Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Denne strengen gir jo ingen mening. Absolutt ingen mening. Det blir jo som å spørre om hvor mye veier en fisk eller hvor lang er en strikk. Noen som vil prøve å konkludere med hva som er gjennomsnittlig strøm- og vannforbruk? Kanskje også gjennomsnittlig kloakkmengde? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 det beste angående strøm er å montere ledlamper rundt om tv og pc trekker mest hos oss vanntanken er på 2x 500 liter men ryker fort unna på en 3-5 dager septikken er på rundt 80 liter og er aaaaaaaaaaaaaaaaltfor liten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Vi har 200l vanntank, 300Ah forbruksbatt og 75l septik (tror jeg). Vanntanken holder fint en uke (7 dager). Batteriene holder ca 3 døgn (har da 12.2V hvilesp). Strømforbruket er primært forårsaket av et kjølskap og en kjøleboks som står på hele tiden. Strøm til endre ting som lys, vifte på tolaett, radio etc er lite i forhold til det kjøleskap+boks trekker. Septiktanken varer i alt fra 3 til 6-7 dager. Jeg har ingen måler, men kan se mengden på tanken (plasttank). Hvis jeg en sjelden gang ligger i havn med strøm så bruker jeg mer strøm, men i uthavner er forbruket som beskervet ovenfor. Det betyr at hvis jeg skal ligge lenger en tre dager så må jeg eneten lade litt (motor eller aggregat) eller klare meg uten kjøleboksen. Jeg kan selvsagt tappe batteriene enda mer ned, men jeg velger å aldri gå under en hvilespenning på 12- 12.1 V, normalt stopper jeg på 12.2V eller høyere før jeg lader. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Holder 200 liter vann i 7 dager sier du? Det er jo råbra for en så stor familie, OLPI Det blir jo kun få liter i døgnet pr. person. Hvor mye dusjer dere da? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) vi har septik og ferskvann i en og samme tank . dvs vi slipper å tømme \fylle så ofte da det blir en form for gjenbruk.. Redigert 4.August.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Christina 3 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hei ! Jeg tror rett å slett at man tilpasser forbruket etter hvor stor kapasitet man har. Så det blir vanskelig å finne noe gjennomsnitt her.... Ligger vi til brygge med tilgang til vann dusjer vi mye, men ligger vi på en holme og skal være der i 4 dager må vi forbruke deretter og "spare" litt. Samme som med penger, jo mer man får jo mer forbruker man.... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Nettopp. Man tilpasser forbruk etter hva man har tilgjengelig. Hvilken nytte har jeg av å vite at noen bruker 300 liter vann i døgnet mens andre bruker 30? Noen har store båter, noen har små båter. Noen har mange ombord, noen har få ombord. Noen har aggregat, andre har ikke aggregat. Blir vi klokere av at alle forteller hva den enkelte bruker? Påvirkes mitt forbruk av hva roaldbj bruker? Neppe. Er det en målsetting å spare på vann og strøm? Bare om man ikke har rikelig. Hvilken konklusjon kan man trekke av at OLPI bruker like mye vann på en uke som Roaldbj bruker på mindre enn et døgn? Ikke vet jeg, men noen kan vel kanskje dra nytte av at vi ramser opp hva alle store og små familier i store og små båter bruker av smått og stort. For min del vet jeg hva vi har og hva vi bruker og tilpasser som Marolita sa forbruket etter det som er tilgjengelig og etter hva som er behagelig. Derfor har jeg ingen nytte av å vite hva andre bruker. Noen som kan fortelle meg nytten i at alt fra små snekker til store skip forteller om strømforbruk og vannforbruk om sommeren? Mange forteller jo ikke engang hvor mange de er ombord. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Lotus skrev: Holder 200 liter vann i 7 dager sier du? Det er jo råbra for en så stor familie, OLPI .......... Hvor mye dusjer dere da? Stor familie - 2 personer. Bikkja skyller jeg av og til på veldig varme dager. Vi bader i sjøen hver morgen og ofte mange ganger til utover dagen når været er bra. Badet om morgenen skjer ved at vi tar en dukkert, går opp på badeplattform og såper oss inn. Deretter en dukkert igjen, og til slutt skyller vi oss med ferskvann (dusjer). Det samme gjør vi på ettermiddagen/kvelden. Vi skyller oss ofte litt også etter hver dukkert midt på dagen når det er varmt. Vi har egne kanner med vann til drikke (utenom til kaffe). Vi bader hver dag, nesten uansett. Laveste vanntemp