Jump to content

Strømforbruk og vannforbruk ombord om sommeren

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har lett litt etter en trådtittel som ivaretar forbruk av både strøm og vann ombord om sommeren - utren å lykkes. Derfor denne tråden.

Jeg har i mange år forsøkt å lage en oversikt over hvor mye vann og strøm vi benytter i døgnet ombord når vi ligger i uthavner/for svai.

I år har vi hatt det største forbruket på mange år.

Stort sett bruker vi 180 Ah i døgnet (kjøleskap + 4 PCer + lanterner + VHF + noe til) og 150 l vann (litt oppvask og mye dusjing).

Avventer andres erfaringer.

Jeg bruker ca 25 liter vann og antar ca 50-60 Ah i døgnet. Har hverken varmtvann, dusj og det er kun kjøleskap + litt lys som bruker strøm ved landligge. Klarer med dette 3 døgn med den kapasiteten som er ombord. Desverre klarer ikke septikktanken mer enn 2 døgn. Ved neste båtbytte er planen at vi skal klare opptil en uke ved forsiktig bruk. Men med dusj og større strømslukere kan nok det bli vanskelig. Men det er et mål jeg vil prøve å få til.

roaldbj

Joda 7900 med to voksne ombord. Kjøleboks 50 liter, VHF, el.toalett litt radio og lys, 120Ah forbruksbank ca 2 døgn. Og 30-40 liter pr døgn med vann til dusjing og oppvask,samt kaffe. 120 liter = nesten 4 døgn. Septik 120 liter, varer i 1 uke uten problem.

Ny og større forbruksbank til neste år for å forsyne med strøm i 4 døgn som vannbeholdningen.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Vi lå fem dager på Nord Koster og forsøkte derfor å spare på vannet (dårlig vann der) ved å skylle bestikk o.l. i saltvann før vask, pusse tenner med vannglass i stedet for rennende vann, etc. En familie på fire klarte oss med ca. 75 liter på de fem dagene - men så dusjet vi på anlegget da.

Når det gjelder strøm til kjøelskap med liten fryseboks, Tv, Riks-TV-dekoder, radio, PC, og vannpumpe holder (2 x 115 Amper til forbruk) i ca. 2,5 - 3 døgn med litt forsiktig bruk (f.eks. ta ut kontakt til TV og Riks-TV dedoker etter bruk). Har ennå ikke fått testet mitt Honda strømaggregat som jeg kjøpte i vår - men godt å ha for sikkerhets skyld.

......................og 150 l vann (litt oppvask og mye dusjing).

Avventer andres erfaringer.

det beror så mye på vem man har ombord........

Jenter er värst !!!

min er 20 nu....hun har hele sitt båtliv levt med trykkvann ombord.....

"jeg trur att hun trur"...att hele Göta Elv er tillkopplet våran vanntank..... :lol::wink:

med dottern o noen kompis til henne ombord så håller våre ca 600 l en helg.....

er det bare meg o admiralinnen ombord kansje en uke....... :smiley:

förr i tiden, för en 30 år sedan, så höll en 20 l plastdunk i en hel uke......."det var bedre förr" :lol::lol:

S/Y Gunga Din

syns denne tråden bør stenges av moderator,da det ikke kommer frem hvilken sommer det er snakk om.

sommeren i år er mye varmere enn i fjor,og dette vil jo føre til ett mye lavere strømforbruk.

har du oversett dette innlegget moderator??

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Har vært 6 personer ombord i hele sommer,bruker ca 150 - 200 AH pr dag, har kun ligget i havn med landstrøm en natt!! Den store synderen er fryseren,har skapfryser som slipper ut mesteparten av kulda når døren åpnes.Ellers er det kjøleskap og pc er pluss alle instrumentene som drar mye, el dass går jevnlig og leselys i lugarer som glemmes på, vannpumpen går jo til stadighet så der går det også mye.Ankervinsjen brukes stort sett hver dag.Bruker ikke topplanternen til ankerlys,men har en bærbar LED lampe som henges opp i bommen og lyser hele nattenl

Vannforbruket er ca 200 liter pr dag så watermakeren går ca annen hver dag.Til gjengjeld så har vi ikke behov for å dra til havn for å fylle vann.

Har solcellepaneler som teoretisk kan gi 24A, men starten på juli var ikke av de mest solrike så det ble så som så med lading fra disse.

Hos oss går det ca 30% av batterikapasiteten i døgnet - det er vel ca 200Ah i døgnet. Da har vi 3 kjøleskap i gang og vi bruker varmeren som friskluftvifte (den drar mye strøm) Har LED lamper i stort sett hele båten. topplanterna står på om natten. Plotteren står på hele døgnet når vi ligger på svai pga ankeralarmen. Vi har inverter ombord og kan kjøre ovn og grill på den - men da går det mye strøm ( micro drar 1400 W - grillen ca 1600W) - men stort sett er det agregatet som gir strøm

Vannforbruket er ca 200 liter i døgnet. Vi har 500 liters tankt + vv tanken på 75 liter. Så vannet holder 2-3 dager i uthavn. Da har vi INGEN begrensinger på bruk av vann.

Kraftverket ombord har gått nesten 50 timer hittil i år. Den gir strøm ved matlaging og varmt vann også lader vi jo batteriene med den

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Prisen på en Duo er ca NOK 70000, ingen problemer med å bruke den i havn,vanninntaket er ca 40 cm under vannflaten. Bruker 220 volt delen når generatoren er i gang eller har landstrøm, 12 V delen brukes under seil eller når motoren står for ladingen. Er sjelden i marinaer om sommeren p.ga at vi lager vannet selv.

Dette er et interessant spørsmål. Jeg stilte tilsvarende spørsmål til en god båtvenn i Ålborg. Han svarte: for noen år siden gikk all septik fra hele Ålborg rett ut i Limfjorden. Hvilken betydning tror du at litt septik fra fritidsmåtene har for Limfjorden.

Mange seilbåteiere jeg har snakket med opp gjennom årene sier at de ikke benytter septikktank i det hele tatt. Ombord i vår båt som var ny i 2006 fikk vi installert den "skandinaviske" løsningen, hvor ett av toilettene har septikktank. Standard versjon er uten septikktanker. Når vi ligger i uthavner går septikken via septikktanken og deretter rett ut. Når vi ligger i havner går vi vanligvis i havneanleggene, eller bruker systemet ombord med tank. Dette systemet holder maks 2 døgn.

Vi er stortsett bare 2 voksne + hund ombord , har ikke TV men vi dusjer, bruker leselys i et par timer om kveldene , kjøleren står på ,bruker trykkvann og vi starter varmeren innimellom.

Vi har manuell pumpe til både fersk og saltvann i byssa i tillegg til el. så vi sparer litt der men har vel ellers et normalt forbruk.

Vi er nede på rundt 50% på 220ah banken etter 2 døgn +

Vi klarer oss fint 4-5dager mellom hver vannfylling så da kan jeg tenke meg at vi bruker rundt 50-60liter vann i døgnet. Nå dusjer består en dusj session for meg av å spyle meg våt såpe meg inn og spyle av driten , ikke å stå i dusjen og synge i 10minutter.

Septiken er på 55 liter og den har ikke prestert å gå full enda selv om vi har ligget 3døgn ute , nå har vi fungerende tarm også så vi driter heller ikke unormalt mye :tongue:

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...