Jump to content

hvilket bruceanker og ankerrulle til Skibsplast 655?

HC74

Recommended Posts

Hei,

Jeg ønsker å montere ankerrulle og bruceanker på babord badeplatform på vår Skibsplast 655. Jeg har sett et par makene båter med slik løsning, men er usikker på dimmensjoner. Det er altså snakk om kun ankerrulle (eller 'catcher' eller hva det nå heter) og anker med tau. Ikke winch.

Det jeg er litt betekt med er hvorvidt ankeret vil ta nedi vannet ved kjøring, og dermed dra opp mye vann / sprut.

Hvor stort anker skal jeg velge, og hvilken ankerrulle?

Dersom noen i tillegg har bilder eller mål, så post det gjerne her! :smiley:

mvh

HC

Lå ved siden av en slik for et par dager siden.

Standard rulle på badeplattform med en 10 kg syrefast bruce. (holder lenge med 7,5).

Ankervinsj var en 600W sak montert i taukassa.

I bunnen av taukassa var det et hull og ankervinsjens 12mm tau gikk så ned i en kasse under taukassa.

Taukassa var en løs plastkasse, men skulle i løpet av vinteren bli litt mer forseggjort.

Meget bra opplegg. Kan anbefales.

jeg har 7,5 syrefast bruce på min, begynte med 5 kg, men så så pinglete ut itillegg ble vekten litt liten for frittfall vinsjen fra engbo (midivinsjen) har 30 m 14 mm blytau, men skulle valg 50 m har jeg erfart :rolleyes: Systemet har fjernkontroll, da jeg kjøpte båten, bestemte jeg meg kjapt for denne invisteringen etter å flere ganger dradd paraplydreggen ombord med gjørmerester og tare, og sakl man i holmer og skjær gå iland er den nesten ett must syntes jeg, bare å slippe ankeret, kjøre inntil land, losse passasjerer og utstyr og SEG selv :yesnod: trykke på fjernkontrollen og båten vinsjer seg ut fra land, utstyret kom på ca 15 lapper, og da monterte jeg selv, men føler det er verdt hver krone, slipper lenger unødig styr for å gå i land, samt at båten lettere skånes for skrammer og sår fra fjæresteinene, det er bare ett tastetrykk unna for å få båten vekk fra det elementet :cheers:

Vil det holde med et 7,5kg anker og bare vanlig ankerline/tau, eller må det være blytau eller kjetting?

I dag har jeg altså en dregg med kun tau, og en dregg med 2m kjetting og så tau. Dette har holdt i massevis, men jeg må som sagt dra masse gørr opp i båten når jeg tar opp dreggen.

Jeg ville tro at det kanskje holdt med kun anker og tau, og så evt en daumann når det trengs?

mvh

HC

En 7,5 kg bruce og 30m 12mm blytau blir meget bra.

Glem daumann. Noen sier at det er så bra, men min erfaring er at det har null og nada effekt.

Har dykket litt og sjekket ankertauet på egen og andres båter i sommer.

Minst halvparten av blytauet ligger langs bunnen til enhver tid, og det er selv om jeg har strammet opp skikkelig.

Hva skal man egentlig med en daumann når blytauet ligger langs bunnen i utgangspunktet og uansett hvor mye man herjer og drar, så ligger det fortsatt langs bunnen.

Det er mange her på forumet som kunne trengt en dykkerrunde for dreggtauinspeksjon. Da ville de kanskje fått seg en aha-opplevelse.

Glem daumann. Noen sier at det er så bra, men min erfaring er at det har null og nada effekt.

Dersom man ligger med blytaug akter og baugen i land og har strammet opp så trodde jeg at blytauet ikke nødvendigvis lå på bunnen. Dette er selvfølgelig avhengig av lengde på tauet. Dersom vinden kommer inn akter så mener jeg at det har rykket i akterfestet , men det er mulig jeg tar feil. I sommer kjøpte jeg en daumann eller ankerlodd som det het i Sverige. Med dette hengende noen meter fra båten , men ikke slik at det lå på bunnen, så virket deg som båten lå roligere.

Lotus :

Jeg kan tenke meg at tyngden av blytau gjør at det ligger på bunnen når det er stille , men har du sjekket dette dersom det var en del vind.

Hva som er godt nok er strengt talt mange faktorer som påvirker, er det stilt nok holder det gjerne med en stein og litt nylontau....trådstarter spør om det holder med vanlig tau, eller om det må brukes kjetting eller blytau, selvfølgelig kan det holde med kun vanlig tau, men er en fordel med kjetting eller blytau med tanke på hold og evt knag på tau på bunnen... men som sagt alt etter forholdene..

