Jump to content

Vekt på kjetting , hva er anbefalt størrelse på vinsj ?


Enzo

Recommended Posts

16 meter kjetting på 4 meters vanndyp gir et forhold på 1:4, som slettes ikke er så ille, men med et fribord på 1 meter i tillegg reduseres forholdet til 1:3. På kystvakten mener jeg vi brukte en visning på 1:3 ved ankring. Amerikanerne anbefaler vel som regel 1:5, men de er jo kjent for å ta litt hardt i :wink: Med hånden på hjertet, hvor mange her er det som legger ut over 50 meter line når de skal ha ut hekkankeret på 10 meters dyp?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med HR klubben for tips om ankervinsj innvendig montert bak og de mener at det tekniske rommet som er mulig å bruke bak på babord side er så lite at det neppe går å montere vinsj og bare la kjettingen samles der , jeg er også skeptisk til en slik løsning av en annen grunn også.

I samme rommet så går roraksling og autopilot og varmeapparat er montert på styrbord , hva om jeg får en knockdown mot styrbord , da fyker det 50kilo + med kjetting rett ned på disse tingene , det kan da ikke være sunt ?

Link to post
Share on other sites

16 meter kjetting på 4 meters vanndyp gir et forhold på 1:4, som slettes ikke er så ille, men med et fribord på 1 meter i tillegg reduseres forholdet til 1:3. På kystvakten mener jeg vi brukte en visning på 1:3 ved ankring. Amerikanerne anbefaler vel som regel 1:5, men de er jo kjent for å ta litt hardt i :wink: Med hånden på hjertet, hvor mange her er det som legger ut over 50 meter line når de skal ha ut hekkankeret på 10 meters dyp?

 

16 m. er alt for lite. Jeg legger alltid ut så mye som praktisk mulig, med den enkle filosofien at jo lengre jo bedre både m.h.t hold og at dersom ankeret dregger har jeg mer å gå på for å få feste på nytt. Den eneste begrensingen er som regel plass. I mye vind anbefales opp mot 1:10 forhold.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å høres ut som en selger:

Et Fortress FX-16 er tilstrekkelig til din båt. Det veier 4,5kg. Det anbefales 8mm kjetting. Hvis du klarer deg med 5 meter, mest for beskyttelse mot steiner på bunnen, så veier denne 6,75kg. Multiplait nylon ankerline veier "ingenting" - 10kg/100m for 12mm - og har suverene egenskaper mht stuing og elastisitet. 50 meter ankerline + kjetting får fint plass i en vanlig plastbøtte. Med en samlet vekt på 10kg er det trivielt å dra inn ankeret for hånd, spesielt hvis du har en enkel rulle på pushpiten. Alternativt (som jeg har tenkt å gjøre), så rigger du til en enkel rulle akter, i en passelig høyde, slik at ankerlinen kan tas inn med en skjøtevinsj om nødvendig.

 

Med tanke på blytau, så er jeg mer skeptisk til dette. Etter mitt ringe skjønn så er det det verste fra to verdener. For liten elastisitet i forhold til multiplait og for lav vekt i forhold til kjetting.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Synes dette var en fin artikkel :

 

Den store Ankertesten

 

Sluker selvsagt ikke alt rått, men litt info der og litt der så finner man sin egen fasit. Fikk mange fine tips og erfaringer av både foreleser og andre deltakere på båtførerkurset + boka. Var spent på ankerfeste i ferien i år siden det var første langtur med "ny" båt, men slapp unna alt av problemer. Unntagen da vi testa spennet i strømkabelen til ei av øyene på Lyngør... Godt spenn!!! God manøver av båten ( kona) samtidig med frislipp-funksjon med ILAS 1000W (50mx16mm blytau og Brucekopi) så slapp den greit uten at noen ble skadelidende ( heldigvis!!!).

Flere andre tester roser også Brucekopi som et godt allround alternativ mht feste og pris. Nå har jeg ikke testa andre heller, men så lenge jeg ikke har hatt problemer så fortsetter jeg med Brucekopi.

