torik Startet 6.April.2004 Link til dette innlegget Startet 6.April.2004 Hei. Jeg har en Yanmar 3QM 33hk med saltvann kjøling. Er det noen som har bygd om en slik motor til ferskvann kjøling, og kan gi meg tips om hvor stor varmeveksleren skal være. Evt. tegn. på den. Håper på svar Hilsen torik Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Hvorfor vil du legge ned så mye tid og penger i noe så gammelt uten at du har noen som helst garanti for resultatet? Motoren er jo fortsatt like rusten og like gammel når du er ferdig med jobben? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Har en slik en jeg også. Tipper at der er dårlig kjøling og gjengrodde kanaler som har fått deg på tanken om ferskvannets velsignelser. Jeg slo det fort fra meg. Åpnet kjølesytemet kjemisk i stedet, tilstrekkelig til at tempen holder seg noenlunde nede. Så får maskinen heller gå til den en dag står. Bare lekkert. Fort går det jo ikke lell. Sitér dette innlegget Link to post
Eimo Svart 7.April.2004 Link til dette innlegget Svart 7.April.2004 Hei . Jeg hadde en sånn motor i min sandvik 25, den hadde rørkjøling på utsiden av skroget, et reservoar til ferskvannet og en impellerpume som var skrudd utenpå den eksisterende impellerpumpa. Begge impellerene var altså drevet av samme aksling. Sytemet hadde ingen termostat, men fungerte likevel bra. jeg vet også at det er et problem på 3QM at hullene i kjølekappa mellom blokka og toppen gror igjen etter en del år med saltvanns kjøling, de vil nok uansett lønne seg for deg og ta av toppen og stake opp/ gjøre rent. Den dagen du kjører den litt for varm , kan toppen sprekke og den koster melom 18000 og 19000 kr. Å gå på bruktmarkedet for å få tak i en topp kan du glemme , det er som å finne den berømte nåla... PS. tror det var Nogva motorfabrikk som bygde disse kjølesystemene på 3QM 30. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
torik Svart 10.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2004 Hvorfor vil du legge ned så mye tid og penger i noe så gammelt uten at du har noen som helst garanti for resultatet? Motoren er jo fortsatt like rusten og like gammel når du er ferdig med jobben? Lotus Motoren har kun gått i ferskvann og er nyoverhalt. Jeg skal nå ha den i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
torik Svart 10.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2004 Har en slik en jeg også. Tipper at der er dårlig kjøling og gjengrodde kanaler som har fått deg på tanken om ferskvannets velsignelser. Jeg slo det fort fra meg. Åpnet kjølesytemet kjemisk i stedet, tilstrekkelig til at tempen holder seg noenlunde nede. Så får maskinen heller gå til den en dag står. Bare lekkert. Fort går det jo ikke lell. Moteren er i topp stand og har kun gått i ferskvann (overhalt). Jeg skal nå ha den i saltvann og tenkte :FØRE VAR: torik Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.April.2004 Link til dette innlegget Svart 10.April.2004 Hei torik Siden motoren din har gått i ferskvann og samtidig er såpass gammel, burde ikke det være et argument for å IKKE montere ferskvannskjøling? Motoren er sikkert generelt slitt, samtidig som kjølesystemet er sånn ganske bra. Kanskje er det slik at etter 10 nye år i saltvann, tar motoren kvelden, men kjølesystemet er fortsatt ok. Hvis fremtiden ser slik ut, er det neppe lurt å montere ferskvannskjøling. Siden det er vanskelig å spå om fremtiden, må du selv avgjøre om du synes dette er vel anvendte penger. Hvis du velger å montere ferskvannskjøling, så er neste spørsmål. Skal motoren ha samme driftstemperatur som før? Eller skal du kjøre på 80 grader? Hvis du velger det siste: Må det foretas andre justeringer når motoren har en mye høyere driftstemperatur? I såfall hva og til hvilken pris. Er det hensyn å ta? Det hele koker ned til et enkelt lite spørsmål: Hvor mye må det egentlig koste før det koster mer enn det smaker? Først sjekker du litt, så vurderer du litt og så avgjør du om det forsatt smaker bra. Dine penger, du avgjør. Bruker du penger på en ting, blir det mindre til en annen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Moteren er i topp stand og har kun gått i ferskvann (overhalt). Jeg skal nå ha den i saltvann og tenkte :FØRE VAR: Hei torik! Har samme problemstilling som deg. Kjøpte en bruktbåt fra 1973, med 2-syl. direktekjølt Sabb diesel. Båt og motor har hele sitt liv tilbrakt i ferskvann - altså: Ferskvannskjølt. Nå går den i saltvann - men jeg har allerede bestillt time til høsten for å bygge den om til "ordentlig" ferskvannskjøling, med egen ferskvannskrets. Av praktiske grunner kommer jeg til å velge utvendig rørkjøling isteden for varmeveksler. Vil også beholde gamle termostaten, dvs. den arbeidstemperatur som motoren er innkjørt på og er vandt med. Dette for å unngå at motoren plutselig, etter 30 år, får hikkas av slike hetetokter, som en ferskvannstermostat vil gi. Lykke til med valget - egentlig ikke noe å lure på, synes jeg! Ellers så tilbyr MARITIM en Martec ferskvannskjøling til denne motoren - 3QM-30 for 8.880,- (gammel pris fra 2003!) Se katalognummer: 13051-14 side 115 i katalogen.............. ....eller på: http://www.maritim.no/ MARTEC F.KJØL. 3QM30 - Art.nummer: 13051-14 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
