket og dritten trykkes ut i tanken uten at pumpen skal ta inn vann.

Hvis man har problemer med at den ikke tar vann kan det være den ventilen (eller gummifliken) som har fått skade, eller det har kommet fremmedlegemer som gjør at ventilen ikke stenger som den skal.

Ved bytte av ventilsett har jeg opplevd at det går an å sette ventilene feil vei. Da vil pumpen enten ikke suge inn vann - eller den vil ikke pumpe ut dritten. Så det kan være lurt å sjekke det før man durer iveg og åpner hele vannsystemet.

NB! Tamponger i systemet er noe dritt - hele tiden.  :wink:

KAT

Mitt pumpedass ligger nå demontert i vann i oppvaskkummen på kjøkkenet hjemme i vinterboligen. Etter overbevisende argumentering i en tidligere tråd har jeg valgt å ikke bytte det ut med porta potti. Akter å sette det inn igjen som det var. Med sjøvann inn gjennom bunnen og de ikke-flyktige stoffskifterestene fra organismen ut i sjøen igjen. Enkel å demontere. Og bør kunne la seg gjøre å få sammen til en dass igjen og.

To problemer:

- Stempelet består av to messingskiver skrudd sammen med plass for gummipakning. Den ene skiva er irret helt igjennom, og er ubrukelig. Den andre er på god vei. Hvor kan jeg få fatt i denne reservedelen før dassen må inn i båten igjen før sjøsetting om 23 dager?

- Salt, kalk og mannskit er avleiret til forsteininger flere steder i systemet. Hvordan løses/fjernes disse enkelt, under samtidig hensyntagen til glasuren i dassporselenet og behovet for integritet og fravær av hull og riper i plastdelene.

Og et problem til:

- Har noen noen triks for å pleie gummipkninger i slike systemer best mulig. Gummien tørker vel inn med åra. Er det hensiktsmessig å smøre dem med fett av typen Vaselin og denslags?  

Rattata

- Salt, kalk og mannskit er avleiret til forsteininger flere steder i systemet. Hvordan løses/fjernes disse enkelt, under samtidig hensyntagen til glasuren i dassporselenet og behovet for integritet og fravær av hull og riper i plastdelene.

Dette er såkalt urinstein, og er en kalkforbindelse. Dette dannes av urin og saltvann. Det løses opp med syre, f.eks eddik. Men 5 - 10% saltsyre kan også brukes, men vær forsiktig med hudkontakt og klær. Som forebyggende tiltak er det greit med en "dæsj" eddik i skålen en gang iblant i løpet av sesongen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mitt pumpedass ligger nå demontert i vann i oppvaskkummen på kjøkkenet hjemme i vinterboligen. Etter overbevisende argumentering i en tidligere tråd har jeg valgt å ikke bytte det ut med porta potti. Akter å sette det inn igjen som det var. Med sjøvann inn gjennom bunnen og de ikke-flyktige stoffskifterestene fra organismen ut i sjøen igjen. Enkel å demontere. Og bør kunne la seg gjøre å få sammen til en dass igjen og.

To problemer:

- Stempelet består av to messingskiver skrudd sammen med plass for gummipakning. Den ene skiva er irret helt igjennom, og er ubrukelig. Den andre er på god vei. Hvor kan jeg få fatt i denne reservedelen før dassen må inn i båten igjen før sjøsetting om 23 dager?

Og et problem til:

- Har noen noen triks for å pleie gummipkninger i slike systemer best mulig. Gummien tørker vel inn med åra. Er det hensiktsmessig å smøre dem med fett av typen Vaselin og denslags?  

Rattata

Så vidt jeg skjønner har du gjort den største d@#$t-jobben allerede, demontering av pumpa :cheers: Da vil jeg sterkt anbefale deg å skifte alle gummipakninger i pumpa også. Siden du snakker om "vinterboligen" regner jeg med at du bruker toalettet i båten store deler av sommeren. Som båtboerlangturseiler over flere år har jeg vel byttet pakninger omtrent hver 9. måned. Et komplett sett med pakninger koster noen hundrelapper. Det fine er at det sammen med pakningene ligger en komplett eksplosjonstegning av hele doen, med delenummer på alle delene. Dette gjelder ihvertfall for RM69 toaletter, og jeg tror kanskje at Jabsco bruker de samme delene. Hvor lett det er å få fatt i ekstradeler vet jeg ikke, men Malfix i Oslo fører iallefall RM69.

Forøvrig er båtdo det suverent beste eksempelet på at båtutstyr ikke er laget for å bli brukt. Det virker fint for en tur på fjorden hver 14. dag, men plasser noen båtbomser sammen, jeg lover deg at de snakker om doen sin i løpet av 10 minutter! (og det er ikke fordi de er så fornøyde...)