i år var 16 grader Ligger vi i en havn benytter vi dusjfasiliteten der. Forbruket er også avhegngig av pentry(dusj)pumpes kapsitet. Min gir ikke mer en 8.5l/min mener jeg å huske. Har man en som gir det dobbelte så bruker man nok mer. Man har lett for å holde knappen inne like lenge vil jeg tro Vannforbruket 200l/uke er ca hva vi bruker. Tanken er aldri helt tom før vi fyller igjen. Selvfølgelig kan vi gjerne bruke mer, men hva er vitsen når dette fungerer alldeles utmerket. Vi har ikke dusj inne i båten, noe som sikkert ville medført vesentlig høyere forbruk hvis den hadde blitt benyttet daglig. De jeg kjenner som har slik dusj bruker den ikke overhodet. Der er sikkert fordi vi er vane med og bade i havet. Når det gjelser septik så er det stort sett skyllevann som opptar plass i tanken. På vår båt er tanken rett under tolalettet, og vi trenger ikke pumpe inn en masse vann hver gang. Redigert 4.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Lotus skrev: Noen som kan fortelle meg nytten i at alt fra små snekker til store skip forteller om strømforbruk og vannforbruk om sommeren? Mange forteller jo ikke engang hvor mange de er ombord. Slik at man kan lære av andre dersom man skal kjøpe ny/brukt båt eller dersom man allerede har gjort det og kan få litt grovkornet info. til planlegging uten å bruke en sesong på å finne det ut selv . Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Sier du det? Litt grovkornet info? Nå bruker man vel ikke en sesong på å finne det ut selv. En uke holder lenge. Og hva finner man ut? Ikke noe som kan sammenlignes med noe her i alle fall. Hvis man har en 200 liter vanntank og går tom etter 2 døgn med 2 personer og ingen hund, har man lært mye mer på 2 dager enn å lese i denne strengen at OLPI bruker 200 liter vann på 7 døgn, med 2 personer og hund i tillegg. Man har også lært at jentene til Roaldbj bruker innmari mye varmt og kaldt vann, men har man noen nytte av å vite det? Nei, i denne strengen lærer man intet annet enn det man vet fra før: Noen sløser av ville helvete mens ande er veldig sparsommelig. Hvordan kan jeg vite hvor mye vann jeg kommer til å bruke ved å lese hvor mye vann du bruker? For alt du vet er jeg en større sløsekopp enn roaldbj. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Enig at man kan lære en del av hvordan andre bruker båten og dens fasiliteter. Ser man på RoladBj og Bittelitens strømforbruk er det selvsagt noe man bare kan glemme i en mindre båt på tur fra uthavn til uthavn. Ligger man i havn med strøm blir det selvsagt annerledes. For de som liker det. Jeg synes noe av sjarmen med båtlivet er å være i uthavner. Særlig utenom sesongen da det er stille og fredlig, men også nå om sommeren i mindre uthavner. Man ligger da normalt ikke som "sild i tønne" som man ofte gjør i havnene, og har litt mer armsleng (privatliv). Man kan fiske litt og grille på svaberget. Ikke minst er det langt mer stille og rolig om kveldene på slike småsteder. Desverre blir det færre og færre slike Lotus: Hadde bikkja badet i vannet så hadde vi brukt langt mer ferskvann Redigert 4.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Jeg synes også det er sjarmerende å ligge i uthavner. Er helt enig med deg der. Nå hopper jeg til strømforbruk. Hvordan kan jeg finne ut strømforbruket mitt i den sjarmerende og rolige uthavna? Ved å lese denne strengen? I så fall blir jeg ikke noe klokere. Jeg velger heller å se hva jeg har av strømslukere i båten og deretter legge sammen to pluss to. Og bruker noen mer eller mindre strøm enn meg? Ja og så da? PS: Jeg synes du er imponerende god til å drøye innholdet i vanntanken. Samtidig fatter jeg ikke at det går an å sløse så mye som Roaldbj gjør. Selv ikke med tenåringsjenter ombord. Redigert 4.August.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Lotus skrev: PS: Jeg synes du er imponerende god til å drøye innholdet i vanntanken. Samtidig fatter jeg ikke at det går an å sløse så mye som Roaldbj gjør. Selv ikke med tenåringsjenter ombord. Ja se det. Da lærte vi vel noe allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg bruker minst mulig. 