nimbuster Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hvorfor ikke heller legge inn sin mening eller kommentar på en tråd som du har mer interesse av, hvor dine erfaringer bedre kan komme andre tilgode? Lotus? Hvilket behov har du for å bryte inn i en tråd og fortelle alle at denne tråden er fullstendig bortkastet og uten mening? Jeg er enig i flere av dine synspunkter, men ikke i din måte å "diskutere saken" på som du kaller det... er det kverulanten Lotus som er på ferde igjen? La heller denne tråden leve sitt eget liv. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Det er kanskje konstruksjonen på det du mener er et spørsmål som er problemet Lotus. Jeg er ikke uenig i at sammenligninger er vanskelig på dette området, men det skader jo ikke å høre om andres forbruksvaner. I Burma så sitter folk med sterke meninger enten i regjeringen eller i fengsle. Hvis du føler deg skutt på, så tror jeg du skal lese innleggene en gang til og finne ut hvem som skjøt først. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ok.. mine to cents.... Jeg syns det er artig å lese det folk hadde å skrive om sitt forbruk av diverse. Må det være slik at en skal lære så mye da? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 dette emnet faller vel i den sosiale boksen her på bp.. men synes at lotus er herlig bestemt og skråsikker i sine innlegg ,derfor blir det også underholdene for slike som meg ,når de angriper lotus`s innlegg. egentlig er det ikke lotus som nå forkludrer tråden , men heller "motargumentørene" og slike innlegg som dette Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg leste de første innleggene i denne strengen. Etter 25 innlegg satt jeg igjen med en følelse av å bli lurt opp i stry av en tidssluker. Hva i alle dager er meningen? Er det å vite hvor mye eller lite folk dusjer og driter i de enkelte båtene? vel, dum som jeg var skrev jeg en kommentar om at denne strengen ikke gav meg noen nytte over hode. Det kom flere innlegg om vann drit og strøm, men jeg så ikke hva hensikten var, men skrøt av OLPI som bruker veldig lite vann, men jeg skjønte fortsatt ikke hensikten med å vite hva båter i alle størrelser bruker av vann, strøm og septik så jeg la inn et nytt innlegg. Greit, jeg skal holde meg borte. Det ser jo ikke ut som om noen kan fortelle meg hva jeg burde lære annet enn at dusj- og dritebehovet varierer voldsomt. Det ser faktisk ut som om det ikke er noe å lære, bare en streng over alle som ramser opp hvor mye eller lite de bruker. Og ærlig talt. Kan ikke se at jeg har vært hverken kverulerende eller vanskelig, bare på jakt etter svar. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg spurte om septikkstørrelse og har fått svar slik at den tanken som står her hjemme blir montert i båten. Jeg vil få en helt normal størrelse på tanken, det var det jeg ville få bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Gratulerer Lotus Nå har du dobbelt så mange innlegg som nestemann på listen i denne tråden og du har jo ikke skrevet stort annet enn det du skrev i ditt første innlegg... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sequoia Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Når jeg leser om igjen så skjønner jeg veldig godt hva Lotus prøver å poengtere. Har man den ene eller andre batteribanken så holder den så og så lenge avhengig av forbruk. Rimlig enkelt å regne ut. Har man 100 liter vann så holder det 4 dager om man bruker 25 liter hver dag. Men trenger man å skrive hvor fort man driter full en septik da? Driter man 2 liter pr gang og har 20 liter tank så blir det 10 turer på ramma. Jeg driter like mye hjemme som på sjøen... og det er når jeg må drite. Noen dager driter jeg, og andre driter jeg ikke. Nå driter jeg 'itt... natta. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Oteren Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg er en sterk tilhenger av Lotus evne til utvetydige, enkle og folkelige løsninger og meninger mye og mangt. Jeg har lært mye av hans innlegg og konklusjoner. Desto svært mindre av de som "hakker" på han... Det er veldig lite interessant å lese i enhver tråd om kverulanter og eksperter, uten ytterligere "faglig" innhold, det blir så ufattelig meningsløst, platt og kjedelig. Søren hva var det tråden handlet om? Jo båten vår har fungert helt perfekt hele sesongen hittil, strøm nok , vann nok, septiktank har også fungert, fint nok vær Sitér dette innlegget Link to post
