Jump to content

3-fot syken, hva er det?

Wasco

Recommended Posts

Poseidon !

Mener du at du har fått flere muligheter og mer å ta av innen båtlivet ved å øke størrelsen på farkosten ?

Ja, helt klart, f.eks.:

Romslig tett hus og god sentralfyr betyr at båtsesongen er minst 365 dager hvert år.

Vil vi ha med kursdeltagere eller andre på overnattingsturer så står 10 køyer ferdig oppredd, klar til bruk.

Det er også ganske OK å ha et styrehus med plass til minst 10, og rikelig med utstyr til å tilfredsstille dippedutt-freakene.

Et maskinrom hvor 10-20 kan oppholde seg samtidig og spasere oppreist rundt motorene er ganske anvendelig og når man har grønnmalte motorer så passer det godt med flere kvadratmeter verktøytavle, søylebormaskin, smergelskive, arbeidsluft, arbeidsbenk, skrustikke, osv, osv

For de virkelig fine dagene er det også helt topp med langbord på akterdekket, 16-18 samlet rundt bordet og oppdekning med helstekt lammelår. Og skulle det komme en regnbyge er det bare å svinge kranarmen akterover og dermed ha en solid "bom" for et stort bomtelt.

Kanskje burde jeg også ha nevnt fordelene med to kjøleskap, to frysebokser, to stekeovner, mikrobølgeovn og kaffemaskin . . . .

Så båtlivet blir noe helt annet med 120 tonn, fordelt på 72 fot og 3 meters dypgående - ikke minst når man skal finne seg kaiplass :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror forøvrig den sykdommen har større spredning i Norge enn i andre land , se f.eks til Sverige der de har en mye lengre båttradisjon enn det vi har

Edit !

Minner bare om Vikingene!!!!!! Ikke kom med noe sludder om at svenskene har lengre tradisjoner når det gjelder båter!!!! Vinland ble oppdaget av en nordmann!!!!!!!!

+ :flag:

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Min progresjon er etter boka: 25, 28, 31 og nå 34 fot på tre og et halvt år. Og med vår første FB-båt har vi nå to forhold vi ønsker å rette på, litt større akterdekk og litt større plass på FB. Hovebegrunnelsen for den vi har nå var større senger og bedre dusjmuligheter inne. Men vi er allikevel så fornøyd så langt etter første sesong at vi høyst sannsynlig beholder den vi har nå også neste sesong - trur eg.... :wink:

Ja, helt klart, f.eks.:

Så båtlivet blir noe helt annet med 120 tonn, fordelt på 72 fot og 3 meters dypgående - ikke minst når man skal finne seg kaiplass :wink::wink:

Akkurat , det forstår jeg når bruksmønsteret er slik du har det , for oss med kun fritidsbruk så tror jeg det blir litt annerledes , går man over en viss størrelse så gjør man det vanskeligere for seg selv å besøke flere og flere plasser da båtstørrelsen hindrer tillegging pågrunn av størrelse,seilingshøyde osv osv.

Å legge seg til i Grebbestad i fellesferien med 45fot blir straks en større utfordring enn med en 35foter og veldig mange broer er 17-18meter høy og da skal man ikke opp til mer enn rundt 37fot før problemet med å komme under dukker opp , dybden er nok et mindre problem.

Å legge seg til i Grebbestad i fellesferien med 45fot blir straks en større utfordring enn med en 35foter og veldig mange broer er 17-18meter høy og da skal man ikke opp til mer enn rundt 37fot før problemet med å komme under dukker opp , dybden er nok et mindre problem.

Jeg tror ikke Poseidon har problemer med å komme seg under 17-18 meter høye broer. :wink:

Seilbåter er derimot plaget med slikt, og det er en del seilbåter som får nærkontakt med det norske kraftnettet hver sommer. :eek:

Poseidon, jeg har alltid tatt med noen sekunder til å se på avataren din når du poster.

Nå fikk jeg jo høre litt mer om båten din, men har du laget en side for båten din, eller ligger det ett fotogalleri o.l.?

Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en ordenlig skøyte og flytte inn i den, båten din kan vel bidra med inspirasjon vil jeg tro.

Bendik

Akkurat , det forstår jeg når bruksmønsteret er slik du har det , for oss med kun fritidsbruk så tror jeg det blir litt annerledes , går man over en viss størrelse så gjør man det vanskeligere for seg selv å besøke flere og flere plasser da båtstørrelsen hindrer tillegging pågrunn av størrelse,seilingshøyde osv osv.

Jeg ser ikke helt problemet med størrelse, dypgående, seilingshøyde osv. Du velger leia som passer for deg, du trenger deg ikke opp i en marina som er overfylt av andre fordi det trengs ikke. Kaiplass for store båter er det nok av. Går du ut i skjærgården er det god nok plass til å slippe anker de fleste plasser. Når det gjelder mannskap holder det med en god istedet for flere ukyndige.

Lykkelig fritidsbåteier med fri seilingshøyde på 30 meter.

, går man over en viss størrelse så gjør man det vanskeligere for seg selv å besøke flere og flere plasser da båtstørrelsen hindrer tillegging pågrunn av størrelse,seilingshøyde osv osv.

Som kona sa når ferien var over, i år har det vært utrolig mye lettere å finne plass til båten vår, enn hva tilfellet har vært med tidligere båter før.

Uansett hvor vi har vært har vi funnet plass, også når vi har vært på handletur til byer så har det heller ikke vært noe problem.

Og vi gikk fra 40 fot til 66.......

Merk, vi har ikke mast.

Vi har lagt til for anker forut og akterfortøyning til fjell såvel som longside. Helst longside. Vi har kun lagt på svai på dagtid. Jeg er pysete av meg, men om det skulle blåse opp og få drift på 57 tonn, så foretrekker jeg fortøyning til fjell.

Det som også er spesielt med vår båt er at denne stikker en del men at skroget buer ikke innover under vannlinje, men fortsetter i rett bane nedover en del før den skrår inn mot kjøl. For å løse dette har jeg 4 stk lavprofil bildekk som fendring under vannlinje.

Jeg har nevnt for flere andre førere av større båter, og de bekrefter kona`s utsagn om at "noe større båt, dess lettere å finne plass".

Det må bemerkes at vi i år ikke har benyttet gjestehavner, men om vi skulle gjort det, så hadde heller ikke det vært noe problem, da det synes som om alle byer har en eller annen form for kai som det går an å ligge på. Det går også an å ringe (noen) respektive havner forut ankomst for å bestille plass.

Når det gjelder seilingshøyde, så rager vi litt over 8 meter over vannlinje. Det har sålangt ikke skapt problemer for oss. Kun èn plass har vi sett vhf antenne subbe, og det var på broa i sørlandsleia (leden mellom tromøysund og Tvedestrand). Det som heller var utfordring her, men som gikk greit, var å komme igjennom vrangsundet grunnet lengde :smiley:

Men det som jeg også synes å ha sett endringer på i forhold til tidligere, så ser det ut som at flere og flere av motorbåtførere velger longside tillegginger fremfor anker ut akter og baugfortøyning? Om dette er riktig, så kan jeg svært godt forstå det. Etter at vi selv begynte med dette er det helt slutt på å "følge med et halvt øre" på vinden om det blåser opp om natten...........

Det må bemerkes at vi i år ikke har benyttet gjestehavner

Hm... (ok, det var såpass lenge før sesong at det teller vel ikke :lol: )

Foruten at båten din er et godt eksempel på at selv motorbåter er pene båter bare de blir store nok så stemmer det nok at det er lettere å finne plass til såpass store båter som din. På den annen side har det vært merkbart mindre båter det meste av sommeren. Midt i juli er det litt kaos i enkelte havner uansett, men høysesongen har vært kortere.

Det som aldri slår feil er at det er stadig noen som kommer drivende (ellerfossende, alt ettersom) med båter de ikke behersker. Da kan selv den største havn bli litt for liten. :wink:

Takk for sist Sjøtummel. Det var vel under fløteseilasen eller hva dere nå kaller den/tidlig juni?

