Jump to content

Tette lekkasje i hylse/ propellaksel - hamp eller simring?


Grand Banks jr

Recommended Posts

<rant start>

Jeg starter her et emne som nettopp ble stengt - til tross for at jeg forstod veldig godt hva tittelen innebar. Husk at det er ikke alle som kan alle uttrykk, og etter beste evne prøver å skrive presise titler. Jeg anmoder Skipsrådet å vurdere om alle emner som låses pga "dårlige titler" faktisk burde stenges. I alle fall når det er snakk om helt ferske medlemmer som tydeligvis prøver sitt beste...

<rant stopp>

 

Original trådstarters første innlegg:

Hei dere

Jeg har nylig kjøpt en (X-102) seilbåt med Yanmar 2gm motor og fast propellaksel. Etter som det kommer litt vann inn i båten, er det vel på tide å bytte det som tetter for vanngjennomtrengning i propellgjennomføringen. Er dette en jobb for hobbymekaniker? Er det noen som har teininger på slikt?

 

Sjøløve

 

 

 

Mitt svar:

 

Velkommen ombord Sjøløve!

 

Jeg har ikke peiling på det, men må snart gjøre noe selv.

 

Har en 29 år gammel båt som har begynt å lekke litt på samme sted.

 

Det første du kan gjøre er å dra til fettkoppen, som enten sitter rett på akselhylsen - eller er plassert litt borte fra akslingen - men med fettslange som går ned til akslingen. Ta gjerne en kjøretur og dra til etterhvert på turen (akslingen blir litt varm, og fettet flyter bedre rundt akslingen...)

 

Hvis dette ikke tetter så kan du forsøke å ettertrekke der på hylsen. Her vil jeg også gjerne ha råd fra andre, da jeg ikke har peiling på moment osv.

 

Hvis dette ikke tetter må enten simring eller hamp byttes. Hamp ble mye brukt før, mens det på "nyere" båter er simring (gummi???).

 

Som du sikkert forstår har jeg begynt å samle meg litt kunnskap om dette, men det er også her min kunnskap slutter. Nå trenger jeg også hjelp fra forumet for å vite mer hva som skal gjøres etter at man har dratt til fettkoppen - og det ikke er nok :smiley:

 

 

 

Med vennlig hilsen

Preben

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Emnet har vært omtalt, diskutert tidligere så dere kan sikkert finne mer ved å søke på f.eks pakkboks.

 

Uansett er det viktig å finne ut hvilken type tettning/pakkboks man har. Å f.eks vri uhemmet på fettkoppen er ikke en god løsning.

 

De vanligste pakkboksene er disse:

 

1. Talgpkning og fett

2. Simringer og fett

3. Simringer og olje.

 

Den første typen skal lekke bittlitt under gange, det er normalt. Den tetter vha av talpkningen og fettkoppen vrir man litt på av og til. Jeg mener det er best før hver tur, mens andre gjør det etter hver tur. Da er imidlertid pakkboksen varm, fettet er varmt og en del har lett for vri for mye fett inn. Overflødig fett gjør bare ugang.

Av og til (veldig sjelden) må talgpakingen strammes. Det gjøre normalt ved at en ring i forkant av pakkboksen strammes. Det er ofte en låseskrue som må løsnes og dretter kan man stramme den 1/4 turn av gangen. Strammes talgpakningen for mye vil det bare bli varmegang. Ikke gjør det!.

 

 

Den andre og tredje typen er pakkbokser som skal holde potte tett. Sistnevnte er vedlikholdfri. Man behøver bare å sjekk at det er olje i beholder. Blir oljen grå er det på tide å sjekke simringer da det lekker noe vann inn fra den bakerste.

Type nr 2 er den med fettkopp og simringer. Her skal fettkoppen vries bare en sjelden gang. Produsenten hevdet at et tørn hver 50 driftstime holder.

 

Den finnes andre typer tettninger, f.eks VP kondomen ,men antar at vedkommende ikke har denne.

 

Uansett må man sett båten på land før man demonterer pakkboksen...!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

pakkbokser.jpg

 

Her er et bilde av fire forskjellige pakkbokser fra Sleipner Motor. Som regel er det en fordel å ta bilde av den pakkboksen man har, dermed blir det lettere å gi gode råd. Jeg har vannkjølte pakkboksen fra Vetus, jfr bildet under. Jeg har siden april 2006 ikke hatt en eneste vanndråpe som har lekket ut fra Vetus pakkboksen. For de som er interessert i å se mer på oppbygging av Vetus pakkboksen er det en brukbar lenke her (jeg har 50 mm aksel) : http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html

Her er en skisse av Vetus sin vannsmurte pakkboks - legg merke til gummiringen med dobble gummilepper som skal hindre vanninntregning. Disse kan teites med en umbracko skrue, men det har ikke vært nødvendig hos oss hittil.

 

vetuspakkboks.jpg

 

 

BB_pakkboks.jpg

 

Slik ser pakkboksen ut når akslingen er trukket ut.

Link to post

Bra roaldbj!

 

Jeg er ellers litt forbauset over å erfare at:

- mange båteiere vet ikke hva slagt akseltetning de har eller hvordan den virker

- mange bryr seg ikke før det begynner å lekke

- mange tror at det skal hjelpe mot lekkasje å skru på fettkoppen

 

Det kunne kanskje være en ide for mange å sjekke og rengjøre litt ved neste båtopplag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takk Roaldbj og OLPI!

 

He he Nils Pils.

Det handler om å lære: Gå gradene. Visste du absolutt alt om båten din når du hadde din første? Det må være lov til å gjøre oppdagelser etterhvert, ellers blir livet litt fattig...

 

Jeg har hatt påhengsmotor di siste 15 årene, og akslinggjennomføring osv er nytt for meg. Vi hadde det før i en annen båt (med aksling) som tilhørte familien, men der ordnet jeg ikke vedlikehold og daglig tilsyn. - Jeg spurte meg frem til at man skal vri på pakkboksen "en gang i blant", og etter noen spørsmål til fikk jeg vite hvor den befant seg. "Det skal holde akselgjennomføringen tett" har jeg fått vite. - Dermed trodde jeg det var det som var verdt å vite om saken...

 

Min Nidelv har holdt tett i akslingen frem til nå (jeg har hatt den kun i ett år), men i år lakk det altså litt ved sjøsetting utover normalen. Hvordan kan jeg vite hvilken type løsning som er brukt, hvis jeg ikke kan spørre her på forumet?

 

Så jeg spør frimodig jeg, og anbefaler andre å gjøre det samme. Bedre å forårsake forbauselse hos dem som vet alt, enn å ødelegge en pakning eller ha en lekk båt... :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det kan også nevnes at hylserøret kan ved fordel luftes ved sjøsetting. For de som har høy akselrotasjon vil det kunne avhjelpe at det blir høy varrmegang i pakkboks.

Ser man på bildene som RoaldBj har lagd ved så har pakkboks nr 2 fra venstre (Sleipner) Når det pipler vann ut av skruehullet så er all luft ute.

På min pakkboks som ikke er avbildet her (simringer og fett) så lufter jeg den ved løsne slangeklemmer i forkant mot pakkboks og deretter stike noen mellom gummi og pakkboks slik at luft kommer ut. Når vann strømmer inn er det ferdig luftet. Jeg gjør alltid dette når jeg fremdeles har kranstroppenen under båten i tilfelle noe skulle gå galt.

 

På min forrige båt var det helt avgjørende å foreta lufting for at ikke det skulle oppstå veldig høy varme i pakkboksen.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...