Jump to content

Gamle lanterner til Fjordling 17

MotorOla

Recommended Posts

Jeg har en 1967-modell Fjordling 17 under oppussing, og nå er turen kommet til restaurering av lanternene. Glassene (dvs plastrør) er blitt misfarget og nærmest ugjennomsiktig i årenes løp, og er derfor modne for utskifting. Jeg har forhørt meg i en del båtustyrsforretninger, men ingen har vært borti lignende lanterner før. Dette synes jeg er litt merkelig da jeg har sett samme type lanterne på flere norske båter fra samme tidsepoke (bl.a With og Fjord). Det MÅ være noen som vet hvilket fabrikat det er, og om det går an å få tak i reservedeler!

Litt fakta: Selve lanternen er av forkrommet messing, ca. 70mm høy, 30mm bred og 40mm dyp. På toppen er det et skrulokk for skifte av pære. "Glasset" er som nevnt av plast,  42mm høyt og svakt konisk med ytre diameter 25mm nederst og 26mm øverst. Godstykkelsen på plastrøret er ca. 2mm. Innvendig er det en liten kant helt nederst som pæreholderen ligger an mot. Pæreholderen er forøvrig laget av messing med en krage av papp(!) rundt. Pappen er mer eller mindre gått i oppløsning. Det står ikke noe om fabrikat på lanternene.

Jeg er først og fremst interessert i å få tak i nye glass og evt innmat (pæreholder), eller i værste (beste?) fall: nye lanterner hvis noen skulle ha noe liggende. Det gjelder alle fire lanterner; akter, topp og sidelanterner.

Hvis ikke dette fører fram vurderer jeg å få tak i 25mm glassrør, kappe opp i riktig lengde og male sidelanternene med glassmaling. I såfall trenger jeg tips om hvor man får tak i glassrør!

På forhånd takk!

MotorOla

Bilde

• 4 måneder senere...

På Majali har jeg samme patent. Der fikk jeg ut kun deler av glassene men nok til å kunne lime fast en bit over lysåpningen.

Men på akterlanternen var det ikke noe å gjøre. Så da tok jeg en bit "polycarbonat" og vermet forsiktig i stekovnen og fikk bøyd det over et rør i riktig dimensjon. Dette funket greit etter litt prøving og feiling. Skulle tro det gikk fint å lakke denne "plasten" rød og grønno gså.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...