 

Jeg tenker 4-5 ganger tau i forholdt til dybde. 7-8 med mye vind. Må selvsagt vurdere havnas beskaffenhet og andres mulighet til sette ut sine ankere. Har funka til nå.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å høres ut som en selger:

Et Fortress FX-16 er tilstrekkelig til din båt. Det veier 4,5kg. Det anbefales 8mm kjetting.

 

Joda det er sikkert tilstrekkelig men jeg har allerede ankarolina og 15kilo bruce og jeg har styrke i massevis til å omså dra opp et 50kilos anker så det er ikke det som er problemet.

Jeg ønsket å bytte av andre grunner som at jeg aldri har hatt elvinsj og gjerne vil koste på meg noe så lettvint samtidig ville jeg gjerne ha vekten av kjettingen bak i båten.

Om jeg ikke kan ha kjetting så er størstedelen av vitsen borte og da fortsetter jeg å bruke ankarolina opplegg slik jeg har gjort de siste 13årene

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes "den store ankertesten" var forferdelig dårlig - eller så er finnene utrolig lite oppdatert på hva som rører seg på markedet. Ett "brand name" - CQR, og resten var billige kopier og anerkjent dårlige ankere.

 

Hva er det som gjør testen dårlig? Hva gjør andre tester bedre? Hvem bestemmer hvilke som er dårlige eller gode når ulike tester viser motsatt resultat? De kan ikke ha med alle typer ankere, og jeg synes de brukte de fleste "vanlige" som brukes, men sikkert mange de burde hatt med. Fant det likevel artig å se hvordan de gjorde det i forhold til hverandre. Spesielt mht sidetrekk om vinden skulle snudd eller feste mistes. Forholdene mellom dem var i alle fall like... Om det var kunstige forhold er en annen ting...

 

Ang billige og dårlige ankere: Det må vel være til alles fordel at "dårlige" ankere også blir med i en test. Så slipper noen å kjøpe dem. Resultatet kan jo være at "naboen" har det og sitter i sida di i løpet av natta.

Ang "brand name", så har det jo for mange et økonomisk aspekt. Hvor mye de ønsker/kan legge i et anker. Billige kopier kan i mange tilfeller gi nok resultat til en rimeligere penge. Ofte har pris og kvalitet en sammenheng, men ikke alltid! Synes det og er fint å få frem...

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ankring och förtöjning

Motsvarande för en 12 mm diameters (3,00 kg/m, brottlast = 60.000 N), 16 meter lång kätting på 4 meters vattendjup har en "restfjädring" om:

127 cm vid 100 N belastning (3 tons båt i lugna viken),

39 cm vid 500 N (dito i hård bris) och slutligen

1,5 cm vid 3000 N (dito i storm)

 

Tok fram min gode(?) gamle(!) bok på statikk og gjorde en liten beregning. De tallene jeg kom frem til var basert på følgende:

Med horisontal belasting 3000N, kjetting med vekt 3 kg/m (12mm?)m med dybde 4 m og 1 m. fra ankerrullen til vannflaten får man følgende:

 

Vannrett avstand fra baugrulle til der kjettingen "flater ut" på bunnen er 31,62 m.

Lengden av buen fra punktet der kjettingen flater ut og opp til baugen er på 32,15 m.

Har man akkurat 32.15 m. kjetting ute er det "slakk" på 14 cm.

Med totalt 50 m. kjetting ute er det en "slakk" på 28 cm.

 

Men egentlig er det et mengingsløst tall. For det første er ikke kreftene statiske, de vil svinge. For det andre er det helt umulig å få en helt rett kjetting da det i så fall krever uendelig kraft, og kreftene vil øke eksponsielt etterhvert som denne rettes ut.

Men på den annen side kan man si at dersom maks-kraften man utsettes for er 3000 N så bør man ha minst 32 m. 12 mm kjetting ute på 4 m. dyp for å få horisontalt drag på ankeret.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I din båt anbefaler jeg 6.5mm kjetting og 15kg anker. Kjettingkasse kan du lage av laminert finer.
Servicemannen har mye kunnskap om dette. Jeg vil i tillegg anbefale at du tenker på drenering av kjettingkassa akterut. Jeg hadde inntil i våres ei kraftig kjettingkasse akterut for oppbevaring av 50 m 8 mm syrefast kjetting. Jeg hadde støpt denne selv i polyester slik at den passer godt inn i båten. Kassa var uten drenering. Kjettingen fikk mye rutsbelegg av litt saltvann som ble liggende i kassa - og det var en svært ubehagelig operasjon å syrevaske kjettingen med saltpetersyre, selv om vindretningen hjalp meg. Nå har jeg laget et dreneringssystem i kassa med utløp av 1 " slange som ender opp i stort karr. Vann i dette karret kan jeg handtere manuelt eller med lensepunme. Jeg har Quick 1400 W vinsj akterut. Vinsjen i baugen håandterer 10 mm kjetting og 50 kg Brucekopi samt forkattingsanker på 7.5 kg.
Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør testen dårlig? ...