Hvorfor slite med et tungt stålanker når du kan få et lett aluminiumsanker - Fortress - i stedet? Det er et suverent anker så lenge det får draget i en og samme retning, som er tilfellet når man ankrer på den "skandinaviske" måten med baugen mot land. Det sitter som i fjell når det har fått feste, og er vel suverent best på bløt bunn. Jeg fikk senest bekreftet hvor bra det er når vi lå på Alden tidligere i sommer. Det satte inn med kraftige kastevinder om kvelden, og vi lå på en skrøpelig flytebrygge sammen med en annen båt. Den andre båten rodde først ut en paraplydregg, som vel var dødfødt i utgangspunktet. I hvert fall kom paraplydreggen nesten like fort tilbake igjen. Jeg rodde så ut mitt Fortress, og strammet til så jeg dro begge båtene + flytebryggen opp mot ankeret. Det var ikke snakk om at ankeret rikket på seg under uværet. Og så veier det nesten ingen ting når du skal ha det opp - nesten så du tror at du har mistet ankeret når det løsner fra bunnen :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Det ble vel her konkret spurt om Bruce, tau/blytau og kjetting til Skibsplast 655. Ingar svarte at 5 kg Bruce og 5 m kjetting (8 mm og deretter tau) holder. Det skriver jeg under på. Ved bruk av grov nok kjetting (8 mm til 10 mm) og litt lengre tau kan 2 m kjetting kanskje også være nok.

En 5 kg Brucekopi har gitt min 655 kjempegodt feste (også på sandbunn utenfor strand) i flere år. På steder der en 10 kg paraplydregg nesten uten motstand ble slept bortover bunnen sitter den 5 kg Brucekopien knallgodt. Jeg bruker også kjetting de siste meterne til ankeret og dette tror jeg har mer effekt enn å øke vekten på Bruce-ankeret til 7,5 eller 10 kg og så bruke vanlig tau. Man bør nok bruke enten blytau eller kjetting ytterst ved ankeret.

Nei, jeg har ikke sjekket når det er en del vind.

Jeg har imidlertid sjekket etter jeg har strammet opp så hardt at det knaker og jeg kan stå på tauet. Da ligger det fortsatt på bunnen i omlag halve lengden. Bunnen skråner jo mer eller mindre fra land og utover. Legger man f.eks ut blytau 4 ganger dybden, ville tauet hatt en vinkel på 14 grader hvis det var strukket helt ut. I det tilfellet ville tauet ligget langs bunnen mesteparten av lengden hvis bunnen skrånet mer enn 14 grader. Og 14 grader? Det er ikke mye helling. I praksis blir det derfor til at når man fortøyer i land vil tauet alltid ligge langs bunnen i store deler av tauets lengde og man vil alltid få strekket i tauet langs bunnen i den enden ankeret sitter. Glimrende. Ta på ABC-utstyret og dykk ned neste gang du har anledning. Du vil bli overrasket.

Ved fortøyning på svai blir det imidlertid en vesentlig forskjell. Da kan jo en skrånende bunn tvert om virke i sterk negativ retning om vinden kommer ugunstig. Da vil daumann absolutt ha sin misjon. Cluet er uansett å stramme opp skikkelig når man ligger med baugen i land og ankeret bak. Med skikkelig oppstramming spiller det mindre rolle om man har 5 eller 10 kg daumann hengende på tauet. Det er tross alt ankeret som holder båten, ikke daumannen. Daumannen ska sørge for at draget i tauet kommer langs bunnen. Hvis draget uansett kommer langs bunnen, gjør jo daumannen ingen nytte.

Redigert av Lotus (see edit history)

Jeg vil bare minne om at en Bruce-kopi ikke er et entydig anker. Jeg har et 30 kg syrefast i baugen med 10 mm kjetting. Vi hadde svært godt feste ute på Väderöarna for noen dager siden. Endel andre måtte forlate området på grunn av dårlig ankerfeste. Så langt jeg har erfart hadde minst to av disse også Bruce-kopi. Ulike kopier har noe ulikk vridning av ankerarmene. Jeg er imidlertid i konstant søking etter gode ankre. Vi kommer nok til å skifte ut vårt hovedanker til en annen type. I Strömstad har jeg flere ganger opplevd at jeg ikke har fått feste med vårt aktre 20 kg Bruce-kopianker. Det er tydelige forskjeller på skålutformingen på 30 kg ankeret og 20 kg ankeret. Det blir vel til at jeg får nytt bauganker og benytter nåværende bauganker som akteranker.

Man kan jo trekke ut blytauet på land og se hvor hvor mye av lengden som ligger på bakken. Denne testen blir jo ikke riktig siden vannet gir oppdrift og det kan være vanskelig å få til en fornuftig vinkel på ei brygge. Men man kan danne seg et bilde av hvor tungt et 40 m langt blytau blir og hvor mye som ligger på bakken når man trekker det man greier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...