Jump to content

Volvo Penta MD11C, varmgang og motorfusk

Mascot

Recommended Posts

Hallo.

Har en Nidelv 24 fot med en volvo Penta MD11C, 1978 mod.

I det siste har kjølvanns temp. noen ganger gått opp til over 100 grader ved marsj kjøring ,2100 omdr, og andre ganger stopper motoren plutselig, selv om kjølvanns temp er normal.

Motoren har varmeveksler med sjø / ferskvann.

Kan noen hjelpe er ?

Hilsen Helge Arne.

Hei Mascot.

Jeg har sejlet Joda 24 med en volvo MD 17C. I praksis samme motor bare en cylinder mere.

Jeg tror at du har to problemer. Et med at motoren stopper og et med din vandtemperatur.

Det første med at motoren stopper tror jeg er et brændstof problem, enten en stoppet forbindelse eller en beskidt tank.

Med mindre det da skyldes at din temp måler ikke kan vise mere end 100 grader og at motoren sætter sig (men det gør den ikke mange gange).

Det med temperaturen der stiger kan skyldes mange ting bla, tilstoppede kølekanaler i motor og manifold som Halsa 26 er inde på. Det kan også være impellaer i vandpumperne der er ødelagte. Det mest simple: Hvad med din termostat ?

Venlighilsen wiking28 dk :flag_da:

Hei.

Jeg har lik motor som deg, den blir aldri varm.

Orgenalt volvopenta instrumentet til md11c viser ikke grader, men en søyle. Har du en ettermontert temp.måler? Gå over instrumentet og giver.

Er impeller i orden?

Marsfart på 2100 omd synes jeg høres mye ut, selv har jeg rundt 1400-1500 omd i marsfart på min sollux24.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg har samme motor, som det er sagt tidligere, det synes som om du har to problemer:

1) drivstoff, tett filter ? bytt det, evnt. rens tank

2) Defekt termostat ? Napp den ut, kjør en runde uten termostat i, se om du får samme temp problem da. Hvis ikke defekt termostat, sett inn ny. Hvis fortsatt samme problem, gjengrodde kjølekanaler, kjør i gjennom systemrens.

Redigert av pete (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...