pappegoye Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Heisann. Jeg finner nytteverdi i denne tråden selv om mange andre ikke gjør det. Skjønner at folk som har feriert i samma båten, med 50liter septik, 100ah bateribank, og 100 liter vann, i 20 år, er vant til sitt forbruk, de justerer vann og strømforbruk etter kapasitet, og driter i hva andre har og bruker. Men for meg som holder på å pusse opp en skøyte, og som aldri har hatt en båt værken med vann eller septik, og en bateribank som skal holde til å starte påhengsmotoren, kan der være interesant og se hva andre bruker for å planlegge størrelsen på vann,septik, og bateribank. At forbruket her er veldig forskjellig er greit, men man kan jo se antydning til mønster. Moralen. Hvis du finner tråden 100% uinteresant, så hvorfor pokker lese 3 sider og svare? Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
SveinHa Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg er en sterk tilhenger av Lotus evne til utvetydige, enkle og folkelige løsninger og meninger mye og mangt.Joda, jeg er absolutt enig i at Lotus har utvetydige, enkle og krystallklare meninger om det meste men tro bare ikke at fordi de er utvetydige, enkle og krystallklare gjør at de er riktige, i alle fall ikke for andre enn Lotus. Med dette slutter mine personangrep for denne gang, håper det blir lenge til neste gang det skal bli nødvendig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Herman Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Angående vannforbruk: På tur over Atlanteren brukte vi 2,5 l vann per person per døgn, dvs det var budsjettet. Vi kom fram med 100 liter igjen i tankene. Det ble ikke akkurat dusjet daglig, men en dag erklærte vannsjefen at "dusjing" kunne innvilges. Da dusjet vi 3 personer på totalt 8 liter vann... Det er ikke tvil om at vannforbruket var farget av tankkapasitet, hadde vi hatt større tanker ville vi nok brukt mer. Men vi led på ingen måte nød, det handlet bare om å være beviste på hva man brukte ferskvann til. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Oteren Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 men tro bare ikke at fordi de er utvetydige, enkle og krystallklare gjør at de er riktige, i alle fall ikke for andre enn Lotus. Med dette slutter mine personangrep for denne gang, håper det blir lenge til neste gang det skal bli nødvendig... Det er godt du selv anser dine innlegg som personangrep, for det er de! Totalt unødvendige sådanne, hvorfor? Dersom Lotus eller andre tar feil, kan du ikke bare si hva som er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Man bruker hva man har. For min egen del er ikke septik-kapasitet så høyt prioritert ettersom det sjelden er noe stort problem å ta en tur for å tømme tanken. Vann er mer interessant, og samme "besetning" øker vannforbruket i betydelig grad når båten har trykkvann i forhold til gode gamle manuelle pumper. En måte å spare mye vann på er å legge inn en saltvannskran i byssa. Jeg foretrekker å ha et par manuelle pumper i tillegg til trykkvann. Da kan trykkpumpa skrus av underveis (når du ikke hører at en kran ikke er lukket helt osv) og om natten (når jeg ikke gidder å høre på lyden av en elektrisk pumpe). Største strømforbruker når jeg ligger i havn er kjøleskapet. Underveis kan autopiloten sluke en del strøm (et viktig poeng når man har seilbåt). Likevel, får jeg koblet meg til landstrøm en gang hver uke eller så så klarer jeg meg fint. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Angående vannforbruk: På tur over Atlanteren brukte vi 2,5 l vann per person per døgn,........ du har manuella pumper anter jeg ?! Vann er mer interessant, og samme "besetning" øker vannforbruket i betydelig grad når båten har trykkvann i forhold til gode gamle manuelle pumper. En måte å spare mye vann på er å legge inn en saltvannskran i byssa. Jeg foretrekker å ha et par manuelle pumper i tillegg til trykkvann. Da kan trykkpumpa skrus av underveis lurt !! vet en del langfärds-båter som 'stengt' elpumperne...för att det er slösing av vann... en saltvannspump er ikke dumt det heller............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Denne strengen gir jo ingen mening. Absolutt ingen mening. Det blir jo som å spørre om hvor mye veier en fisk eller hvor lang er en strikk. Ikke enig. Å spørre "hvor mye strøm bruker en båt" er ekvivalent med "hvor mye veier en fisk". "hvor mye strøm brukte du" er ekvivalen med "hvor stor fisk fikk du". Nytteverdien må hver og en avgjøre selv. Det er trolig under 0.1% av alle postinger på BP som jeg kan betrakte som nyttig for meg - betydelig fler som jeg kan si er underholdende, men likevel svært få i forh til total mengde. Tråder som ikke interesserer meg lar jeg rett og lett være å lese. Når det gjelder selve temaet er det egentlig ganske interessant. Vann og strøm er noe som de aller fleste som overnatter om bord har et mer eller mindre anstrengt forhold til, knapphet på et gode vi er blitt vant til å kunne sløse med. Noen MÅ ha watermaker og generator, andre klarer seg med ferskvann kun til drikke og strømmen de får fra solceller. De fleste av oss ligger et sted midt i mellom? BTW: Når får vi de første gjenstehavnene med innlagt vann og kloakk på hver plass ? - Bare å koble på slangene ... Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det gjelder å ha oversikten! (måtte bare lage...) Fortsatt god sommer! Hilsen TACO Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 fyller du ikke på Taco??....när du kommer ned på det röde feltet.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Servicemannen Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Vi er kun to på vores båt med 1500L vanntanker. Dem varer i ca 10 døgn og vi bruker ca 250amp i dagen. Vanligvis ligger vi ca 5 dager før vi lader og der holder med kjøring av hovedmotor på 1200rpm i 1-1.5 timer hver dag. Strømanlegg har fått sitt optimal balans og næst blir de utbetring av vannsystem med 12v watermaker installasjon. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mouche Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Et lite tips til bedreviterne som ikke har nytte av denne tråden, man må ikke delta i alle tråder, med mindre intensjonen er å kverulere da... Her var du jamen god Sydvesten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Noen MÅ ha watermaker og generator, [...] Et relevant spørsmål i forbindelse med watermaker er: Hvor mange liter vann får du per liter diesel? (Her forutsetter jeg at watermakeren kun kjøres på strøm produsert av dieselaggregat.) Noen som har prøvd å føre regnskap med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Har en Kohler 3,5 KW generator, i følge manualen bruker den fra 0,2 til 0,5 liter diesel pr time avhengig av belastning. Watermakeren bruker 1,1 Kw, samtidig med å kjøre watermakeren lader jeg batterier og lar varmekolben på varmtvannstanken gå. I løpet av en time har watermakeren produsert over 100 liter DRIKKEVANN ,si at watermakeren drar 0,3 liter pr time så da koster 100 liter ca kr. 3.50 med dagens dieselpriser.Sist jeg var i Havstenssund tror jeg det kostet SEK 10 for hundre liter vann som smakte som myrvann. Det som er verdt å tenke på er at vannet fra watermakeren er av meget høy kvalitet - å kjøpe vann i bulk i 5 literskanner koster ganske mye. Det beste er jo at en slipper å besøke havner, har overført ganske mange liter til tilfeldige nabobåter i uthavner. Når du har funnet drømmeplassen på et utskjær er det ganske surt å måtte bryte opp for det ikke er mer vann igjen til oppvask og matlaging. Om vinteren er de fleste vannanlegg i marinaene stengt, jeg bruker båten mye lengre før og etter "vanlig båtsesong" på grunn av ubegrenset tilgang til drikkevann. Sitér dette innlegget Link to post
Fleksnes Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Noen som bor i båt som vil kommentere tank størrelser? Var på visning i en Hyen i går som ikke hadde septikktankt. Det tror jeg ikke er så populært på Aker Brygge og om vinteren kjører man jo ikke så mye (for tømming). Å nei jeg har ikke tenkt å drite i bøtte i en uke så jeg "lett kan finne ut mitt behov" Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Morsom tråd :-) I vår forrige båt (Kragerø 26) med ukjent størrelse på vanntank (gjetter på ca. 100L) holdt det i to dager med nøkternt forbruk. Vi er 2 voksne og to barn. Strøm ble vi som regel raskt tomme for, pga. gammelt og ineffektivt kjøleskap (2x115A batterier.). Turer fra fredag til søndag fungerte helt fint, uten bruk av kjøleskap. I år har vi "ny" båt (Nidelv 28), og dobbel kapasitet i vanntanken(e), ca. 200L. Resultatet er at vanntanken fremdeles varer i 2 døgn. Dog med noe mindre restriksjoner på forbruk. Fotnote : Noen som har tenkt på hvilket vannforbruk man da har HJEMME ? Godt at vann foreløbig er (nesten) gratis. Strøm i båten (forbruk) er på 2x160A. Her har vi vel enda til gode å gå tom til nå i sommer, da vi ikke har hatt så lange turer enda. Topper som regel opp med lader når vi kommer til havn/båtplass. 130L septik har vi ikke klart å fylle opp på turene våre, men har naturligvis tømt den et par ganger i sommer. Om det kniper, så burde vi kunne klare oss 5-7 dager på kapasiteten med moderat forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.