 

Det blir som å sammenligne f.eks. en nyere Audi med Lada, Volga og Tatra, og på det grunnlaget konkludere med at Audi selvfølgelig er best. Men da sier man ingen ting om at Volvo, Mercedes, Toyota etc. kanskje har modeller som er enda bedre til ditt bruk, og kanskje også rimeligere, enn Audien.

 

Artikkelforfatterne er strålende fornøyd med at CQR klarer 500kg drag, men hvis man leser internasjonale tester av moderne ankere så ser man at mange nyere modeller klarer et drag på flere tonn før de slipper, hvis man i det hele tatt klarer å få de til å slippe. La gå, kanskje ville CQR allikevel kommet bedre ut enn alle andre ankere under de forholdene som man testet, men det får vi ikke vite siden de ikke er med.

 

Når det gjelder f.eks. Danforth-typen, så er det en kjennsgjerning at selve utførelsen har meget stor betydning for både penetrasjon og holdekraft. Her tar man en av de biligste, no-name kopiene på markedet, som attpå til har en fabrikasjonsfeil, og konkluderer med at Danforth holder dårlig. Da holder man, bevisst eller ubevisst, tilbake informasjon om at det finnnes andre modeller av dette ankeret på markedet som utviser svært gode egenskaper.

 

La gå at de i hovedsak tester "mainstream" ankere på det norske markedet. Da er det betimelig å stille spørsmålet om hvorfor det er slik at det er disse ankrene som selges? Hvorfor ser vi så lite til moderne ankere i norske butikker? Er det vi forbrukere som er så gjerrige at vi ikke vil betale for et skikkelig anker? At du får 11 Biltema Bruce-kopier til samme prisen som ett CQR er et tullete argument. Betyr det at du får samme holdekraften ved å legge 11 Bruce-kopier på bunnen i stedet for én CQR (kanskje, men du skal ha det opp igjen også...)

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette test godt brukbart her i Norge. Fleste mindre båter her har Bruce/Danforth-kopi som hovedanker og større båter CQR eller Delta. Begge gruppene bruker mest Bruce-kopi bak. Jeg har selv 35kg CQR til hovedanker og den har kun en gang sluppet taket. Der var jeg i sandbunn og de blåste 17m ned i bukte jeg lå. Båten svingte 90 grader gang etter gang etter som kastene kom og drev ca 200m på 5-6 timer. Den gikk aldrig mer en 2-3 meter av gangen. I slutten måtte jeg ta opp anker og komme meg ut men de var ikke enkel sak med båten svingende og krengende. Der hadde jeg rulle til Bruce på baugspyd fra Båtsystem (standart på baugspydene fra dem) og kjettingen hekte seg fast i den altid når båten svingte. Den rulle ble kastet i vannet etter den turen og montert kraftig enkel rull fra West Marine (merkelig at brukbart utstyr til store båter eksisterer ikke i norden). Jeg har tænket om 50kg Delta men etter å ha lest dette test blir de større CQR til meg.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange tester med sprikende resultater. Hvis du leser testen her: http://www.rocna.com/press/press_0612_wm_ym_testing.pdf kommer CQR mindre godt ut, og f.eks. Delta megt godt ut. Andre tester jeg har lest viser noe av det samme.

 

Har selv erfaring med en CQR-kopi: SOC av Plastimo. Det anbefaler jeg ihverfall ikke. Men har også sett andre som har problemer med å få CQR til å sitte når det er litt hard sand, ankeret graver seg ikke inn men blir liggende på siden p.g.a. leddet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...