Jump to content

Hvilken olje til Innvendig giver / ekkolodd

Gizmo

Recommended Posts

Til dere som har montert innvendig svinger/giver til ekkolodd.

Hvilken type olje / veske brukte dere...

Jeg har bare snakket med en som har montert innvendig giver, og han

brukte Vegetabilsk olje.

Men i min brukerveiledning står det: "poor 71 ml of mineral oil or propylene glycol"

Så her ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre.

Hvis mineralsk olje, hvilken type... spiller viskositet noen rolle eller ...

Har noen på Forumet kunnskap el erfaring om dette?

Mvh

Gizmo

Jeg har brukt vanlig matolje i mange år. Fungerer bra. Hva som helst kan brukes tror jeg. Poenget er at væsken evakuerer lufta, og ikke fordamper for raskt slik at giveren blir liggende tørr.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har brukt vanlig matolje i mange år. Fungerer bra. Hva som helst kan brukes tror jeg. Poenget er at væsken evakuerer lufta, og ikke fordamper for raskt slik at giveren blir liggende tørr.

Blir det ikke noe problem ift vinter og kulde? Tenker på at vegetabilsk olje kan fryse???

Jeg bare lurer, stoler på din erfaring.

Det beste er nok å bruke en frostveske som er egnet , ikke agresiv , giftig, mineralole må ha 3M5200 sikkerhet.

Dette etter Arimars anbefalinger som og avarer mot en del oljer silikon osv.

Note:

New M260 tanks should only be installed with fiberglass resin or Marine Tex epoxy putty. On our latest tanks that have "GF NYLON" printed in raised lettering on the sides of the tank, 3M5200 may also be used to adhere the tank to the hull. It must also be noted that mineral oil must NOT be used to fill a tank that is secured with 3M5200. Only use non-toxic propylene glycol (RV anti-freeze) when using this adhesive.

The P79 base may installed with silicone sealant, fiberglass resin, 3M5200 or Marine Tex epoxy putty.

M

• 4 uker senere...

Jeg skal også nå montere innvendig ekkoloddsvinger (Garmin), hvor det foreskrives å bruke en lett mineralolje eller propylen glykol oppi beholderen som svingeren monteres i. Skjønner at glykol = frostvæske, men fiskebat skriver at frostvæsken må være egnet, ikke aggressiv. - Hvordan vet jeg om frostvæsken er egnet, og ikke aggressiv???

Og med "lett" mineralolje, menes det da f.eks. gearolje i motsetning til motorolje? Gressklipperolje, sagkjedeolje? :confused:

Hva skal være utslagsgivende for hva jeg skal velge? Greit om det kan tappes eller kjøpes i mindre kvanta (trenger bare 71 ml). At det ikke tærer eller løser opp giverens eller beholderens materiale antar jeg produsenten har tatt høyde for.

NB! Båten skal ligge ute om vinteren, og også brukes i kaldt vær, så væsken må selvfølgelig være frostsikker.

Min står i en klatt epoxylim! Greiere sånn, da slipper man dette oljesølet....

Joda, noen svingere limes rett på skroget, min forrige Humminbird-svinger ble festet slik. Men Garmin har en fiks anordning med en "tunnel" eller beholder som limes fast på skroget først, og så en finurlig mekanisme der du "skrur" svingeren på plass i beholderen og dermed får helt nøyaktig vinkel på svingeren uansett vinkelen på skroget. Derfor dette behovet for et fluidum nede i beholderen!

• 1 år senere...

Jeg fant en gammel sak i forumet som jeg ønsker å få nye impulser på.

Jeg har en slik innvendig Garmin giver som skal ligge i veske. I min første båt brukte jeg vanlig olivenolje og dette fungerte utmerket så lenge båten overvintret på havet.

Men fikkfrostspenging et senere år når den overvintret på land, etter dette fyllte jeg beholderen med tynn hydrolikk-olje.

Giveren fungerte mye dårligere i denne vesken, så nå lurer jeg på om jeg bare skal bruke vann og ha en rutine på tømming når båten vinterklargjøres.

Så jeg lurer på om noen andre har hatt samme opplevelsen og hvilken veske man ender opp med å bruke til slutt.

Eller at noen kan gi en logisk forklaring på hvorfor noen vesker "demper" ekkoet og om feks. frostveske er like bra som rent vann....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...