bjoris Startet 1.August.2008 Link til dette innlegget Startet 1.August.2008 (redigert) En kompis av meg har problem med ladingen. Vi måler 14,2-14,4 på dynamo, men bare 12,2 når vi kommer til forbruksbatteriene, disse hadde før start av motor bare 11,8. Målt med multimeter. Jeg mistenker vel at det er laderegulatoren som har tatt kvelden hvor nå enn den er plassert? Er det noen måte å måle om denne er gåen med et vanlig multimeter? Det er en boks i motorrommet på denne Bavariaen der det går 3 middels tykke røde ledninger til... Hva dette er vet jeg ikke... Han skulle nå først gå over alle koblinger, pusse og sette inn med 5-56 eller liknende. Noen tips før han må ringe Volvo verkstedet og pengene begynner å renne ut? Redigert 1.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
GeirT Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Boksen er en laderfordeler. Dvs. en boks med dioder som skiller batteriene fra hverandre, men som sørger for at begge får lading. Enten er det feil på denne eller så er det irr på kontaktene. Forsøk å gjøre de rene først. Ikke bruk 5-56, puss heller med smergelpapir til du får blanke friske flater skru godt til. Mål å se om det ble bedre og dekk så alle kontaktflater med syrefri vaselin. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Blue_Dragon Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Det kan jo hende at det er feil på forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Siden batteribanken i utgangspunktet var utladet (11.8V) vil det gå mye ladestrøm. Dette vil føre til spenningsfall frem til batteriene, hvor mye er avhengig av dimensjoneringen på kablene. Hvis det er montert skilledioder må man benytte en regulator som føler spenningen på batteribanken. Dersom dette ikke er tilfelle er det som dere registrerer bare hva man kan forvente. Ellers har det vært mange beretninger på forumet om Volvomotorer som i utgangspunktet har dynamo med regulator som kan føle på batteriene, men der denne kabelen istedet er koblet direkte til utgangen på dynamoen og således spolerer hele vitsen. Kabelen er vanligvis omtalt som "den gule". Sjekk dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Det kan høres ut som om dynamoen regulerer etter spenningen før skilledioden. Slike skilledioder har et spenningstap. Dersom dynamoens senseledning er koblet til + på dynamoen slik som er standard fra VP vil ikke dynamoen kompensere for spenningsfallet. Dersom så er tilfellet bør senseledningen kobles fra dynamoens + og forlenges slik at den kan kobles til forbruksbatteriet/-banken. Husk sikring nært batteriet. Selv foretrekker jeg skillerele, dette gir ikke tap av ladespenning. Brigg Lagt til: Ingar var litt raskere. Redigert 1.August.2008 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart 1.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 (redigert) Takk for svar, men dette opplegge går jeg utfra at er standard fra fabrikk. De kjøpte båten for snart 2 år siden og det har fungert flott hittil, men nå sliter de med lite strøm hvis ikke landstrøm brukes. Ved bruk av landstrøm er det over 14 volt på batteriene etter en stund..., mens det kommer ikke over 12,2 ca ved motorkjøring, samme hvor lenge de kjører... Ser for meg at vi først får sjekke ladespenning inn og ut på skilledioden... Redigert 1.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Hvis det er 14.4 på dynamo og 12.2 på batteriet kan det tyde på at forbindelsen rett og slett er brutt. Følekabelen, hvis den finnes, er også koblet til dynamoen, men ikke gjør noe med dette foreløpig. Start ved dynamoen og mål dere frem mot batteriene, finn ut hvor 14.4 volt'en blir "borte". Som du sier er det sikkert lurt å sjekke ved den boksen først. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Som en annen her sier, sjekk "baklengs". Skilledioden har en kabel fra dynamoen bilde, mål spenningen på midtre kabel først og se om de utgående har samme spenning. På min er det minimal forskjell her. Følg de to kablene fra dioden mot batteriene, og mål hele veien. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
logget av Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Bak på dynamoen er det festet en sort ledning (ca 10 kvadrat). Denne er koblet til en bolt med 17 eller 19 millimeter sekskanthode nede på motorblokken. Sjekk om denne bolten på motorblokken har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 På den bolten er metalhylse. Se etter rust på den og skiver under bolte. Dette er svakhet på VP motorene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.