85 l vann, 35 l septik, 240 Ah batteribank. (Utvidet fra 160 i år). Har holdt kjøla, stereoen og mobilladeren med strøm i opptil 5 dager i år uten at spenningen har vært under 12.5 V. (Riktignok med noen timers "lavspenningslading" fra motoren innimellom) Dusje og lade batterier kan en gjøre i gjestehavner. I sommer har jeg ikke dusjet en eneste gang...Når en har verdens største svømmebasseng med generelt over 20 grader særdeles tilgjengelig syns jeg det nesten er litt bortkastet... ...eller egentlig helt fantastisk herlig... Eller kanskje er det en grunn til at jeg stort sett var alene ombord? Klart hadde jeg hatt dusj, varmt vann i kubikkmeter vis så hadde jeg selvsagt brukt det. Men for 25 år siden var vi på 3 ukers sommerferie i 26 fots seilbåt 2 voksne og 2 barn...Det gikk jammen meg fint det og.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Lotus skrev: Hvordan kan jeg finne ut strømforbruket mitt i den sjarmerende og rolige uthavna? Ved å lese denne strengen? I så fall blir jeg ikke noe klokere.Jeg tror nok vi alle her har skjønt at du Lotus ikke lærer noe som helst av å lese denne tråden så hvorfor fortsetter du å fylle på med dødtekst, er det et nytt korstog på gang? Det kan vel faktisk hende at noen andre lærer litt av dette og dine meninger, eller kanskje heller mangel på meninger, tilfører ingenting positivt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Da kan kanskje SveinHa fortelle hva man kan lære av denne strengen? Altså med unntak av at vann- og strømforbruk varierer enormt fra båt til båt og at det er umulig å beregne eget forbruk ut fra andres forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Lotus skrev: Da kan kanskje SveinHa fortelle hva man kan lære av denne strengen?Nei, jeg har ingen ambisjoner om å fortelle hva hvem som helst skal lære, det får de nok finne ut av selv Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mouche Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg har lært en hel masse om hvor mye vann, strøm og avfall som en del aktive medlemmer og båtfolk bruker (og produserer) i løpet av en dag, en uke eller en sommerferie, men spørsmålet er vel om noe av denne lærdommen kommer meg til nytte på noen måte? Jeg kan faktisk ikke se det så i så måte er jeg vel på bølgelengde med Lotus. Jeg har også lært at innlegg som bare inneholder negative kommentarer om andres innlegg heller ikke tilfører noenting positivt, tvert derimot! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 enig med mouche og lutus ang nytteverdien . men prinsippielt mener jeg vi bør kunne velge hvilke emner vi lager selv , uten å bli fortalt hvor "dumt" dette emnet er.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Man skal ikke undervurdere betydningen av denne tråden. Her får noen mulighet til å brette ut om hvor mange batterier, hvor store tanker, hvor mange aggregater og dusjer man har ombord. Og hvor mange duppedingser som står på til enhver tid. Til og med ankerlanterne er det noen som bruker. Er ikke det fint da Lotus? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Østkyst Hustler skrev: Er ikke det fint da Lotus? Jo sikkert flott å kunne fortelle om dette, men når jeg blir skutt for å stille spørsmålstegn ved nytten av alt dette og at jeg da har mangel på meninger ved å stille spørsmål om nytten av å vite hvor mye eller lite folk driter og dusjer i den enkelte båt, da er liksom vitsen med diskutere i diskusjonsforumet blitt noe amputert. Det er da saken vi skal diskutere, ikke få kjeft få å ha en annen oppfatning? Å påpeke at nytteverdien av denne strengen er liten, blir nå plutselig som å påpeke at keiseren ikke har klær. Noe man ikke skal si. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Har ikke keisern klær?!??!?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hysj !! Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 tror du noen hørte meg? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Synes denne tråden er ganske nyttig, en kan helt tydelig hvem som er kverulanter på forumet... De som har så lite å gjøre at de må kritisere denne tråden kan ikke ha det særlig godt med seg selv... eller muligens lider de bare av et enormt markeringsbehov.. Egentlig burde de bare holdt kjeft og latt de som ønsker å diskutere størrelser og forbruk få lov til dette uten at disse bedreviterne skal lire av seg sitt sure oppgulp på en slik måte, og att på til gjentar de det flere ganger i tråden. Et lite tips til bedreviterne som ikke har nytte av denne tråden, man må ikke delta i alle tråder, med mindre intensjonen er å kverulere da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.