eivindch Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Torik: Hvis motoren din er i god stand og du planlegger at den skal vare lenge, bygg om til ferskvannskjøling så raskt som mulig! Saltvann tar knekken på motoren før eller siden. Jeg bygget om til ferskvannskjøling på min Volvo 2003 da den var 6 år gammel med originalkit fra Volvo. Det var en enkel jobb. Jeg vet ikke hva som finnes av originaltilbehør til din motor, men det finnes uoriginalt utstyr som sikkert er like bra som originalutstyr. Sett i gang. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Jeg går også og lurer på dette med ferskvannskjøling. Lukket system selvfølgelig, da jeg ser bare fordeler med dette. Spesielt vinterstid. Men jeg går nok en sesong uten nytt opplegg Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Walter ! Du bør ikke betenke deg på å skifte til "varm" termostat. Motoren trives langt bedre ved 90 gr. enn ved 60 gr. Hetetokter vil den ikke få om kjølerøret har tilstrekkelig kjøleflate. Ombygging til ferskvann er et fornuftig valg. Jeg har en 8hk type G som nå er 35 år gammel, men denne er fortsatt som ny. Var i sin tid levert med ferskvannskjøling og utvendig rør. Med utvendig rør og tørr exhaust blir opplegget meget enkelt. Du trenger kun det utvendige røret samt en ekspansjonstank med trykklokk. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Walter ! Du bør ikke betenke deg på å skifte til "varm" termostat. Motoren trives langt bedre ved 90 gr. enn ved 60 gr. Hetetokter vil den ikke få om kjølerøret har tilstrekkelig kjøleflate....... Jaaa, det der lurte jeg også på en stund. Tenker på varmeforskjellen fra nå ca 50-55 grader til ekte ferskvannskjøling på 80-90 grader - vil ikke det gå ut over diverse pakninger, lagre og simmeringer - som jo har blitt innkjørt på den "lave" temperaturen? Alt metall i motoren er "slitt inn" på den også - hvordan vil det reageare hvis det plutselig blir 80-90 grader varmt? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Jaaa, det der lurte jeg også på en stund. Tenker på varmeforskjellen fra nå ca 50-55 grader til ekte ferskvannskjøling på 80-90 grader - vil ikke det gå ut over diverse pakninger, lagre og simmeringer - som jo har blitt innkjørt på den "lave" temperaturen? Alt metall i motoren er "slitt inn" på den også - hvordan vil det reageare hvis det plutselig blir 80-90 grader varmt? Hei Walter, Sabb 2H har oppgitt kjølevannstemperatur ved saltvannskjøling på 40-60 grader og ferskvannskjøling på 55-75 grader. Så forskjellen blir ikke så stor, da den tydeligvis skal ha lavere driftstemperatur enn andre motorer. jeg har også lurt på å bygge om min, men ble frarådet dette av Sabb forhandleren. Dette pga pris (ca 10.000,- i deler), samt faren for at rustflak tetter til systemet. Så jeg er spent på hvordan det går med din, du har jo en fordel med at den kun har gått i ferskvann til nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Motoren tar ingen skade av øket temperatur. Det er tvertimot sundt for motoren. Før ombygging vil jeg anbefale en "systemrenskur", samt å sette inn en "strainer" i kretsen. Dersom denne settes mellom to ventiler vil den enkelt kunne renses uten tap av kjølevæske av nevneverdig grad. Hvilket opplegg tenker du deg for exhausten ? Tørr eller vannkjølt ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 .....Hvilket opplegg tenker du deg for exhausten ? Tørr eller vannkjølt ? Har egentlig mest lyst på tørr eksos, av praktiske årsaker, men ble frarådet dette av min tidligere Yanmar-pusher - nå Sabb-pusher! Mest p.g.a. isoleringsjobben for eksosrøret, her er det snakk om nesten 3 meter under dørken, montering av lyddemper, pluss "knallingen" fra tørr eksos....så, nå er jeg litt i tvil! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Hallo Walter ! Jeg antar du har vannkjølt gummiexhaust pr. idag der alt kjølevannet går ut i exhausten. Ved utvendig kjølerør må du da ha en egen sjøvannspumpe m/vanninntak for exhaustkjøling. Dette kan være en remmdrevet impellerpumpe eller Sabb sin dobble membranpumpe (koster skjorta) Tørr exhaust er enklest rett opp eller ned/tilsiden/rett opp alt. rett ut. Intet av dette passer vel i din båt. Dersom du må sette bort jobben blir det fort en kostbar løsning, da rørene må tilpasses nøye samt isolasjon og kapsling. Du må videre ha vibrasjonsdempede fester og en ekspansjonsbelg/kompensator mot motoren. Umulig er det dog ikke, heller utfordrende. Jeg leker litt med tanken om tørr gummiexhaust som er utvendig kjølt med ferskvann og ser en rekke fordeler med det. Jeg deler gjerne disse tankene med deg om du skulle finne det interessant. Om du ikke allerede vet det så ligger manual og delekatalog for 2H på medlemssidene. Jeg lastet ned og printet ut manualen idag. Den er omfattende med mye interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.