Enzo Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Interessant dette Verrie. Dette "problemet" er en av få grunner til at jeg ikke har rykket et stykke til opp i størrelse de 2 siste gangene jeg har byttet båt. Jeg bruker båten omtrent 30helger i året til å ligge på små øyer ol i vestfoldskjærgården med baug inn og det er der jeg er litt i tvil med tanke på om jeg da måtte ha gitt avkall på plasser å ligge , dybden og seilingshøyden er ikke noe problem men det blir mye båt (vindfang) som skal ligge der da og jeg har innbilt meg at det kan skape problemer men det er kanskje feil tankegang. En gang eller 2 iløpet av en sommerferie så seiler vi også under broer med seilingshøyde 17meter og der ville vi også fått problemer om vi går opp i størrelse på båten , en båt på 40fot eller større har vel gjerne 18-20meter mast + antenner og slikt Redigert 10.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Og etter hva jeg forstår, så er det en del som ser frem til at kommunen overtar. Jeg aner ikke om de nåværende har gjort dårlig jobb eller ikke. Bøyene tåler lite. Jeg brukte en av dem på 40 foteren tidligere. Jeg flytta hele moringa. Men jeg hørte også at Lillesand kommune skulle bli noe mer restriktiv mtp vinterlagring av større båter i havna. Hørt noe om dette ? Jeg har ikke plukket opp noe spesielt med hensyn til misnøye om hvordan de har drevet båthavna, kommunen vil i allefall ikke si noe slikt direkte, men alt har et forbedringspotensiale. Får heller kommentere det i en, eventuell, annen tråd siden blir "litt" på siden av tråden. Som du sikkert vet så er det en del "på gang" i Lillesand som berører de sjønære områder som marina, Kokkenes, Langbrygga osv osv så er nok en del av et større bilde og kommunen ønsker å ha størst mulig frihet til helhetstenkning, fornuftig spør du meg! Har også lurt på hvor solide de moringene er, men har sett f.eks noen små "prinsesser" på over 60 fot ligge der. Lengste båten, tror jeg, som jeg har sett ligge der må ha vært nærmere 70 fot (?), en nydelig gammel danske treseiler så skjønner ikke helt det med avstand fra bøye til kai? Vinterlagring, nei vet ikke, men lå svært mange båter der i vinter, og da våren kom og sesongen startet så lå de der fortsatt. En større båt (70 fot pluss)som er registrert i Berlin sparte visstnok titusener på å ha båten der kontra nærmere heimen! "Noen" var ombord og fyrte opp motorene med jevne mellomrom i vinter. Det kunne man både se og høre på lang avstand! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Vinterlagring, nei vet ikke, men lå svært mange båter der i vinter, og da våren kom og sesongen startet så lå de der fortsatt. En større båt (70 fot pluss)som er registrert i Berlin sparte visstnok titusener på å ha båten der kontra nærmere heimen! "Noen" var ombord og fyrte opp motorene med jevne mellomrom i vinter. Det kunne man både se og høre på lang avstand! Jeg tror det er en relativt innviklet historie hvor flere forhold er flettet sammen med hensyn til drift av den gjestehavna. Kommunen har lagt ut flere plasser i gjestehavna som faste plasser (dvs ikke for gjester). Samtidig var det en del som ikke var nevneverdig begeistret fordi forskjellige båter fikk forskjellige avtaler til ulike betingelser for å ligge i havna utenfor sesong/høysesong. Det har nok vært en nokså tilfeldig styring av hvor stor belastning bryggene har fått. Det er kanskje ikke noe stort problem at det ligger noen få større båter ved en brygge, men når antall store båter øker blir det litt verre. I tillegg har det ikke vært noen regler for god fortøying, og enkelte har latt båtene ligge uten tilsyn i flere måneder. Dermed har det vært en del slitasje på brygger og fortøyningsutstyr. Om kommunen vil administrere dette på noen bedre måte aner jeg ingenting om. (Bare et krav om at alle fortøyde båtene sine bedre, med fjæring på liner, ville redusert slitasje og skader i stor grad.) Jeg har en mistanke om at en enkel måte å redusere antall vinterbåter på i den gjestehavna er å sette opp havneavgiften akkurat så mye at det blir billigere å løfte båten på land for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.