Personer som ikke behersker farkostene sine er det beklagligvis noen av, men har inntrykk av at det har vært mindre av det i år enn tidligere ?

Jeg ser også i avisene som du sier at der har nok vært mindre båter i år kontra tidligere.

Lagt til : vi har forresten vært i gjestehavn i sommer natten over, Tvedestrand. Det er en by barna våre forlanger å besøke hvert år grunnet bokbutikkene....... Det er også en havn som er koslig å besøke hvor det ikke er for mye båter/folk.......

Redigert av Verrie (see edit history)
Takk for sist Sjøtummel. Det var vel under fløteseilasen eller hva dere nå kaller den/tidlig juni?

Var nok flere som så deg da og la merke til at du opptok relativt mange plasser som ellers var beregnet på å ligge med baugen/hekken inn til brygga og benytte utlagte bøyer til akterfortøning? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:tongue:

Tenker nok det ja.

Jeg fikk klar beskjed fra havnevert (spedisjonsfirmaet) om å ligge. Jeg tilbød meg å flytte over til lastekaia, alternativt legge meg på utsiden av "Øya", men nei, bare ligg var beskjeden.

For meg betød det intet hvor jeg lå, strømuttaket på brygga var ikke brukandes allikevel...........

Men om det hjelper for din del, så hadde jeg en stund 5 båter på utsiden av oss igjen.......

Apropos bøyene. Ville du foretrekke om jeg la båten vår på dem ? Neppe.

For øvrig, så var jeg vel omtrent eneste betalende gjest den helgen. Alle seilere slapp dette som følge av avtale mellom arrangør og kommune, hvilket havnevert ikke var så overbegeistret for........

Redigert av Verrie (see edit history)
Apropos bøyene. Ville du foretrekke om jeg la båten vår på dem ? Neppe.

For øvrig, så var jeg vel omtrent eneste betalende gjest den helgen. Alle seilere slapp dette som følge av avtale mellom arrangør og kommune, hvilket havnevert ikke var så overbegeistret for........

Har ingen meninger om hvor du burde ligge, har heller ingen formening om bøyene er solide nok for din båt (hvis det var det du tenkte på?), la kun merke til at det var mange båter i havnen og en stor flott grønn båt som lå langsmed kaia hvor det ellers på travle dager ligger båter med hekk eller baug inn til kaia.

Havneverten er vel ikke så fornøyd med kommunen i det hele tatt siden de mister driften av gjestehavnen og kommunen vil overta selv fra og med nå i høst er det vel? :wink:

:wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og etter hva jeg forstår, så er det en del som ser frem til at kommunen overtar. Jeg aner ikke om de nåværende har gjort dårlig jobb eller ikke.

Bøyene tåler lite. Jeg brukte en av dem på 40 foteren tidligere. Jeg flytta hele moringa.

Dernest er de plassert for nærme brygge, båten vår er lengre enn avstand moring/brygge.

Jeg ble også fortalt at 3 moringstau flyter under vannlinje som kan skape ubehag for båter som ferdes mellom moringer og brygge. Blåsene er avslitt.

Men jeg hørte også at Lillesand kommune skulle bli noe mer restriktiv mtp vinterlagring av større båter i havna. Hørt noe om dette ?

For å ta en avsporing, det var forsåvidt artig å være den angjeldende helg der. Vi ble over grunnet 6-åringen som måtte til legevakt i Arendal grunnet streptokokker i halsen og enkel tilgang på slush fra Narvesen som eneste "legemiddel" :tongue: Mange rare folk, noen så til de grader konkurransebevisste mens andre mer bedagelige. 1 fyr måtte jeg omtrent hive ut. Vi satt på akterdekket og koste oss og der kom et par karer på bryggen og sa "han måtte bare se hvordan den så ut inni....", jeg så inn i båten og der stod det en gjøk midt i salongen. Han hadde rett og slett kommet opp, åpnet døra og tatt seg til rette. En kar i ca 60 års alderen. Makan til frekkhet skal du lete lenge etter!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...