Jump to content

Bil gps i båt? Og hvilken gps er den billigste?

Båtduden

Recommended Posts

Jeg bare lurte på om det går ann og bruke bil gps i båt på noen vis? Legge inn kart fra pcen eller noe inn i en bilgps?

Jo, slike GPSer som er egnet for både bil og fritidsbåt finnes.

I båten bør GPSen være mere vanntett enn det som trengs i bil. Så det er bedre å spørre etter en båt-GPS som kan brukes til bilnavigering.

I båten bør man bruke en GPS med NMEA-utgang, slik at man kan bruke den sammen med VHF-radio og autopilot, bl.a. De aller fleste for bil har ikke det.

Og hvilken båt gps er rimligst? Og de rimligste har de i det hele tatt mulighet for og navigere deg på noen måte?

Hvilken GPS for båt som er rimeligst er ikke lett å si, men det finnes fortsatt rimelige GPS-er som ikke har kart. Men du vil antakelig ha kart i den. Det trenger du også for bilnavigering.

Garmin GPSMAP276 kan ha både bil- og båtkart og er egnet for landevegsnavigasjon, men det er over 4000 kroner for dem, pluss prisen for ekstra kartsett og et ekstra sett holdere slik at du kan flytte den mellom båt og bil.

Nyere/større modeller for båt fra samme leverandør har nok også muligheten for bilbruk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Angående det der med og ha vhf og autopilot og diverse så er ikke det noe jeg trenger. Men går det ann og få båtkart inn på de flste bil gpser eller bare noen få utvalgte som er lagd for det?

En eller annen gang vil vel VHF være interessant...

men vanntettheten er uansett et poeng, og særlig hvis det er en åpen båt der sjøsprut kommer inn på instrumentene rett som det er.

De aller fleste GPS-er med mulighet til å legge inn kart kan sikkert også legge inn sjøkart - hvis det finnes for systemet på den aktuelle GPS-en.

På sjøen vil du jo ikke bruke ruter med vegkryss og slikt; hvis du skal seile (også med motor) etter en rute, så må du legge inn rutepunkter ('waypoints').

Ihvertfall den jeg nevnte (GPSMAP276) og 278-ern kan svitsjes mellom bilmodus og marinmodus. Jeg har både bil- og sjøkart på min 276.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg har C-map på laptop med usb mus, og PDA med windows, blåtann gps og Tomtom i bilen.

Finnes det et sjøkartprogram som kan kjøre på PDA?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...