Onkel Roger Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hei, har 3 x 100 ah forbruksbatterier. Klarer 3 døgn på skjæret uten lading. I sommer var vi 8 dager på skjæret med 280 liter vann. Til to voksne og 1 barn. Hadde totalt 3 timer motor (ut og inn fra skjæra) som var nok til å lade batteriene. Innfører kontroll på forbruk av strøm, men ikke mer en unødvnedig lys mm. Største forbruker kjøleaggregatet. Normalt forbruk ligger på ca 65 ah pr døgn. Uten tv. Når vi må, kan dette presses ned mot underkant av 50 ah. Jeg har nå kun trykk vann. På forrige båt så jeg at vi nesten halverte vannforbruket når jeg skrudde av trykkvannet og kunn brukte fotbumper istede. Har også saltvann til skylling av oppvask mm. Men jeg ser at det er bare jeg som brukker denne og dattera til fylling av vannballonger. Vurderer å montere ekstra vann og diseltank. (140 liter) Vurderer også størrelsen på septik tanken da dagens er på ca 60 liter som er i snaueste laget. Har imidlertid to men nr to er kun på 40 liter og på den minste dassen som egner seg best til tørke rom. Ser at det som gjør at vi må ofteste til havn, er vann og diesel. Mat og annet bruker vi jolla til å hente. Sommeren 2008 hvar hvert eksepsjonell i forhold til temperatur og vind. Det er skjeldent vi kan ligge så lenge på skjæret. Normalt sett så tvinger været oss inn til havner ofterer og da er det hele problemfritt. Til De som synes denne tråden er irrelevant og ikke gir gode svar. La være og lese. For meg er det ihvertfall nyttig å lese om andres erfaringer. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
beauty of aqua Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Jeg er en sterk tilhenger av Lotus evne til utvetydige, enkle og folkelige løsninger og meninger mye og mangt. Jeg har lært mye av hans innlegg og konklusjoner. Desto svært mindre av de som "hakker" på han... Det er veldig lite interessant å lese i enhver tråd om kverulanter og eksperter, uten ytterligere "faglig" innhold, det blir så ufattelig meningsløst, platt og kjedelig. Søren hva var det tråden handlet om? Jo båten vår har fungert helt perfekt hele sesongen hittil, strøm nok , vann nok, septiktank har også fungert, fint nok vær enig med deg her oteren. den mest kjedelige er jo han som stadig vekk lurer på hva forsjellige ting er.. "hva er en sjark","hva er en jordomseiling","hvem er jeg" osv,osv. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
hifo Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 javel. hva så? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøtummel Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 På forrige båt så jeg at vi nesten halverte vannforbruket når jeg skrudde av trykkvannet og kunn brukte fotbumper istede. Det høres dårlig ut. Særlig ved vasking av hender og tannpuss blir forbruket svært mye lavere. Med hensyn til matlaging så er selvsagt en liter fremdeles en liter når du går over til manuell pumping. En annen ting er at trykkvann tar en del strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.