Nattmannen

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 1 år senere...

"Toalett ombord" overskriften passer bra med det jeg her skal komme med, istedet for at jeg lager nytt emne....

Jeg var på Maritim i ettermiddag, for å kartlegge/undersøke alle duppeditter som trengs til alle mine prosjekter for denne vinteren.

I den forbindelse fikk jeg 2 overraskelser : (om dette er alment kjent, er det bare jeg som er treg)

Det er skrevet en del her på forumet om at man IKKE skal bruke "billigpapir" til "rompebruk", da dette inneholder så mye lim. Det er derfor anbefalt finere papir. Jeg har derfor gjort det. FEIL sier Maritim. Dette skyldes at i finere papir så er der små tråder innvend i papiret, som har en tendens til å sette seg fast på kniver (for de som har kvern) eller i utpumpinga. Jeg ble oppfordret til å ta billig papir, dyrere parpir, legge 1 ark i hver sitt litermål, og se om ikke jeg ble overrasket over hva som løste seg først opp i sin helhet..... Hva mener dere om dette ??????

Den andre overraskelsen jeg fikk (og her tror jeg det syndes en del, ihvertfall utfra det jeg har sett/pratet med folk om luftinger på andres båter). Det er at jamfør "retningslinjer" så SKAL IKKE lufting for vann og septik ligge på samme skuteside. Dette skyldes bakterieinfisert luft som kommer fra septikluftinga som kan påvirke vannet gjennom dens lufting. Oijda da jeg, men nå er det slik at mine luftinger kommer til å ha en avstand på ca 7 meter sa jeg. Spiller ingen rolle fikk jeg da til beskjed. OM jeg allikevel skulle gjøre det, måtte jeg ihvertfall sørge for at lufting til septik var lengst akter i forhold til lufting til vann...... Tar jeg feil eller ikke når det syndes ganske mye på dette området ???

Hei.

Jeg ble oppfordret til å ta billig papir, dyrere parpir, legge 1 ark i hver sitt litermål, og se om ikke jeg ble overrasket over hva som løste seg først opp i sin helhet..... Hva mener dere om dette ??????

Men dette forsøket sier jo ingenting om at papiret med lim kan klumpe seg etter at det er kuttet opp og skylt ned? Og det sier ingenting om hvilket papir som legger seg på knivene. Det eneste det sier er at den ene sorten papir løser seg fortere opp i potta dersom en glemå skylle ned! Så begge påstandene kan være rette, både at limet lager "papirklump", og at det kan sette seg fibrer på knivene.

. . så SKAL IKKE lufting for vann og septik ligge på samme skuteside. Dette skyldes bakterieinfisert luft som kommer fra septikluftinga som kan påvirke vannet gjennom dens lufting.

Dette er jo helt innlysene, i teorien! Og selvfølgelig kan vinden føre bakterier over dekk og inn i vanntanken selv om lufting er på hver side, - i teorien! Eller til nabobåten som ligger ved siden! :puke:

Kanskje en burde koke alt vann og gå med munnbind i båten? Det er jo direkte farlig å være ute med båt ser det ut til, selv når en ligger fortøyd for storm! :wink::wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har pleid å kjøpe det spesialpapiret som selges til Porta-potti toaletter. Jeg har riktignoket vanlig pumpetoalett uten septiktank, men etter det jeg har sett så løser dette pairet seg meget lett opp når det pumpes ut. faller nesten som snø... :rolleyes: . Det koster 40-50 kroner for en firpakning, men det er mye på rullen så det holder en stund.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Plutselig sitter du der med hånda full av dr..t fordi papiret løste seg opp/revna. Takke meg til skikkelig maskinpapir...

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol:

Tror sannelig greker-metoden er det enkleste, jeg. Den ble innført i Hangarskibet etter at far måtte stake opp en limklump av "sandpapir" i innløpet i sommer. Fyttigrisen for en jobb! Det er visst mye som er drittarbeid, men å gjøre rent etter at innholdet i en og en halv meter septik-slange har sprutet ned i bunnen av båten, det er den slags ting man bare gjør EN gang ... :cryin: (Netse gang er det QB sin tur, det er banna beint!! :yesnod::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 7 år senere...

Ser av andre tråder at det brukes mye rart for å rense opp i do og septik ombord når disse begynner å bli tette. Selv lurer jeg på hva som brukes løpende for å holde systemet oppe?

Vi har ikke nok ferskvann ombord til å dedikere det til doen. Har lurt på om jeg skulle hive i en skje oppvaskmaskinpulver i ny og ne. Det er jo lagd for å rense svært gjennstridige saker. På den måten holder vi muligens systemmet trimmet hele tiden. Erfaringer fra noen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...