Jump to content

Yamaha 30 hk 89mod går bare på to cyl


Lars K

Recommended Posts

En kamerat av meg kjøpte en båt med Yamaha 30hk som vi ikke får til å gå ordentlig. Den nederste sylinderen er helt død.

Dette er en 3cyl 30hk med autolube fra 89. Problemet er at nederste sylinder er helt død. Motoren har gnist på alle plugger (satt på nye) og får bensin,pluggen blir ihvertfall våt. Har satt alle tre bensin skruene på forgasserene 1,5 omdreining ut. Har ikke testet kompen med komptester,men når en dreier på svinghjulet kjenner man ingen forskjell. Har også byttet om på coiler uten noen forskjell. Det kommer heller ingen alarm. Noen som har noen gode råd om hva vi bør sjekke? Har skrudd endel Yamaha,men ikke med autolubesystemet.

Link to post

Hei,

Et vanlig problem med påhenger er at zimmer-ringen i nedre del av veivhuset ryker.

Det kommer da vann inn i veivhuset. Normalt kan du se dette på at den nederste

tennpluggen er mye "renere" enn de andre. Vann er fint til å fjerne sot!

En kan også lyse i plugghullet og studere stempeltoppen, hvis en er usikker på om en har byttet om pluggene.

 

MVH Kai

Link to post

Har du sjekket om alle pluggene er like?

Eller er den nederste renere enn de andre?

 

tenker da på om tetning kan være gåen og at du da har vann i denne sylinderen...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Nå er det en stund siden jeg skrudde 30 hk, men hvordan kan det komme vann i sylinder hvis simringen er lekk? trodde det stort sett bare hva drivakselen som gikk ned den veien og kanskje noe eksos opp.

 

Hvis simringer er lekk så "nyser" påhengeren når den står på tomgang. Er du sikker på at det er gnist på nederste pluggen?

 

Ville sjekket at det gnistret godt på pluggen, renset forgasseren, hvis det har vært slik siden dere kjøpte motoren så kan det være at forrige eier har prøvd og rense gasseren og mangler deler inni der. skru av toppen, mulig det er topppaknigen som lekker som ei sil.

 

Autolube systemet har ingnenting med den nederste sylinderen å gjøre, men er du sikker på at det kun er nederste syl som ikke går. Har du sjekket at ikke det er olje alarm eller vanntemp alarm som lurer deg? Dra ut den rosa ledningen inn på CDI boksen og se om det er noe forskjell.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Nå er det en stund siden jeg skrudde 30 hk, men hvordan kan det komme vann i sylinder hvis simringen er lekk? trodde det stort sett bare hva drivakselen som gikk ned den veien og kanskje noe eksos opp.

 

På mange (de fleste?) totakts påhengsmotorer går det sjøvann OG eksos på andre siden av zimmer-ringen nederst i veivhuset. I veivhuset er det både undertrykk og overtrykk, og undertrykket suger vann inn i veivhuset.

 

Dette er et vanlig problem. Jeg tror det skal finnes en egen tråd her på baatplassen om dette, skrevet av Ingar?

Link to post

Start med å kjøpe simring til drivakselen + pakningssett du :wink:

 

Eller kanskje det lønner seg å kikke på sylindre og veiv før du går til innkjøp av noe som helst...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har vært hos han og sjekket litt nå. Målt kompresjon,likt på alle sylindre. Men nå som motoren har gått litt,er nederste pluggen helt ren mens de to andre er brune og fine. Nå virket det heller ikke som den fikk bensin på den sylinderen,var tørr. Skal plukke opp forgasseren og gjøre den ren først tenker jeg.

Tror du gjør lurt i å sjekke forgasserne ja, lykke til :flag:

 

 

Start med å kjøpe simring til drivakselen + pakningssett du :wink:

 

Eller kanskje det lønner seg å kikke på sylindre og veiv før du går til innkjøp av noe som helst...

 

I og med sylinderen var helt tørr, er det vell billigere å sjekke forgasserne før man går til innkjøp av simring osv? :rolleyes::wink:

Link to post
I og med sylinderen var helt tørr, er det vell billigere å sjekke forgasserne før man går til innkjøp av simring osv? :rolleyes::wink:

Var kanskje litt forhastet i min konklusjon her :rolleyes:

 

Jeg baserte svaret på dette.

