Jump to content

Er varmeveksleren stor nok?

Allan E

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjenner ikke denne spesielle kjøleren, men jeg vil allikevel gjøre et par betraktninger omkring saken siden andre ikke melder seg.

Vi kan sikkert gå ut fra at effekten av en kjøler henger noenlunde sammen med volumet, altså at de forskjellige leverandørene har omtrent like stor virkningsgrad på sine kjølere.

Ombord i Poseidon har jeg en 375 HK Wichmann, og originalkjøleren på den er omtrent samme størrelse som den du viser bilde av. Men så kommer det viktige: originalt er den kjøleren brukt for å kjøle både ferskvann og smøreolje. Dette gjøres ved at den ene delen brukes til oljekjøling og den andre til vannkjøling.

Dette betyr altså at en kjøler så stor som bare den ene sylinderen på ditt bilde skal kunne gi nok kjøling til kjølevannet på en 375 HK motor.

Ut fra det vil jeg føle meg temmelig trygg i min antagelse om at den kjøleren du viser burde være rikelig stor til den motoren du nevner.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis hånden er av normal størelse, vil jeg anta å kjøleren til Hulda er litt større en den ene sylinderen hos deg. Kjøleren til Hulda skal glatt kunne underholde en motor på 270 Hk (tropiske farvann). Magefølelesen til Hulda vil si at begge sylindrene på bildet skulle kunne kjøle 500 Hk++++. Det kommer naturligvis an på hvor stor kjøleoverflate varmevekslerene har, det er det som teller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...