Trolletn1 Startet 3.August.2008 Del på Facebook Startet 3.August.2008 Heisan, jeg lurer på om man får tilbake momsen fra utlandet før du betaler den norske? Gjelder det for bruktbåt? tusen takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dette er et spørsmål "utlandet" får svare på, men helt generelt er det vel sånn at dersom du kjøper en båt gjennom forhandler så er det muligheter for momsrefusjon. Kjøper du bruktbåt privat er det bare å glemme momsrefusjonen, men be likevel om å få kvittering for betalt moms ettersom det kan være nyttig å ha dersom du selger båten ut av landet en gang i fremtiden. Større marked, flere muligheter. For enkelte norske båteiere kan det også være kjekt å ha kvittering på at moms er betalt i et EU-land, for da kan båten faktisk ligge permanent i EU. Kjekt om du finner ut at det er billigere å ha båten liggende i Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Norsk moms skal i prinsippet betales i det varen føres inn i landet. Har du betalt moms i utlandet og må søke om å få den refundert betyr det som regel at den norske må betales før du får igjen den utenlandske. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Trolletn1 Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) okey, men hva mener du med muligheter for refusjon, er det opptil hver forhandler? tusen takk for svarene folkens veldig hjelpsomt Redigert 3.August.2008 av Trolletn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Kan du ikke be den utenlandske forhandleren om å trekke ut momsen da du skal eksportere båten ut til Norge. Mener vi gjorde det med en som skulle eksportere båtutstyr til Spania fra Norge for en del år tilbake. Må ha de riktige papirene etc, men det bør jo forhadleren kunne fremskaffe. Han vil vel selge båter Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Om en kjøper en bruktbåt i utlandet så kan en få selger til å spesifisere prisen uten moms selv om man betaler momsen... Da slipper en i allefall å betale moms på momsen her i kongeriket... Kjøper en f.eks en bruktbåt til en mill i Sverige, så kan en på kvitteringen få prisen oppgitt som 800k pluss 25% moms. og dermed slippe unne med norsk moms kun av 800k og ikke en mill... blir jo noen kroner det også... selv om vitterlige har betalt 1 mill for den... På kanten av lovlighet, tja..... ikke umulig det... Redigert 3.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Om en kjøper en bruktbåt i utlandet så kan en få selger til å spesifisere prisen uten moms selv om man betaler momsen... Da slipper en i allefall å betale moms på momsen her i kongeriket. Dersom selger er et firma med momsregnskap (som gjerne krever et registreringsnummer) så er ikke dette noe problem, men da kan forhandler også fylle ut eventuelle papirer for å få refundert momsen ved eksport. Dersom det er en privat selger uten momsregnskap så har hun ikke anledning til å spesifisere moms på noen kvittering. At privat selger en eller annen gang betalte moms er ikke interessant. Det er ikke helt uvanlig at folk kjøper brukte båter fra et momsplikting firma. Det er gjerne utleiebåter. Det finnes også en og annen privatperson som lar eget firma eie båten sin av skattemessige årsaker. (Det forekomer også i Norge, uten at jeg vet hvor vellykket dét er. Uansett har du plutselig muligheten til å re-eksportere båten, og det gir det i det minste et større marked for å selge bruktbåt.) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Om en kjøper en bruktbåt i utlandet så kan en få selger til å spesifisere prisen uten moms selv om man betaler momsen... Da slipper en i allefall å betale moms på momsen her i kongeriket........ På kanten av lovlighet, tja..... ikke umulig det... Høres ut som grunntanken er veldig lovlig, men kanskje ikke rekkefølgen. Campingvognnaboen min importerte en ny campingvogn fra Tyskland. Betalte moms der og betalte moms/avgifter ved innførsel. Han fikk så refundert moms fra Tyskland, gikk så til tollvesenet med kvitteringene og fikk refundert "momsen på momsen". Burde gå greit for båter også det så lenge man handler med et firma og ikke en privatperson. Redigert 3.August.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
fiskebat Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det er stor forskjell fra hvilke bedrifter du handler i fra , i de fleste land i Eu er bare bedrifter med spessielle exportgodkjenninger som kan exportere ex mva. Når en kjøpe fra bedrifter uten slik godkjenning så er det og mulig å få refundert momsen men det kreves så mye papperarbeid att det beste er å gi f. og handle med kunn de som har slik godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Jeg benytter denne tråden til å spørre om den andre veien. Hvis en svenske kjøper min gamle norskregistrerte båt må han da betale svensk moms? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Og hvis vi noengang blir medlem v det gode fellesskapet så blir svaret? Redigert 3.August.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Allan E Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Kan norsk og svensk moms gå opp i opp. Hvis jeg kjøper svenskens båt og han tar min båt som delbetaling, er det da greit å momse av det overskytende? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Kreativt forslag, men ville ikke gi deg så gode odds! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
torbit Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Foreslår at du tar en telefon til Tollvesenet før handelen er i boks, så risikerer du ikke å bli stående med skjegget i postkassen! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg benytter denne tråden til å spørre om den andre veien. Hvis en svenske kjøper min gamle norskregistrerte båt må han da betale svensk moms? Ja, din svenske kjøper må betale svensk moms hvis han vil ha båten liggende i Sverige. Dersom han heller vil ha båten liggende i Tyskland kan han betale tysk moms. Vil han begrense båtbruken til Norge slipper han å betale moms. Og hvis vi noengang blir medlem v det gode fellesskapet så blir svaret? Svaret er nok et betinget nei dersom svensken vl importere båten til Sverige, for båten må være så gammel at de svenske tollmyndighetene regner den som "brukt". (Tror ikke det er noe stort problem. Sist jeg sjekket var den formelle grensen at båten var tre måneder gammel og brukt i minst 100 timer.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.