Men nå som motoren har gått litt,er nederste pluggen helt ren mens de to andre er brune og fine.
Hvis det nylig er byttet plugger kan det jo også være forgasser :yesnod:

Hvordan ser toppen på stempelet ut da? er det blankere enn de andre?

 

Sylinder er tørr.

Er det ikke slik at autolube skal servere olje uavhengig av hvordan tilstanden på forgasser er?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

For å sjekke forgasseren er kanskje det enkleste å bytte den med en av de andre. Synd å reparere den hvis den er OK. Det er heller ikke alltid så lett å se hva som er feil med en forgasser.

 

De fleste forgasserfeil jeg har sett på påhengsmotorer skyldes vann som blir som hvite seige propper i kanalene og dysene. Sørg for å ha tilgang til trykkluft, eller en trykkluftboks. Noen ganger kan en klare seg med en slangebit som en blåser i også.

 

Jeg vil ikke vedde, men holder vel fremdeles en knapp på zimmer-ringen :tongue:

 

Vi må ihvertfall få vite hvordan det går!

Link to post
På mange (de fleste?) totakts påhengsmotorer går det sjøvann OG eksos på andre siden av zimmer-ringen nederst i veivhuset. I veivhuset er det både undertrykk og overtrykk, og undertrykket suger vann inn i veivhuset.

 

Dette er et vanlig problem. Jeg tror det skal finnes en egen tråd her på baatplassen om dette, skrevet av Ingar?

 

Vet det er slik på noen påhengere, men mener at yamaha ikke kjører vann og eksos rundt tetningene til drivakselen. men det kan komme vann og sjøsprøyt inn der hvor øvre gummiopphenget for stammen er under fart.

 

 

Nå som du har kjørt den en stund, nøys den og nesten stoppet når den gikk på tomgang eller gikk den helt fint og jevnt.

 

har du prøvd å dra ut den rosa ledningen inn til cdi boks?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

fort gjort og rense gasserene på disse, du trenger bare en 10mm fastnøkkel, stjernehjern philips nr.1 og nr.2, et 5mm flatt skruhjern og et 7mm, og muligens en nebbtang.

 

Skru at ekornfilteret/luftinsugsboks, løsne de lange boltene som holder gasser med 10mm fastnøkkel. pell av bensinslanger og stag, ta med gassere på et rent underlag, snu de på hodet, løsne fire skruer med stjerne hjern PHnr.1, ta av flotør kammer. forsiktig med pakning. løsne flotør og ta ut flotørnål, rens nål og sete med kanaler, Skru ut hoveddysa og pell ut messingrøret som går helt inn i venturien på gasser, rens dettte godt. ta av gummiplugg og skru ut tomgangs dysa og rens dette godt, samt blås igjennom alle kanaler og overløp i gasseren, skru sammen i motsatt rekkefølge... fritt etter hukomelsen. :sweat:

 

Lykke til.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
På mange (de fleste?) totakts påhengsmotorer går det sjøvann OG eksos på andre siden av zimmer-ringen nederst i veivhuset.

Dette er et vanlig problem. Jeg tror det skal finnes en egen tråd her på baatplassen om dette, skrevet av Ingar?

:yesnod:

Den tråden er her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Joda. han kan nok ha noe rett i det han skriver at det er eksosgass og sjøvannsdamp/partikler, men problemet er nok blåst noe opp i forhold til hvor stort dette problemet egentlig er, merkelig fennomen at disse yamahaene er så dårlige at alle havarerer pga vann i nederste sylinder. Har bank i bordet aldri sett en blokk fra yamaha som har havarert eller stoppet pga saltvann i nederste sylinder(enda :wink: ), men skjært øverste sylinder har jeg sett mange ganger. og det kommer av helt andre årsaker som vi ikke skal ta her i tråden.

 

Soten på stemplene forsvinner også hvis en justerer dysene perfekt og kjører skikkelig olje. 90hk'n min kunne skrues på i hvit skjorte den.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...