Jump to content

El. septikpumpe defekt, noen som kan anbefale erstatning?


simarli

Recommended Posts

Hei!

 

Har funnet ut at septikpumpen min har tatt kveld og trenger en ny.Lurer på om noen har noe å anbefale!Da jeg ikke har mulighet for å se om tanken er tom trenger jeg en som tåler tørrkjøring.Det er vel pumpa som er gåen når den ikke tømmer tanken og det kommer vann inn i båten når jeg åpner krana?Håper noen vet om en bra pumpe. :smiley:Hva kan brukes i kjølsvinet til å vaske bort lukt? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på tegningen av ejektor i siste innlegg i den artikkelen Ingar viser til, tømmes septiken ved ca 9-10 knop. Med en Hasla 27 blir det kanskje tøft å komme opp i "tømmefart"(?). Da er løsningen lavere høyde i forkant og større høyde i bakkant, f.eks. hhv. 10 og 40 mm. Har ikke testet med disse målene, men snakket med en kar som hadde ca. tilsvarende mål på sin ejektor og med tilstrekkelig sug ved ca 6 knop. (NB 800 hvis jeg ikke husker feil, og sikkert fabrikkmontert). Når ejektoren fungerer, er det en smart løsning. Slipper i alle fall problemet med el. pumpe som før eller senere kanskje svikter(?).

Link to post
Share on other sites

Hei!

Båten min er en halvplaner og har en marsjfart på ca 16 knop.Tror motoren har tatt kveld på min forrige septikpumpe.Er ikke helt med på det dere kaller ejektor,er det bare å sette slange rett fra tanken til kuleventilen og at farten på båten er avgjørende for tømmingen.Utløpet fra septiktanken min ligger lavere en ventilen,har det noe å si?Er ejektor noe som monteres på utsiden?Takker for svar :smiley: Måtte tømme tanken inni båten og det var en skikkelig drittjobb i denne varmen. :headbang: Hva med å sløyfe pumpa og se om tanken tømmer seg i 8-10 knops fart?Kan det være at det går?

Redigert av simarli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken tømmes neppe sånn uten videre. Da ken det fort gå den andre veien under fart, dvs. at septiktanken fylles med sjøvann!

Se skisse av ejektoren i innlegg nr 56 i artikkelen som Ingar henviser til. Ejektoren monteres under utløpet fra septiken, dvs. under båten. Det blir et sug når båten oppnår en bestemt fart, og septiken tømmes. Med 16 knop er det ikke noe problem å bruke de oppgitte målene. Ejektor er en klar fordel i stedet for pumpe slik jeg ser det. Hadde pumpe (som fungerte 100%), men da jeg monterte ny septik, ble pumpen erstattet med ejektor (jf. innlegget som nevnt).

 

Tilføyet: Du bør enten ha tømming fra tanken via sugerør fra toppen, eller ha montert svanehals. Du bør i alle fall ha en innretning som hindrer at gørret renner rett ut når tanken fylles. Dette er beskrevet X antall ganger her på BP. Sjekk via søk-funksjonen.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv kun en vanlig skrogjennomføring til septiken. Tanken begynner å tømme seg ved rundt 12 - 13 knop. Ingen ejektor montert.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Men må en ut med nesten 5000 for å få noe som er bra?Stort innhogg i feriebudsjettet dette og hadde håp om å komme fra det litt billigere. :smiley:

Ja, da kan du jo kjøpe omtrent samme pumpa for kr. 900 + mva og frakt. Det blir ca 1500 kroner for pumpa levert på døra med jetcarrier.com.

 

http://www.hodgesmarine.com/Jabsco-Filterl...b50890-1000.htm

 

Jabsco og Flojet er vel samme konsern. Pumpa kan tørrkjøres. Og går driten gjennom slangen, går den gjennom pumpa. Tror Whale også var en del av samme konsern, men vet ikke sikkert.

 

Whale er noen dollar dyrere. Har denne pumpa selv og kan anbefale den.

Du kan kjøpe den hos f.eks. Shipstore.com for kr. 1150 + mva og frakt.

http://www.shipstore.com/SS/HTML/WHA/WHABP2552B.html

 

 

Kan anbefale både Hodges Marine og Shipstore.

Og Jetcarrier? Sjekk selv på http://jetcarrier.com

 

 

 

PS: Hvis nettbutikkene i USA kan selge pumpa for 1150 spenn + mva, hva tror du da de kjøper dem inn for?

Hva tror du Maritim kjøper den inn for?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror at Lotus har en knallbra løsning på en erstatning.Blir litt irritert over at alt skal være så dyrt i Norge,hvorfor skal alle ha 3-400 prosents fortjeneste på alt de selger.Kjøpte garmin kartplotter på ebay og var kjempefornøyd så jeg kommer til å sjekke før jeg kjøper noe her på berget.Tusen Takk til alle som har svart på innlegget mitt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Er det noen som har andre steder man kan inportere båtutstyr fra? Har nå holt på en mnd for å prøve å få tak i septik pumpe. Den Whale gulper som maritim har, skal de nå ha 4800kr- for. så jeg har prøvd begge nettbitikkene lotus anbefaler men ingen kan levere, det er jo under halv pris på dem der borte , men det hjelper ikke meg nå. :cryin:

Er det andre steder som kan anbefales eller tar vanligvis det så lang tid?

aanton

Link to post
Share on other sites

hei ja

Det trodde jeg også, så jeg bestilte, men jeg ble oppringt fra Maritim, og de sa att den prisen er på ett sånt restetorg, som de ikke hadd fåt slettet ennå :confused: , og att de ikke har flere igjen til den prisen , men kunne skaffe til kr.4800

 

Det er jo også synd ikke Maritim har oppdatert ennå, serlig når de er klar over det.

 

men nå har jeg prøvd meg igjen på

Hodges Marine Electronics

 

aanton

Redigert av aanton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...