Allan E Startet 7.April.2004 Link til dette innlegget Startet 7.April.2004 Broder har et problem at motoren i båten blir varm derfor har han nå skaffet seg ny kjøler men vi er usikre på om denne er stor nok. Motoren er en 5 sylindret MAN på 280 Hk. På kjøleren står det " Coventry radiator & pressworks" DRG 42511, serial H 4212, part no 1760. Er det noen som kjenner denne kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hei, Jeg kjenner ikke denne spesielle kjøleren, men jeg vil allikevel gjøre et par betraktninger omkring saken siden andre ikke melder seg. Vi kan sikkert gå ut fra at effekten av en kjøler henger noenlunde sammen med volumet, altså at de forskjellige leverandørene har omtrent like stor virkningsgrad på sine kjølere. Ombord i Poseidon har jeg en 375 HK Wichmann, og originalkjøleren på den er omtrent samme størrelse som den du viser bilde av. Men så kommer det viktige: originalt er den kjøleren brukt for å kjøle både ferskvann og smøreolje. Dette gjøres ved at den ene delen brukes til oljekjøling og den andre til vannkjøling. Dette betyr altså at en kjøler så stor som bare den ene sylinderen på ditt bilde skal kunne gi nok kjøling til kjølevannet på en 375 HK motor. Ut fra det vil jeg føle meg temmelig trygg i min antagelse om at den kjøleren du viser burde være rikelig stor til den motoren du nevner. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hvis hånden er av normal størelse, vil jeg anta å kjøleren til Hulda er litt større en den ene sylinderen hos deg. Kjøleren til Hulda skal glatt kunne underholde en motor på 270 Hk (tropiske farvann). Magefølelesen til Hulda vil si at begge sylindrene på bildet skulle kunne kjøle 500 Hk++++. Det kommer naturligvis an på hvor stor kjøleoverflate varmevekslerene har, det er det som teller. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 8.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Det er en sløyfe for olje på den ene halvdelen men jeg vet ikke om hele rørsatsen er forbeholdt olje. Den har vist stått på en rolls marine motor men aner ikke noe om størrelsen på den. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hej Sailing Metal skulle ikke du eller brodern kunna pröve litt forsiktigt kjöre med den värmeväxlarn o begynne runt 1000 varv o sedan öka allt eftersom, o samtidigt ha 'jernkoll' på motortempen !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 9.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Ja det er oppfølging som har vært gjort til nå 1700 o/min er maks før den blir varm. Men det er jo av og til et behov om å kunne kjøre for full belastning. Dette er 50 fot med betong så det går med litt krefter på å få flytta båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Broder har et problem at motoren i båten blir varmProblemer med kjøling ved høy belastning kan også skyldes at man har ettermontert bereder, defroster etc.Dette fordi endel av kjølevannet da går utenom varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.